Iranian Agriculture News Agency

پرداخت هزینه خدمات دامپزشکی فرهنگ‌سازی شود

معاون امور فنی و صدور پروانه‌های سازمان نظام دامپزشکی گفت: دامداران به دلیل عادت به دریافت خدمات رایگان دامپزشکی از دولت در سال‌های گذشته و از دیر باز، تمایلی به پرداخت تعرفه خدمات دامپزشکی بخش خصوصی و حتی پرداخت کرایه خودروی حامل دامپزشک ندارند و این باعث کاهش انگیزه همکاران ما برای حضور در مزارع شده است.

پرداخت هزینه خدمات دامپزشکی فرهنگ‌سازی شود

محمد حسن گلپایگانی با اشاره به این مطلب به خبرنگار ایانا بیان کرد: هنوز در بسیاری از نقاط کشور بهره‌برداران نپذیرفته‌اند که واکسیناسیون برخی واکسن‌ها به بخش خصوصی واگذار شده و باید هزینه این خدمات به دکتر دامپزشک پرداخت شود.

وی گفت: در کشور ما از دیرباز، تمام خدمات دامپزشکی از طرف دولت ارائه شده است و گاهی بابت آن تعرفه‌های ناچیز دولتی دریافت می‌شد. حتی در بسیاری از مناطق این خدمات کاملاً رایگان بود. این باعث شده که دامداران و بهره‌برداران ما این انتظار را داشته باشند که همچنان خدمات دامپزشکی رایگان یا بسیار ارزان دریافت کنند.

گلپایگانی با تاکید بر اهمیت نقش دامپزشکان در تامین امنیت و سلامت غذایی و همین‌طور در پیشگیری از شیوع بیماری ‌ای مشترک بین انسان و دام ادامه داد: دامداران و پرورش دهندگان ما باید به این باور برسند که بسیاری از خدمات دامپزشکی بر اساس اصل ۴۴ به بخش خصوصی واگذار شده است و خدماتی که توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، مستلزم پرداخت هزینه است.و این موضوع نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

وی افزود: فرهنگ‌سازی بیشتر از همه بر عهده بخش ترویج وزارت جهاد کشاورزی است که در برنامه‌های ترویجی خود، این موضوع را برای دامدار تبیین کند اما متاسفانه این کار انجام نمی‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: از سوی دیگر خانه‌های بهداشت زیرمجموعه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی که در همه روستاها حضور دارند و مورد وثوق نیز هستند، می‌توانند در فرهنگ‌سازی در این زمینه تاثیر مثبت داشته باشند. این مراکز می‌توانند با برگزاری جلسات آموزشی به‌ویژه در ارتباط با بیماری‌های مشترک، لزوم مراجعه به دامپزشک، پرداخت هزینه دامپزشکی و مشاوره در مراجعه به دامپزشکان برای خرید سموم و داروهای دامپزشکی، جهت حفظ سلامت دام با هدف حفظ سلامت انسان را آموزش دهند.

گلپایگانی ادامه داد: همچنین سازمان حفاظت محیط زیست نیز می‌تواند در آموزش دامدارانی که در حاشیه مناطق حفاظت شده فعالیت می‌کنند و احتمال انتقال متقابل بیماری بین دام‌ها و حیات وحش این مناطق وجود دارد را بر عهده بگیرد.

وی افزود: با همکاری تمام حلقه‌های سلامت جامعه شامل انسان، دام و محیط‌زیست و اطلاع رسانی و آموزش در خصوص لزوم و اهمیت بهداشت دام و استفاده از خدمات دامپزشکی، نه تنها می‌توان شاهد اعتلای حرفه دامپزشکی بود، بلکه هدف حفظ سلامت جامعه نیز در دسترس‌تر خواهد بود.

معاون امور فنی و صدور پروانه‌های سازمان نظام دامپزشکی در نهایت تاکید کرد:البته قوانین در خصوص به‌کارگیری مسولان فنی دامپزشک در دامداری‌ها وجود دارد مثل آیین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی و ماده ۳۴ برنامه ششم توسعه فرهنگی اجتماعی اقتصادی که در زمینه ضمانت اجرایی آن باید اقدامات لازم از سوی نهادهای صاحب صلاحیت به عمل آید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید