Iranian Agriculture News Agency

"حسینی" در نمایشگاه شرکت‌های دانش بنیان شیلات:

رسوخ علم در حوزه شیلات با بهره برداری از شرکت‌های دانش بنیان

رئیس سازمان شیلات کشور گفت: با توجه به پیچیدگی و تنوع زیادی که در صنعت آبزیان شاهد هستیم به ایده‌های نو و رسوخ علم در این حوزه نیاز داریم که دستیابی به آن از طریق شرکت‌های نوظهور و دانش بنیان امکان پذیر است.

رسوخ علم در حوزه شیلات با بهره برداری از شرکت‌های دانش بنیان

به گزارش خبرنگار ایانا، سید حسین حسینی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران در نمایشگاه شرکت‌های دانش بنیان شیلاتی با اشاره به همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با موسسه تحقیقات و فناوری سازمان شیلات در توسعه شرکت‌های دانش بنیان حوزه آبزیان، اظهار کرد: با توجه به پیچیدگی و تنوع زیادی که در صنعت آبزیان شاهد هستیم، ایده‌های نو و رسوخ علم در این حوزه مورد نیاز است که دستیابی به آن از طریق شرکت‌های نوظهور و دانش بنیان امکان پذیر است.

حسینی با اشاره به اهمیت تحقق شعار سال و تاکید رئیس جهور در خصوص تامین امنیت غذایی پایدار تصریح کرد: دستیابی به این مهم نیازمند الزاماتی از جمله سالم بودن غذا، دارا بودن منشاء داخلی، ارزان سازی و پایداری است.

وی ادامه داد: تامین امنیت غذایی برای آینده کشور و خود اتکایی ما در تامین غذا بسیار مهم است و نشان دهنده این است که ما در حوزه‌های مختلف باید نگاه دانش پایه داشته باشیم.

رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه خوراک آبزیان 70 درصد هزینه آبزی پروری را تشکیل می‌دهد، خاطرنشان کرد:  اگر در خصوص جایگزینی نهاده‌های تامین خوراک آبزیان و ارزان سازی استفاده از نهاده هایی که قابلیت دسترسی در کشور را دارد، تدبیر اندیشی نکنیم شاید وابستگی ادامه پیدا کند و به خود اتکایی که مد نظر داریم دست پیدا نکنیم.

وی، تولید نهاده تخم چشم زده ماهی قزل آلا، بچه‌ ماهی‌های دریایی و تولید ماهی آرین را دارای اهمیت دانست و افزود: موضوعات اصلاح نژاد تامین بچه ماهی‌ها از نظر تنوع گونه‌ای، سلامت و مراقبت دوره پرورش بسیار پر اهمیت است.

حسینی گفت: در آبزی پروری نسبت به مصرف آب در تولیدات دیگر دامی از کمترین رقم برخوردار هستیم ولی برای حفظ کیفیت آب، افزایش بهره وری و تولید کم ریسک تر و کم هزینه تر، نیاز است که شرکت های دانش بنیان که در این حوزه کار کرده‌اند به ما کمک کنند.

وی در خصوص صنایع پس از تولید گفت: 140 هزار صیاد در حوزه شیلات فعالیت می‌کنند، بیش از 11 هزار شناور در کلاس‌های قایق، لنج و کشتی داریم که بیش از 700 هزار صید انجام می‌دهند، بنابراین ضرورت دارد فرآوری‌های متنوع، ارزان، قابل دسترس و با بسته بندی های قابل عرضه در بازار صادرات داشته باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، بومی‌سازی، ایرانیزه کردن، استفاده از فناوری نانو و متناسب با محیط زیست بودن ادوات صید و صیادی را دارای اهمیت دانست و عنوان کرد: ذهنیتی که مصرف آبزیان را به عنوان یک پروتئین گران و لوکس تداعی می‌کند باید از حالت لوکس خارج بشود، این محصولات باید کاملاً در دسترس، ارزان و به وفور در بازار های ما وجود داشته باشد و به ایجاد بازارهای تخصصی با عرضه محصولات متنوع  نیاز داریم.

حسینی در پایان ابراز امیدواری کرد: با یک تفکر جهادی، علمی و انقلابی بتوانیم صنعت شیلات که یک صنعت قابل توسعه و با ظرفیت است را در زمان بسیار محدود متحول کنیم و سهمی در تامین امنیت غذایی و سفره مردم داشته باشیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید