Iranian Agriculture News Agency

سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در گردهمایی ستاد کشت پاییزه استان تهران:

استان تهران می‌تواند آینه کشاورزی کشور باشد

سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در گردهمایی ستاد کشت پاییزه استان تهران اظهار داشت: استان تهران می‌تواند آینه کشاورزی کشور باشد اگر تهران پیشرفت کنند همه استان‌های دیگر می‌تواند پیشرفت کنند؛ پس ما می‌توانیم در استان تهران به‌عنوان یک الگو عمل کنیم.

استان تهران می‌تواند آینه کشاورزی کشور باشد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان تهران، مهاجر سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در گردهمایی ستاد کشت پاییزه استان تهران با اشاره به نقش تحقیقات در حوزه کشاورزی اظهار داشت: استان تهران می‌تواند آینه کشاورزی کشور باشد اگر تهران پیشرفت کنند همه استان‌های دیگر می‌تواند پیشرفت کنند؛ پس ما می‌توانیم در استان تهران به‌عنوان یک الگو عمل کنیم و کمک می‌کنیم که کشاورزی به‌حدی برسد که کشاورزان از مراکز تحقیقات مشکلات خود را بپرسند.

وی با تاکید بر اینکه باید در حوزه تحقیقات به بحث تحقیقات به‌عنوان پایلوت یا الگو توجه ویژه‌ای شود، افزود:  از  سال ۱۳۸۱ روی موضوع کار کردیم که ترویج را عمومی کنیم یا تخصصی؟! مردم آن زمان کود شیمیایی را نمی‌شناختند و بذر اصلاح‌شده را نمی‌دانستند، شخم بود تراس‌بندی و خیلی چیزها را نداشتند. ترویج تعمق اصول کشاورزی لازم بود که کشاورزان را به‌صورت عمومی با مسائل مهم آشنا کنند اما امروز این حوزه ترویج جواب‌گوی کشاورزان نیست، کشاورز امروز به مروج مراجعه می‌کند تا مثلاً آفت درخت خود را شناسایی کند اما این مروج گیاه‌شناسی نخوانده تا راه حل مشکل او را ارائه دهد از طرفی در حوزه انتقال مفاهیم نیز مشکل ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: ترویج رشته‌ای فنی روان‌شناسی اجتماعی سیاسی است که نمی‌توانیم این رشته را با رشته‌های دیگری یکی کنیم. به طور مثال متأسفانه سال گذشته به دلیل مشکلاتی که در حوزه کود به‌وجودآمد به استان‌های متفاوتی که سر زدم کشاورزان یا کود پایه مصرف نکردند یا کم‌مصرف کرده‌اند یا ناقص مصرف کردند، علف‌کش یا مصرف نکردند یا کم‌مصرف کردند یا ناقص مصرف‌شده است؛ این قضیه در مورد ریز مغذی‌ها هم صدق می‌کند. این مسائل باعث شد وزیر محترم جناب آقای ساداتی‌نژاد زمانی‌که در مجلس بودند شرایطی را ایجاد کنند که مدیریت این مسئله را در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار دهند تا خودمان قیمت‌گذاری کنیم لذا ما قیمت گندم را به‌قدری بالا بردیم که افزایش کود و سم را پوشش دهد و این بهانه را از کشاورز بگیرد از طرف دیگر کشاورز کارت را تا حدی شارژ کردیم که کشاورزی که بودجه ندارد هم بتواند با استفاده از این کشاورز کارت کودهای پایه خود را تهیه کند و در مزارع استفاده کند و شرایط کشت مناسب را فراهم کند.

وی اضافه کرد: از حوزه تحقیقات می‌خواهیم تا سلامت ریز مغذی ‌هایی که در بازار وجود دارد را افزایش دهیم.

 مهاجر خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر آغاز سال زراعی جدید را درشرایطی آغاز می‌کنیم که باید با تمام کمبودهای موجود توجه ویژه‌ای به بحث تولید داشته‌باشیم. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید