Iranian Agriculture News Agency

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان شیلات ایران، قرارگاه خاتم‌الانبیا و استانداری گلستان/ طرح ربیع، آبزی‌پروری گلستان را احیا می‌کند

با همکاری سه‌جانبه سازمان شیلات ایران، قرارگاه خاتم‌الانبیا و استانداری گلستان در راستای اجرایی کردن پروژه‌های طرح ربیع، ظرفیت‌های مغفول آبزی‌پروری در این استان احیا می‌شود.

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان شیلات ایران، قرارگاه خاتم‌الانبیا و استانداری گلستان/ طرح ربیع، آبزی‌پروری گلستان را احیا می‌کند
به گزارش ایانا به نقل از سازمان شیلات ایران، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان شیلات، در نشست امضای این تفاهم‌نامه همکاری گفت: خداوند به تولیدات شیلاتی ظرفیت ویژه‌ای عطا کرده است که در مناطق بیابانی و لم‌یزرع که امکان تولید غذا نباشد، اشتغالزایی ایجاد کنیم.

سیدحسین حسینی افزود: با همت متولیان استان گلستان و تلاشگران حوزه آبزی‌پروری رکورد تولید ۳ هزار و ۸۰ تن میگو در ۴ هزار هکتار شکسته و برای بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد شد.

وی به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص توجه ویژه به معیشت مردم مناطق محروم اشاره کرد و افزود: امید است که شیلات نیز بتواند نقش خود را برای اجرایی کردن بیانات رهبری در راستای بهبود معیشت مردم ایفا کند.

رییس سازمان شیلات خاطرنشان کرد: با پسروی آب دریا، استان گلستان که روزی مهد تولید ماهیان خاویاری کشور بود از این موهبت محروم شد، اما با بازسازی و احیای این مناطق و حرکت به سمت "کشت آب‌ورزی" در مناطق مطالعه شده در حوزه پرورش میگو، پرورش ماهی در دریا و آب‌های لب شوری که وجود دارد، می‌توان از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های این استان استفاده کرد.

وی تاکید کرد: برای عملیاتی کردن برنامه‌های فوق، زیرساخت‌هایی نیاز است تا این ظرفیت‌ها که می‌توانست به عنوان پیشران توسعه عمل کند اما بر اثر بی‌توجهی در سال‌های گذشته مغفول مانده بود، دوباره احیا شود.

حسینی ادامه داد: همان‌گونه که در جلسات گذشته به سختی کار اشاره شد با همکاری قرارگاه خاتم الانبیا، خواهیم توانست در شرایط سخت اقتصادی موجود، ظرفیت‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم.

خواجه نفس به سازه‌های متناسب دریایی نیاز دارد

رییس سازمان شیلات ایران به "طرح ربیع " که در ذیل تفاهم‌نامه فوق با وزیر جهاد کشاورزی منعقد شده است، گفت: در پروژه‌هایی که طی سفرهای استانی و در بند ط تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ و تهاتر زمین عنوان شده است، با همکاری مشترک خواهیم توانست آنها را عملیاتی کنیم.

وی به مشکل صیادان منطقه اشاره و خاطرنشان کرد: زمانی صیادان منطقه قادر نبودند حتی قایق‌های صیادی کوچک خود را به ساحل برسانند که با اقدام انقلابی که در "خواجه نفس" اتفاق افتاد، این مهم محقق شد اما لازم است که برای پایداری آن، سازه‌های متناسب دریایی احداث شود، تا بتوانیم به عنوان یک سایت پشتیبان و حمایت از پرورش ماهی در قفس به آن نگاه کنیم.

حسینی در ادامه اظهار داشت: خوشبختانه یک سرمایه‌گذار با مدلی بومی شده طرحی را در مرحله پایلوت در حال اجرا دارد که مزایای مثبتی را در پی خواهد داشت.

معاون وزیر در سازمان شیلات ایران، احیای خاویار، پرورش ماهی در قفس و حل مشکل ۴ هزار هکتار از سامانه آبرسانی منطقه را از مزایای این پایلوت برشمرد و افزود: علاوه بر آن احیای ۶ هزار هکتار مزرعه میگو که در مجموع، احیای ۱۰ هزار هکتاری را باعث خواهد شد از دیگر مزایای طرح محسوب می‌شود.

حسینی در پایان گفت: احداث زنجیره تولید و ارزش و فرآوری در کنار این صنعت، می‌تواند ارزش افزوده خوبی را در سبد درآمدی خانوار مردم این منطقه بوجود آورد که این مهم با همکاری سه‌جانبه فوق امکان‌پذیر خواهد بود.

گفتنی است؛ عصر امروز تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان شیلات ایران، قرارگاه خاتم‌الانبیا و استانداری گلستان در دفتر قرارگاه خاتم‌الانبیا به امضا رسید.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید