Iranian Agriculture News Agency

صادرات 100 هزار تن تخم مرغ تا پایان سال

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان تخم مرغ اعلام کرد: ما روی صادرات این محصول نیز حساب ویژه‌ای باز کرده بودیم. برنامه‌ریزی ما برای ثبت رکورد صادرات ۱۰۰ هزار تن تخم مرغ در سال ۱۴۰۲ است که امیدواریم تا پایان سال محقق شود.

صادرات 100 هزار تن تخم مرغ تا پایان سال

حمیدرضا کاشانی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان تخم مرغ، در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در ارتباط با میزان عرضه و تقاضای تخم‌­مرغ اعلام کرد: برنامه­‌ریزی ما برای تولید تخم­ مرغ، 110 هزار تن است. در نیمه اول سال نیز حدود 8 تا 10 هزار تن تولید تخم ­مرغ­‌های بومی کشور به این حجم اضافه می‌­شود. در کل تقریباً ماهانه ۱۲۰ هزار تن، معادل روزانه 4 هزار تن تولید تخم‌مرغ کشور است. این در حالی است که مصرف داخلی ما تقریباً بین ۳ هزار تا 3 هزار و ۴۰۰ تن در روز است.

وی ادامه داد: ما برای صادرات مازاد تولید این محصول، روی بازارهای کشورهای حوزه خلیج فارس، افغانستان و عراق کار می­‌کنیم تا بتوانیم جلوی کاهش غیرقابل کنترل قیمت‌ها را بگیریم. در حال حاضر تقریباً به صورت هفتگی ۱۵۰۰تن تخم‌­مرغ به کشورهای مقصد صادراتی صادر می­‌شود.

کاشانی در ادامه در ارتباط با قیمت فروش تخم­‌مرغ بیان کرد: با وجود این که هزینه‌­های ما از اواسط سال گذشته به شدت افزایش پیدا کرده بود، قیمت فروش ما بیشتر از ۱۸ تا ۱۹ درصد افزایش داده نشد و با این وجود هم قیمت فروش ما هنوز زیر قیمت مصوب است.

وی خاطرنشان کرد: همچنان تخم مرغ ارزان­‌ترین پروتئینی است که به دست مردم می‌رسد. با وجود این که قیمت تخم مرغ ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان در درب مرغداری مصوب شده است، مرغداران نمی­‌توانند محصول خود را بیشتر از ۴۲ تا ۴۳ هزار تومان بفروشند.

کاشانی دلیل پایین بودن قیمت فروش تخم­‌مرغ را  پیش­‌بینی افزایش تولید ۱۰ درصدی نسبت به سال گذشته دانست و گفت: ما روی صادرات این محصول نیز حساب ویژه‌ای باز کرده بودیم. برنامه­‌ریزی ما برای ثبت رکورد صادرات ۱۰۰ هزار تن تخم‌­مرغ در سال ۱۴۰۲ است که امیدواریم تا پایان سال محقق شود.

وی ضمن پیش‌بینی نزدیک شدن قیمت فروش تخم­‌مرغ به نرخ مصوب تا پایان اردیبهشت با وجود تمهیدات اندیشیده شده گفت: البته این موضوع را باید در نظر گرفت که تا اواخر فروردین­ ماه با کاهش بسیار شدید قیمت تخم‌­مرغ حتی تا  ۲۸ هزار تومان روبه­‌رو بودیم. در حال حاضر وضعیت بهتر است و قیمت تخم‌­مرغ به ۴۲ تا ۴۳ هزار تومان رسیده است و به تدریج به سمتی می­‌رویم که قیمت مصوب را تثبیت کنیم تا تولیدکننده نیز از زیان خارج شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان تخم­‌مرغ در نهایت گفت:  سرپرست وزارت جهاد کشاورزی معتقد است باید به بخش خصوصی اعتماد کرد، بر اساس جلساتی که طی دو تا سه هفته گذشته با وی برگزار کردیم، وی اعتقاد دارد که بخش خصوصی باید مدیریت تولید را انجام داده و پاسخگو باشد. خودش بتواند برنامه­‌ریزی کند تا هم منافع تولیدکننده و هم منافع مصرف­‌کننده تامین شود.

وی ادامه داد: ما هم انتظار داریم که در هم بحث صادرات و هم تنظیم­ بازار داخلی با برنامه­‌ریزی­‌هایی که در اتحادیه انجام شده، به اهداف از پیش تعیین­‌شده دست پیدا کنیم و تولید مناسب و مطلوبی که برای امسال پیش‌بینی شده است، محقق خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید