Iranian Agriculture News Agency

در گفتگو با ایانا مطرح شد:

رتبه دوم ایران در صید تون ماهیان از اقیانوس هند

صید ۷۳۱ هزار تن آبزی از دریای عمان و خلیج فارس در سال۹۷

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی شیلات کشور گفت: کل صید آبزیان در سال 97 حدود 773 هزار تن بود که نسبت به چند سال اخیر یک رکورد محسوب می‌شود و از این میزان 731 هزار تن متعلق به آب‌های جنوب است.

رتبه دوم ایران در صید تون ماهیان از اقیانوس هند

مختار آخوندی مدیرکل دفتر امور صید و صیادی شیلات کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا در رابطه میزان صید آبزیان در دریای خزر و خلیج‌فارس اظهار کرد: میزان صید آبزیان در دریاهای ایران کاهش نیافته است و بخش عمده آن بر روی کشتی‌ها و در دریا صادر می‌شود.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی شیلات کشور با اشاره به برنامه‌های سازمان شیلات برای بهره‌وری از دو دریای شمال و جنوب کشور، اذعان داشت: کل صید آبزیان در سال 97 حدود 773 هزار تن بود که نسبت به چند سال اخیر یک رکورد محسوب می‌شود و از این میزان 731 هزار تن متعلق به آب‌های جنوب در 4 استان جنوبی با ترکیب کف زیان، سطح زیان ریزودرشت، میگو و فانوس ماهیان بود.

وی افزود: در آب‌های شمال سال گذشته 42 هزار تن صید داشتیم که از این میزان 26 هزار تن سهم کیلکا ماهیان بود و 15 هزار و 800 تن هم سهم ماهیان استخوانی دریای خزر بود. در واقع در دریای خزر نسبت به زمان مشابه در سال قبل 25 درصد افزایش صید داشتیم، همچنین در کل آب‌های جنوب 6 درصد و در کل صید آبزیان کشور  رشد 7 درصدی داشتیم .

آخوندی در ادامه تصریح کرد: سازمان شیلات بزرگ‌ترین ناوگان دریایی کشور را دارد که حدود 11هزار و 350 فروند شناور در آب‌های شمال و جنوب را شامل می‌شود که از این میزان 8 هزار فرند قایق شناورهای کوچک و 3200 لنج صیادی است که از این میزان لنج صیادی 800 فروند آن‌ها از آب‌های بین‌المللی و اقیانوس صید می‌کنند.

وی افزود: این مسئله منجر شده که ما طی سال‌های اخیر در کل اقیانوس هند رتبه دوم صید تون ماهیان را به خود اختصاص داده‌ایم و در غرب اقیانوس هند رتبه اول را در بین 32 کشور داریم. در این ناوگان 140 هزار صیاد مشغول به فعالیت هستند که طبق تعریف فائو اشتغال مستقیم محسوب می‌شود البته 3 برابر این میزان هم اشتغال‌زایی غیرمستقیم داریم.

صیادان مرزنشین، پدافند غیرعامل کشور هستند

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی شیلات کشور گفت: از آنجایی‌که صیادان ما مرزنشین هستند برای کشور به‌نوعی حکم پدافند غیرعامل را دارند. این افراد در آب‌های مرزی و محروم کار می‌کنند و افراد سخت‌کوشی هستند.

وی با اشاره به تشکل‌های مربوط به حوزه صیادی تصریح کرد: ما در شمال و جنوب کشور حدود 350 تشکل صیادی در قالب تعاونی و اتحادیه‌های صیادی داریم و یک اتحادیه سراسری صیادی در مرکز تهران داریم که این اتحادیه 7 اتحادیه استانی را در زیرمجموعه خود دارد و به‌واسطه این 7 بخش با تعاونی‌ها در ارتباط هستند و در جلسات کمیسیون های عالی ما حضور داشته و عضو هستند.

آخوندی افزود: این اتحادیه‌ها در تصمیم‌گیری و تصمیم سازی کمک می‌کنند و مراودات خوبی با شیلات دارند. ارتباط با 140 هزار صیاد کار سختی است به همین منظور کار را با تشکل‌ها پیش می‌بریم. در بحث توانمندسازی تشکل‌ها و تعاونی‌ها تفاهم‌نامه‌ای را با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تدوین کرده‌ایم که آموزش و ترویج آن‌ها را بر عهده‌داریم. تعاونی‌ها کمک بزرگی برای پیشبرد اهداف مدیریت ماهیگیری هستند.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی شیلات کشور گفت: در سال گذشته 74 فروند شناور فعال به صید کیلکا ماهیان اختصاص داشت که 26 هزار تن صید داشتند و نسبت به مدت مشابه سال قبل 16 درصد رشد داشت. همچنین ماهیان استخوانی 15 هزار و 800 تن صید داشتیم که 121 شرکت تعاونی فعال در سه استان شمالی در قالب شرکت‌های پره که صید این ماهیان را 44 درصد افزایش دادند. 

عضویت ایران در کمیسیون بین المللی تون ماهیان اقیانوسی

وی افزود: در خلیج‌فارس و دریای عمان که 5 گروه زیستی داریم مجموعاً 731 هزار تن صید داشتیم که در کفزیان 11 درصد، در سطحزیان ریز یک درصد، سطحزیان درشت مانند تون ماهیان 4 درصد داشتیم که کل میزان صید این سطح زیان 330 هزار تن است. 170 هزار تن از تون ماهیان و شبه تون ماهیان کشور از اقیانوس هند صید می‌شود و هر سال رشد صید داشته‌ایم. همچنین صید میگوی دریایی هم بین 8 تا 11 هزار تن بود و فانوس ماهیان هم 21 درصد رشد صید داشته است.

آخوندی با اشاره به برنامه‌های شیلات برای صید در آب‌های بخش بین‌المللی خلیج‌فارس و عمان تشریح کرد: شیلات طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی عضو کمیسیون تون ماهیان اقیانوسی است که این کمیسیون زیر نظر فائو اداره می‌شود به همین دلیل ما در این کمیسیون شماره نامه‌هایمان را ثبت می‌کنیم و آیین‌نامه‌های صید تون ماهیان در این کمیسیون تصویب می‌شود و ما خودمان را با آن‌ها تطبیق داده‌ایم.

وی افزود: طبق تلاش‌هایی که طی چند سال گذشته در ستاد، استان و تشکل‌ها داشتیم توانستیم پایبندی خود را به قوانین و مقررات بین‌المللی اقیانوس هند که در سال 2010 این پایبندی 11 درصد بود را در 2017 به 71 درصد برسانیم. تلاش می‌کنیم ثبات در بهره‌برداری را تداوم ببخشیم و تلاش کردیم تغییر روش صید به لانگ لاین و رشته قلاب را در استان‌های جنوبی و سیستان و بلوچستان ترویج کنیم. با این روش، صید انتخابی خواهیم داشت، آسیب به محیط‌زیست کاهش می‌یابد و هزینه ابزار و ادوات ماهیگیری هم کاهش خواهد یافت و کیفیت آبزی حفظ می‌شود.

آموزش و ترویج روش‌های نوین صیادی در کشور

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی شیلات کشور در رابطه با ترویج صید به روش رشته قلاب خاطرنشان کرد: ما جلسات آموزشی و ترویجی بسیاری را در استان‌ها با مشارکت تشکل‌های صیادی و تعاونی برگزار کردیم. مدرس خارجی برای ترویج به ایران آمد و جلسه عملی استفاده از آن را در دریا برگزار کردیم. نماینده منتخب از تعاونی‌های استان و کارشناسان شیلات را برای گذران دوره و بازدید به ژاپن اعزام کردیم که به تکثیر این روش در بین صیادان بسیار کمک کرده است. 

وی افزود: ما تا جایی که بتوانیم از صیادانی که به روش‌های جدید صیادی کنند کمک و تسهیلات ارائه خواهیم داد.  جزیره کیش به‌عنوان جزیره بدون تور معرفی شد و در حال ترویج این روش در جزایر دیگر کشور هم هستیم. صیادانی که از این روش‌ها استفاده کنند در افزایش قدرت موتور و طول شناورهایشان از ما کمک دریافت خواهند کرد و این افراد را برای دریافت تسهیلات به بانک کشاورزی معرفی خواهیم کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید