Iranian Agriculture News Agency

عبدالحی مطرح کرد:

پیگیر بیمه و خسارات تولیدکنندگان هستیم

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران گفت: شیلات همواره پشتیبان تولید کنندگان بوده و به خصوص در مواقع حساسی چون بروز بیماری سعی کرده پیگیر مسائلی از جمله بیمه و پرداخت خسارت ها باشد.

پیگیر بیمه و خسارات تولیدکنندگان هستیم

به گزارش ایانا و به نقل از سازمان شیلات کشور، عبدالحی در جلسه کارگروه فنی تکثیر و پرورش میگو گلستان خاطرنشان کرد: یکی از چالش های اصلی صنعت میگو بیماری است. به طوریکه سالانه بیش از 400میلیون دلار در دنیا از طریق بیماری به این محصول خسارت وارد می شود.

وی افزود: دولت برای راه اندازی مجتمع پرورش میگو گمیشان وقت و هزینه زیادی صرف کرده است. چرا که معتقدیم این صنعت اشتغال زایی خوبی در نقاط محروم استان گلستان ایجاد کرده است. وظیفه خود می‌دانیم در این وهله از زمان که این مجتمع با بیماری درگیر شده است کمک کنیم. 

وی گفت: بنابراین در چارچوب قانون پیگیری های لازم را جهت تسریع امور به خصوص بیمه کردن مزارع انجام خواهیم داد.

عبدالحی با اشاره به اینکه تولید میگو یک علم است، اذعان داشت: پرورش دهندگان با کمک و راهنمایی کارشناسان دامپزشکی و شیلات باید به پرورش خود ادامه دهند. علاوه بر آن سعی شود به آموزش نیروهایی که در این مجتمع مشغول به کار هستند پرداخته شود تا در صورت بروز مشکل آمادگی و اطلاعات کاملی در آن زمینه داشته باشند.

همچنین در این جلسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: رعایت مسائلی فنی و بهداشتی اولویت تولید است. سرمایه گذاران میگو باید در مزارع خود نسبت به استخدام کارشناسان فنی و بهداشتی اقدام کنند. زیرا نمی توان از بیماری فرار کرد. پس باید آمادگی مقابله با آن را کسب کنید. دکتر مختار مهاجر ایجاد مدیریت مشترک را یکی از راههای کنترل بیماری در مجتمع پرورش میگو گمیشان دانست و تصریح کرد: جهت کنترل بیماری و پرورش در کنار آن نیاز به یک مدیریت مشترک در کل مجتمع است که این امر می تواند با انجام انتخابات و تعیین مدیر مجتمع مسجل گردد. وی افزود: از دامپزشکی تقاضا داریم پروانه هیچ شرکتی را بدون وجود کارشناس  فنی در آن شرکت تمدید نکند.

وی در پایان گفت: از همه کسانیکه در این زمینه تجربه کافی دارند می خواهیم که مشورت های لازم را به پرورش دهندگان و کارشناسان استان ما ارائه دهند تا بتوانیم ضرر و زیان ها و گسترش این بیماری را به حداقل برسانیم. لازم به ذکر است در این جلسه کارشناسان شیلات استان به ارائه گزارشی از وضعیت تولید میگو در سال گذشته و برنامه تولید سال 98 و کارشناسان دامپزشکی استان نیز به ارائه گزارشی از وضعیت بهداشتی مزرعه و روند بروز بیماری لکه سفید پرداختند. همچنین برخی از پرورش دهندگان و هیئت امنا مجتمع پرورش میگو گمیشان نیز در این جلسه از روند پرورش و همچنین وضعیت بروز بیماری در مزارع خود نکاتی را ارائه نمودند.

گفتنی است؛ جلسه کارگروه فنی تکثیر و پرورش میگو استان با حضور معاون توسعه آبزی پروری و مدیر کل دفتر میگو و سایر آبزیان سازمان شیلات ایران، مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، مدیر کل امور اقتصادی استانداری گلستان، مدیر کل و جمعی از کارشناسان دامپزشکی استان، مدیر کل و جمعی از کارشناسان شیلات استان، کارشناسان دامپزشکی و پرورش دهندگان میگو استان های بوشهر و خوزستان، کارشناسان مرکز تحقیقات سازمان شیلات ایران و گلستان،کارشناسان موسسه علوم شیلاتی کشور، رئیس و کارشناسان پژوهشکده میگو کشور و پرورش دهندگان مجتمع پرورش میگو گمیشان، در محل اداره کل شیلات گلستان برگزار شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید