Iranian Agriculture News Agency

در گفتگو با ایانا مطرح شد:

کنترل بیماری لکه سفید میگو در دوسال اخیر

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: این مسئله که بیماری لکه سفید در یک یا دو واحد پرورش گزارش شود طبیعت این بیماری است اما به همت پرورش‌دهندگان، دامپزشکی و سازمان شیلات و پیشگیری‌های انجام‌شده، این بیماری به‌صورت همه‌گیر وجود ندارد.

کنترل بیماری لکه سفید میگو در دوسال اخیر

علیرضا رفیعی‌پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با پیشگیری از بروز و شیوع ویروس لکه سفید میگو در مزارع پرورش این آبزی اظهار کرد: بیماری لکه سفید میگو تا دو سال قبل شیوع بالایی در کشور و در استان‌های میگو پرور داشت اما دو سال است که این بیماری به‌خوبی تحت کنترل است. در هر دو سال 96 و 97 تناژ تولید بسیار خوبی داشتیم. در سال 96 بیش از 28 هزار تن و 97 هم بیش از 47 هزار تن تولید داشتیم. 

وی افزود: ما پیش‌بینی می‌کنیم امسال هم‌ سال پر تولیدی در میگو داشته باشیم. این مسئله که این بیماری در یک یا دو واحد پرورشی گزارش شود طبیعت این بیماری است اما به همت پرورش‌دهندگان، دامپزشکی و سازمان شیلات و پیشگیری‌های انجام‌شده، این بیماری به‌صورت همه‌گیر وجود ندارد.

رفیعی پور با اشاره به این نکته که تنها یک گزارش از یکی از استخرهای استان گلستان به دست ما رسیده، تصریح کرد: بلافاصله استخر آلوده قرنطینه شده و اقدامات بهداشتی و معدوم‌سازی میگوهای آلوده انجام‌شده تا بیماری به دیگر استخرها منتشر نشود.

وی افزود: از استان‌های دیگر تاکنون گزارشی نداشته‌ایم و این بیماری طی دو سال گذشته در شرایط کنترلی بسیار خوبی قرار داشته است و امیدواریم با اقدامات انجام‌شده تا دو ماه آینده که فصل برداشت میگو است با این بیماری دیگر مواجه نشویم. 

رئیس سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد: این بیماری ویروسی است و دارو و واکسن ندارد و تنها با اقدامات بهداشتی که سازمان دامپزشکی تاکنون انجام داده توانسته‌ایم این بیماری را مهار کنیم.

رفیعی‌پور افزود: این اقدامات در بخش آبزی‌پروری حفاظت از بهداشت آب استخرها، شرایط قرنطینه‌ای و آزمایش‌ها درست و به‌موقع است که باعث می‌شود باوجود ویروس خسارتی به واحد تولیدی وارد نشود. 

وی خاطرنشان کرد: در مجموع با اقداماتی که در این دو سال انجام‌شده ما از این بیماری که می‌تواند 100 درصد میگو را از بین ببرد در امان بوده‌ایم  و می‌توان گفت طی این دو سال خسارت جدی بابت این بیماری نداشته‌ایم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید