Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی در آئین افتتاح یک مجموعه صنایع غذایی عنوان کرد::

پایداری منابع آب و خاک با جلوگیری از خام‌فروشی و فرآوری محصولات کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی در مراسم افتتاح فاز اول صنایع غذایی پروان اظهار کرد: فرآوری محصولات کشاورزی و جلوگیری از خام فروشی از اولویت‌های بخش کشاورزی کشور است.

پایداری منابع آب و خاک با جلوگیری از خام‌فروشی و فرآوری محصولات کشاورزی

به گزارش ایانا در استان تهران، کاظم خاوازی در آئین افتتاح مجموعه صنایع غذایی پروان در بخش کهریزک شهرستان ری گفت: کشاورزی ما با اینکه در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد ولی احتیاجات مردم را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه نان مهمترین محصول کشور است که بخش کشاورزی تأمین کننده است و این مسئله باعث افتخار ماست گفت: ما برای تأمین و تولید گوشت سفید، تخم مرغ و کشور و بسیاری از محصولات دیگر خود مشکلی نداریم و در محصولاتی مانند برنج و چغندر نیز می‌توانیم با برنامه ریزی خودکفا شویم و در این راستا بین یک و دو محصول که در حال بررسی هستیم در بقیه موارد خودکفا شده‌ایم.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: برای پایداری منابع آب و خاک و جلوگیری از فشار به این منابع باید بخش فرآوری کمک کند و این موضوع از اولویت های بخش کشاورزی کشور است.

وی با اشاره به اینکه در زنجیره بخش کشاورزی وقتی از هسته شروع و به قسمت تولید که می رسیم در این بخش متوقف می‌شویم افزود: باید به بخش‌هایی مانند فرآوری، لجستیک، سردخانه و شیوه‌های نوین عرضه توجه بیشتر و برنامه ریزی شود و برای پایداری منابع آب و خاک و جلوگیری از فشار به این منابع باید بخش فرآوری کمک کند و این موضوع از اولویت‌های بخش کشاورزی کشور است.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه در خصوص آسیب‌های خام فروشی محصولات کشاورزی در کشور گفت: امروز ۷ میلیون تن در محصولات جالیزی، ۴ میلیون تن سبزیجات، ۷ میلیون تن گوجه فرنگی و ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌کنیم که همه اینها نیاز به فرآوری دارد و نکته مهم ما بحث قیمت است که کشاورزی از تولید تا فروش سهم داشته باشد که در کشاورزی قراردادی به این موضوع توجه شده است.

وی خاطرنشان کرد: امسال برای نخستین بار با تولیدکنندگان صاحبان کارخانجات روغن‌کشی وارد مذاکره شدیم که بخشی از کانترکت فارمینگ ( کشاورزی قراردادی) را برعهده داشته باشند و این موضوع به عنوان فرهنگ جا بیافتد.

خاوازی بیان کرد: قیمت تمام شده محصولات و درآمد کشاورزان بسیار بحث مهمی است که با بحث کانترکت فارمینگ  ( کشاورزی قراردادی) سهم کشاورزان را بیمه می‌کند.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی آماده حمایت از شهرستان ری در زمینه کشاورزی است، ابراز کرد: برای توسعه کشاورزی در جنوب تهران و حل مشکلات راجع به حفظ کاربری اراضی  با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان آماده همکاری هستیم، لذا برای این کار باید کارگروه ویژه‌ای در استان تهران در نظر گرفته شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید