Iranian Agriculture News Agency

محبی در گفتگو با ایانا مطرح کرد:

برخورد قاطع سازمان شیلات با متخلفان صید ماهیان غضروفی در دریای خزر

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران گفت: صید ماهیان غضروفی تنها برای تحقیقات و پژوهش انجام می شود و در صورت مشاهده صید توسط صیادان، با متخلفان به شدت برخورد خواهد شد.

برخورد قاطع سازمان شیلات با متخلفان صید ماهیان غضروفی در دریای خزر

سید پرویز محبی معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با تداوم ممنوعیت صید فانوس ماهیان اظهار کرد: صید فانوس ماهی تنها توسط کشتی‌ها انجام می شد که از آذر ماه سال 99 تاکنون فعالیت تمام کشتی‌های صنعتی و سنتی ترال متوقف شده و هیچ مجوز صیدی توسط سازمان شیلات ایران صادر نشده است.

وی افزود: به دنبال این هستیم که بتوانیم دستورالعمل ابلاغ شده برای شناورها را راهبری کنیم که متاسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم هماهنگی لازم را با بخش‌های ذی‌ربط انجام دهیم و کار متوقف شده است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران تصریح کرد: تعدادی از شناورهای ترال در استان‌های جنوبی بدون توجه به قوانین و مقررات شیلات مبادرت به صید ترال می‌کنند که برای صیادان و ذخایر آبزی ایجاد مشکل کرده‌اند.

وی افزود: این صیادان فاقد مجوز بوده و ما در صدد آن هستیم با کمک ارگان‌های مرتبط مانند دریابانی و ارگان‌های نظامی وضعیت را بهبود دهیم.

محبی با بیان این که یگان حفاظت از منابع آبزیان رسالت دارد با صید غیرمجاز برخورد کند، عنوان کرد: این یگان به لحاظ تجهیزات، ساختار نیروی انسانی و اعتبارات لازم با مشکل مواجه است و نمی تواند به درستی اقدام کند و این امر باعث افزایش صید غیر مجاز شده است.

وی با اشاره به این که یگان حفاظت منابع آبزیان از اقتدار لازم برخوردار نیست، گفت: این یگان با 25 درصد از چارت نیروهای سازمانی خود فعالیت می کند و با این میزان نیرو نمی تواند پوشش حفاظتی لازم را ارائه کند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران با اشاره به این که بودجه یگان حفاظت باید از ردیف بودجه سالانه تامین می‌شود، تصریح کرد: متاسفانه نتوانستیم بودجه مورد نیاز این بخش را تامین کنیم و این بخش با مشکلات بسیاری مواجه شده است.

وی در رابطه با صید ماهیان غضروفی در دریای خزر عنوان کرد: صید ماهیان غضروفی در دریای خزر ممنوع است و اگر این نوع ماهیان در تور صیادان گرفتار شوند، در صورت زنده بودن به مراکز تحقیقاتی ارسال می شوند تا برای بازسازی ذخایر از آنها بهره برداری شود.

محبی افزود: صید این نوع ماهیان تنها برای تحقیقات و پژوهش انجام می شود و در صورت مشاهده صید توسط صیادان، با متخلفان به شدت برخورد خواهد شد.

وی در رابطه با نحوه برخورد با متخلفان اذعان کرد: در مرحله اول برخورد با متخلفان دارای مجوز صید به کمیسیون های صیادی ارجاع داده می شوند تا به تخلف رسیدگی شود اما در صورت نداشتن مجوز، متخلفان به دستگاه قضایی تحویل داده خواهند شد.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران در پایان عنوان کرد: طبق قانون حفاظت از منابع آبزیان، با متخلفان متناسب با جرم انجام شده برخورد می شود که این مجازات از جزای نقدی تا حبس در نظر گرفته خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید