Iranian Agriculture News Agency

بهمنی:

لزوم استفاده از مکانیزاسیون در پرورش آبزیان

تولید ۷۰۵ تن ماهی تیلاپیا و کاهش واردات

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی گفت: در دنیا موفقیت کلیه بخش‌های خصوصی در تولید آبزیان متکی به مکانیزاسیون است.

لزوم استفاده از مکانیزاسیون در پرورش آبزیان

به گزارش خبرنگار ایانا، محمود بهمنی، رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی در مراسم افتتاحیه رویداد نمایشگاهی شرکت‌های دانش بنیان شیلاتی اظهار کرد: بنابر مجوز سازمان محیط زیست تولید تیلاپیا در ۴ استان سمنان، قم، خراسان جنوبی و یزد کمافی السابق فعالیت پرورش صورت می‌گیرد.

به گفته وی، سال گذشته ۷۰۵ تن تیلاپیا تولید شد که به نظر می‌رسد واردات فیله تیلاپیا کاهش یافته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در نمایشگاه امروز، شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه شیلات حضور دارند، گفت: این شرکت‌ها دستاوردهای عمدتاً بومی‌سازی شده یا مهندسی معکوس فناوری‌های استفاده شده در خارج از کشور را ارائه داده اند.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی افزود: ما به دنبال این هستیم بتوانیم یک هم افزایی و همسویی بین تحقیقات شیلات، شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی ایجاد کنیم تا حداکثر بهره وری را در تولید آبزیان که منتج به افزایش سرانه مصرف می‌شود، داشته باشیم.

بهمنی ادامه داد: به نظر می‌رسد بعد از نشست امروز در سه جلسه متوالی که در انتهای شهریور، مهر و آبان تحت عنوان رویدادهای کسب و کار شیلاتی توسط مؤسسه تحقیقات شیلات با همکاری سازمان شیلات، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی برگزار می‌شود، بتوانیم کلیه مشکلات و نیازهای تولید را در کشور احصا و با کمک شرکت‌های دانش بنیان آنها را حل و فصل کنیم.

این مقام مسئول گفت: یکی از مباحث مهمی که می‌تواند به افزایش تولید کمک کند و لازم است بیشتر به آن بپردازیم مکانیزاسیون است.

بهمنی اضافه کرد: منظور از مکانیزاسیون، مکانیزاسیون اقتصادی است. یعنی بتوانیم در واحد سطح ضمن افزایش تولید حداقل هزینه را داشته باشیم. همچنین بحث بهره وری آب نیز مطرح است. با توجه به اینکه منابع آب شیرین محدود است باید از سایر منابع آبی مانند آب‌های دریایی در پرورش ماهی در قفس استفاده کنیم و برای گونه‌هایی که در آب‌های شیرین زندگی می‌کند نیز ضرورت دارد که از روش‌های استفاده کنیم که بهره وری آب داشته باشیم.

به گفته وی، ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه تولید آبزیان مربوط به غذای آنها است و اگر بتوانیم در این بخش به خودکفایی برسیم قطعاً این موضوع می‌تواند گام بزرگی در افزایش تولید داشته باشد.

بهمنی در رابطه با صرفه اقتصادی استفاده از فناوری‌های نوین برای تولیدکنندگان گفت: شرکت‌هایی که بتوانند قیمت‌های خودشان را به نوعی تنظیم کنند تا به مکانیزاسیون اقتصادی برسند به نفع خودشان و تولیدکنندگان خواهند بود.

وی توضیح داد: در سیستم‌های پرورشی اگر از تکنولوژی روز استفاده نشود ممکن است مشکلاتی ایجاد شود. بنابراین ارزش دارد که مقداری هزینه برای مکانیزاسیون شود. در دنیا هم موفقیت کلیه بخش‌های خصوصی در تولید آبزیان متکی به مکانیزاسیون است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید