Iranian Agriculture News Agency

ایانا از آخرین وضعیت بازار مرغ در کشور گزارش می‌دهد؛

توزیع مرغ با نرخ مصوب در میادین میوه و تره‌بار/ واحدهای نظارتی با گران‌فروشی مقابله کنند

با توجه به توزیع گوشت مرغ منجمد در سطح بازار و جوجه ریزی مناسب به نظر می رسد مشکلی در تامین این بازار در روزهای آینده وجود نداشته باشد.

توزیع مرغ با نرخ مصوب در میادین میوه و تره‌بار/ واحدهای نظارتی با گران‌فروشی مقابله کنند

به گزارش ایانا؛ پس از آن که شاهد فروش مرغ با قیمت 50 هزار تومان در زمستان سال گذشته بودیم؛ آرام آرام قیمت این محصول پروتئینی به قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار یعنی 63 هزار تومان نزدیک شد.
هم اکنون نیز با شروع سال جاری و همزمانی آن با ماه مبارک رمضان شاهد آن هستیم که در اغلب مناطق کشور مرغ با نرخ مصوب به دست مصرف کنندگان می رسد هر چند که نباید منکر فروش با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب مرغ در برخی از خرده فروشی ها شد.
با این حال اما در روزهای اخیر با تزریق مرغ منجمد و تنظیم بازار قیمت این قلم اساسی کنترل شد و رفته رفته نیز از قیمت مرغ در خرده فروشی ها کاسته می شود.
به طوری که قیمت مرغ منجمد تنظیم بازاری 43 تا 50 هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم مرغ در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران نیز 61 هزار تومان است که 2 هزار تومان کمتر از حداکثر نرخ مصوب این محصول (63 هزار تومان) به فروش می‌رسد.
با این حال با توجه به جوجه ریزی های صورت گرفته در زمستان و افزایش ذخایر مرغ منجمد شرکت پشتیبانی امور دام به نظر می رسد مشکلی در تامین کالای اساسی سفره خانوار تا پایان ماه مبارک رمضان و اوایل اردیبهشت ماه وجود نداشته باشد.
از طرف دیگر با توجه به فروکش کردن نوسانات بازار ارز، قیمت نهاده های دامی وارداتی نیز در سامانه بازارگاه و بازار آزاد کاهش یافته است، از این رو می توان افزایش جوجه ریزی طی ماه جاری و ماههای آینده را نیز متصور شد.
در همین خصوص محمد یوسفی گفت: قیمت کنونی هرکیلو مرغ زنده ۴۵ تا ۴۸ هزارتومان و مرغ گرم ۶۳ هزارتومان است.
به گفته وی با توجه به شرایط مناسب تولید و ذخایر پشتیبانی امور دام نگرانی در خصوص تامین مرغ ایام عید و ماه رمضان نداریم؛ برآورد‌ها حاکی از آن است که به خاطر اینکه جوجه ریزی اسفند حدود 120 میلیون قطعه بوده، با این وجود کمبودی در عرضه مرغ نداریم.
وی از توزیع روزانه ۶ هزار تا ۶ هزار و ۵۰۰ تن مرغ گرم در سطح کشور خبر داد و گفت: پشتیبانی امور دام به منظور تعادل قیمت اقدام به توزیع مرغ منجمد با نرخ ۵۰ هزارتومان در بازار کرده است.
یوسفی افزود: روزانه 6 هزار تا 6 هزار و 500 تن مرغ گرم در سطح کشور توزیع می شود.
از طرف دیگر به گفته ایوب فصاحت، مدیرعامل سازمان میادین و میوه و تره بار تهران نیز مرغ گرم از امروز در میادین میوه و تره بار تهران با قیمت ۶۱ هزار تومان عرضه می شود.
گفتنی است سالانه 2 میلیون تا 2 میلیون و 200 هزار تن گوشت مرغ در کشورمان مصرف می شود و سرانه مصرف این محصول پروتئینی نیز برای هر ایرانی 23 کیلوگرم در سال است.
از طرف دیگر با توجه به رسیدن قیمت مرغ به نرخ مصوب هم اکنون مرغداران دچار هیچ گونه زیانی برای تولید نخواهند شد، همچنین واحدهای نظارتی نیز با رصد دقیق بازار باید با هر گونه گرانفروشی مقابله کنند تا بازار تحت تاثیر جو دلالان قرار نگیرد.

 

گزارش: امین محمودی

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید