Iranian Agriculture News Agency

آقامیری خبر داد:

حذف ارز ترجیحی تاثیری بر قیمت دارو، واکسن و مواد بیولوژیکی دامپزشکی ندارد

واردات گوشت قرمز از ونزوئلا‌و نیکاراگوئه برای کاهش قیمت گوشت

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: حذف ارز ترجیحی هیچ تاثیری بر قیمت دارو، واکسن و مواد بیولوژیکی دامپزشکی ندارد.

حذف ارز ترجیحی تاثیری بر قیمت دارو، واکسن و مواد بیولوژیکی دامپزشکی ندارد

به گزارش خبرنگار ایانا، سید محمد آقامیری معاون وزیر و رئیس سازمان دامپزشکی کشور در نشست امروز که به مناسبت اختتامیه "طرح ملی تشدید کنترل و نظارت بهداشتی ویژه عید نوروز و ماه رمضان" برگزار شد، اظهار کرد: طرح ملی تشدید کنترل و نظارت بهداشتی ویژه عید نوروز و ماه رمضان را از ۱۴ اسفند شروع کردیم و تا پایان ماه رمضان ادامه یافت و ما در این طرح سعی کردیم بتوانیم تولید و قیمت مرغ را در کشور کنترل کنیم.

وی افزود: کشتارگاه‌ها را ملزم کردیم از روز دوم فروردین مشغول به کار شوند و در مقابل مرغداری ها اجازه نگه داشتن مرغ بیش از ۴۵ روز را نداشتند و برای ضمانت اجرای آن هم، در صورت تخطی، اجازه یک دوره جوجه ریزی از مرغدار سلب می شد که نتیجه آن عدم تشکیل قرارگاه مرغ و دریافت مرغ با کارت ملی بوده است.

آقامیری با بیان اینکه امسال نه تنها کمبود مرغ و افزایش قیمت نداشتیم بلکه با وجود قیمت مصوب ۳۱ هزار تومانی در برخی از مراکز این محصول تا ۲۶ هزار تومان هم به فروش می‌رسید، خاطرنشان کرد: در طی این مدت ۶۳ روز نزدیک به 476 هزار تن گوشت مرغ، حدود ۶۶ هزار و ۷۰۰ تن گوشت گاو و گوساله و ۵۵,۵۰۰ تن گوشت گوسفند و بره تولید شده است که سازمان دامپزشکی بر آن نظارت بهداشتی داشته است.

وی افزود: در کشتارگاه‌ها ۲۶۰۰ تن گوشت طیور و ۵۹۲ انواع دام ضبط شده است، همچنین در مراکز عرضه گوشت قرمز ۲۱۷ تن گوشت ضبط شده که از این میزان ۱۵۴ تن معدوم و ۶۳ تن به حوزه صنعت راه یافت، همچنین 590 تن گوشت مرغ ضبط کرده ایم که ۳۲۱ تن معدوم و ۲۶۹ توان وارد چرخه صنعت شده است، ۴۵۰ تن آبزیان ضبط شده که از این میزان ۹۰ تن معدوم و ۳۶۰ تن وارد چرخه صنعت شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: از مراکز عرضه محصولات پروتئینی ۷۱ تن تخم مرغ و شیر خام ضبط کرده ایم که ۱۹ تن از آن معدوم شده است، همچنین 220 تن آلایش دام و طیور ضبط شده که ۲۰۰ تن معدوم شده است و اگر کنترل و نظارت نمی کردیم این ارقام معدوم شده وارد سفره مردم می‌شد.

آقامیری تصریح کرد: در این ایام ۴۱۵ هزار و ۸۷۷ گزارش بازدید داشتیم که توسط ۹۵۰ اکیپ دو نفره در هر روز انجام شده است و در ماه رمضان امسال نسبت به سال قبل تعداد بازدیدها ۸۶ درصد، تعداد موارد ارجاعی به دستگاه قضایی ۷۵ درصد و میزان فرآورده های ضبط شده از مراکز بسته بندی و عرضه ۳۹ درصد افزایش یافته است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: حذف ارز ترجیحی هیچ تاثیری بر قیمت دارو، واکسن و مواد بیولوژیکی دامپزشکی نخواهد داشت و جای نگرانی برای دامداران و فعالین این حوزه وجود ندارد.

وی افزود: مواد اولیه و تولید واکسن بیش از نیاز در کشور وجود دارد و مشکلی در تامین نخواهیم داشت، همچنین داروهای وارداتی که تولید مشابه داخلی ندارد، در صورت تایید دامپزشکی معاف از مالیات خواهند بود و بخشنامه معافیت مالیات بر ارزش افزوده از امروز لازم الاجرا است.

آقامیری با اشاره به اینکه در راستای ایجاد امنیت غذایی و توسعه رقابت، با برخی کشورها از جمله ونزوئلا و نیکاراگوئه، برای واردات گوشت گوساله مذاکره کرده‌ایم، ادامه داد: اولین پروتکل AHR را با این دو کشور امضا کرده‌ایم.

وی افزود: در سال گذشته ۳۷ هزار تن گوشت قرمز از برزیل وارد شده است که این واردات می‌تواند بین دو کشور ونزوئلا و نیکاراگوئه تقسیم شود، ۹۵۰ هزار تن نیاز کشور به گوشت قرمز است که ۸۵۰ هزار تن از آن در داخل تولید می‌شود و ما تنها حدود ۱۰۰ هزار تن به واردات گوشت نیاز داریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: در سال 2 میلیون و پانصد تا 2 میلیون و ۷۰۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود و سرانه مصرف آن به حدود ۳۱ کیلوگرم در سال می رسد.

وی در رابطه با تب کریمه کنگو گفت: دو مورد تب کریمه در سیستان و بلوچستان گزارش شده که سمپاشی در این مناطق را آغاز کرده‌ایم و تا کنه را از میان برداریم، در حال حاضر این بیماری در حالت نگران کننده نیست و در حال پیگیری و مدیریت این تعداد محدود هستیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پایان اظهار کرد: برای پیگیری علت مرگ زنبور عسل کمیته ای را تشکیل داده‌ایم تا به این موضوع رسیدگی شود اما این مرگ و میر بر اثر مسمومیت با سموم کشاورزی عنوان شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید