Iranian Agriculture News Agency

سروی زرگر خبر داد:

رونق دوباره پرورش پاییزه | تولید 363 جعبه پیله تر ابریشم پاییزه در سال جاری

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور، گفت: پس از گذشت 23سال دوباره برای پرورش پاییزه به میزان 363 جعبه از این محصول در کشور اقدام شد.

رونق دوباره پرورش پاییزه | تولید 363 جعبه پیله تر ابریشم پاییزه در سال جاری

عدیل سروی زرگر رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به رونق گرفتن پرورش بهاره و اقدام نوغانداران برای پرورش پاییزه پیله تر ابریشم در کشور، گفت: پس از گذشت 23سال دوباره برای پرورش پاییزه به میزان  363 جعبه از این محصول در کشور اقدام شد.

وی بابیان اینکه بر خلاف پرورش بهاره که در همه استان‌های کشور انجام می شود، پرورش پاییزه پیله تر ابریشم در همه‌ی استان‌ها امکان‌پذیر نیست، ادامه داد: نوبت دوم پرورش پاییزه پیله تر ابریشم یکی از راه‌های اقتصادی کردن فعالیت نوغانداری به عنوان یک میراث کهن فرهنگی و اقتصادی است که به جذابیت اقتصادی این فعالیت کمک می کند؛  پرورش پاییزه پیله تر ابریشم امسال در استان‌های گیلان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، مازندران و تهران با موفقیت انجام‌شده است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: پرورش پاییزه درگذشته دور انجام می‌شده و پس از 23 سال فراموشی، نوبت دوم پرورش را مجددا از 3 سال پیش احیا کردیم. برای اولین پرورش پاییزه از نوغانداران باتجربه با توانایی بالا و در استان هایی با اقلیم مناسب استفاده شد.

به گفته وی، میزان پرورش کرم ابریشم در سال1398، به مقدار 268 جعبه و در سال گذشته 276 جعبه بوده است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه هم درفروش پیله تر بهاره و هم پیله تر پاییزه ،نوغانداران مشکلی وجود نداشته است، تصریح کرد:  کشاورزان پیله تر ابریشم  خود را به ازای هر کیلوگرم از 140 تا 160 هزار تومان در فصل برداشت فروختند.

به گفته وی؛ با اجرای تفاهم‌نامه همکاری مشترک با کمیته امداد امام خمینی (ره)، این نهاد در 3 استان گیلان، گلستان و خراسان شمالی نسبت به خرید توافقی پیله تر ابریشم با الویت مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) اقدام کرده است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور، تصریح کرد: شاهد روند رو به بهبود تولید پیله ابریشم و افزایش خوداتکایی در طی سنوات اخیر بوده‌ایم و چرخ های کارخانجاتی که نزدیک 20سال بود فعالیت نداشتند دوباره به حرکت در آمده است. امید می رود با اقبال خوب نوغانداران شاهد تداوم توسعه نوغانداری و تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت فرش و منسوجات ابریشمی باشیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید