Iranian Agriculture News Agency

در کمیسیون عالی مدیریت بهره برداری ذخایر آبزیان عنوان شد:

تاکید به اولویت دادن در برنامه تحولی شیلات

در کمیسیون های عالی مدیریت بهره برداری ذخایر آبزیان، اولویت دادن به برنامه تحولی شیلات مورد تاکید قرار گرفت.

تاکید به اولویت دادن در برنامه تحولی شیلات

به گزارش ایانا و به نقل از سازمان شیلات ایران، جلسه کمیسیون های عالی مدیریت بهره برداری ذخایر آبزیان سال 1402 به ریاست معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران آغاز به کار کرد. 

در این جلسه رئیس سازمان شیلات ایران به بررسی دقیق تر برنامه های مطرح شده در کمیسیون ها اشاره کرد و گفت: برنامه هایی که به هر علتی انجام نشده اند باید مورد بررسی قرار گیرد و همه توان و زمان لازم برای عملیاتی شدن تصمیمات مطرح شده در جلسه به کار گرفته شود.

سیدحسین حسینی خاطرنشان کرد: از آنجا که قانون حفاظت از آبزیان مربوط به زمانی است که شیلات تنها در حوزه صید و صیادی فعالیت می کرد، لازم است اصلاحیه قانون در این مورد انجام شود زیرا فعالیت های آبزی پروری در حال حاضر بخش اعظمی از پتانسیل تولید را داراست.

وی اولویت دادن به برنامه تحولی را مورد تاکید قرار داد و گفت: امیدواریم پیشنهادهای خوبی برای تحقق بخشیدن به برنامه تحولی بخش شیلات مطرح شود و دبیرخانه مربوطه نیز با رصد موضوعات مختلف، اطلاع رسانی های لازم را به بخش های مختلف داشته باشد.

حل مشکل دریاروی برای ورود ناوگان های صید و صیادی تحقیقاتی در دستور کار قرار گیرد

در ادامه جلسه قائم مقام رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به نیابت از رئیس این موسسه به بیان اقدامات انجام شده در حوزه تحقیقات شیلات پرداخت و گفت: بزرگ ترین چالش موجود در این حوزه مربوط به شناورها است که موسسه تحقیقات علوم شیلاتی در این زمینه پیگیری های فراوانی را انجام داده است به گونه ای که با فراهم شدن منابع مورد نیاز، کشتی گیلان مراحل تعمیرات اساسی را به پایان رساند و برای انجام فعالیت های پژوهشی از سال آینده به آب بازخواهد گشت.

شریف روحانی افزود: مشکل دریاروی باید مرتفع شود تا این ناوگان بتواند در خدمت صید و صیادی قرار گیرد. 

وی ادامه داد: در حوزه آبزی پروری اتفاقات بسیار خوبی در سال جاری رقم خورده است به گونه ای که می توان به تکثیر ماهی سی بس اشاره کرد که می تواند با واگذاری دانش فنی به بخش خصوصی مورد استفاده قرار گیرد.

این مقام مسئول به گونه بومی سوکلا به عنوان ظرفیت مناسب در پرورش ماهی در قفس اشاره کرد و ادامه داد: مراحل تکثیر این گونه به اتمام رسیده و آماده ورود بخش خصوصی و معرفی گونه سوکلا به قفس های موجود در دریا هستیم.

وی درباره اقدامات انجام شده در خصوص میگو گفت: برای پرکردن استخرهای پرورش میگو در فصول سرد سال از گونه جدیدی به نامه کروما می توان استفاده کرد که مراحل تکثیر آن انجام و از سال آینده به ظرفیت های این بخش اضافه خواهد شد.

شریف روحانی انجام فعالیت های تحقیقاتی در حوزه فراوری و ایجاد ارزش افزوده برای آبزیان مختلف و حذف آلاینده از دریا از اقدامات دیگر این موسسه در سال آینده اشاره کرد و گفت: برای ساماندهی وضعیت خاویار کشور لازم است که تکلیف ساماندهی تشکیلاتی انستیتو تحقیقات ماهیان خاویاری در سال آینده نهایی شود.

افزایش 65 درصدی صید ماهیان استخوانی 

معاون امور صید و صیادی سازمان شیلات در ادامه این جلسه پایداری منابع دریایی و حفظ اشتغال جامعه صیادی را مورد اشاره قرار داد و گفت: شرایط صید در آب های شمال به وضعیت مناسبی رسیده است به گونه ای که میزان صید در مقایسه با مدت مشابه گذشته از افزایش 65 درصدی در حوزه ماهیان استخوانی برخوردار است.

عباسپور نادری افزود: میزان متوسط پره کشی از رشد 64 درصدی برخوردار بوده و با افزایش نسبی صید کفال ماهیان نیز مواجه بودیم.

وی مشارکت جامعه صیادی برای بازسازی و احیای ذخایر را از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه برشمرد و گفت: در حوزه جنوب کشور نیز رویکردهای جدیدی در بخش مدیریت صید و ایجاد تعادل با رویکرد بهره برداری مناسب، اصلاح و بازنگری در دستور کار قرار دارد.

نادری با اشاره به طرح مدیریت صید و ایجاد سهمیه بندی صید در مکران گفت: این طرح به صورت آزمایشی انجام شده و به استان ها نیز ابلاغ شده است و همچنین اضافه کرد: تون ماهیان از ظرفیت های مناسبی است که می توان با نگاهی مشترک از آنها برای تامین زنجیره ارزش بهره برداری کرد.

معاون امور صید و صیادی از انجام پروژه های مشترک با یونیدو در بخش صید اقتصادی خبر داد و گفت: حجم برداشت سطح زیان بیش از 100 هزار تن برآورد شده است اما هنوز شرایط مناسبی برای فرآوری، صادرات و فروش این محصولات وجود ندارد.

وی ظرفیت مناسب صید فراساحل، استفاده از صیدگاه های عمیق، معافیت بیمه ای برای بهره برداران را از دیگر اقدامات در دستور کار عنوان کرد و گفت: برای مقابله با صید غیرمجاز باید با نگاهی جدید و برنامه ای عملیاتی وارد عمل شد.

این جلسه با بررسی گزارش های سایر بخش ها از جمله تحقیقات علوم شیلاتی، مدیریت بهره برداری ازذخایر آبزیان  خلیج فارس و دریای عمان،  مدیریت بهره برداری از  ذخایر آبزیان آب های داخلی  و مدیریت آبزی پروری ادامه خواهد داشت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید