Iranian Agriculture News Agency

۳۰۰ هکتار به سطح تاغ‌زارهای ورامین افزوده شد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ورامین گفت: با اجرای طرح کاشت درختان تاغ، ۳۰۰ هکتار به سطح این گیاه کویری در شهرستان ورامین افزوده شد.

۳۰۰ هکتار به سطح تاغ‌زارهای ورامین افزوده شد

به گزارش ایانا در استان تهران، علی‌اصغر سپه‌وند گفت: شهرستان ورامین بیش از ۱۱ هزار هکتار جنگل‌های دست‌کاشت تاغ در منطقه ابردژ دارد که با تخصیص اعتبارات مورد نیاز، ۳۰۰ هکتار نهال تاغ جدید در این منطقه غرس گردید تا سطح جنگل‌های دست‌کاشت تاغ ورامین به ۱۱ هزار و ۳۰۰ هکتار برسد.
وی گفت: با توجه به این که جنوب شهرستان ورامین در حاشیه کویر مرکزی واقع شده، تاغ‌زارها نقش مهمی در تثبیت خاک و جلوگیری از پیشروی کویر دارد.
سپه وند  افزود: جنگل‌های دست‌کاشت جدید تاغ تا دو سال به آبیاری نیاز دارد که این امر با استفاده از تانکرهای آب‌رسانی به صورت هفتگی انجام می‌شود.
وی ادامه داد: وضعیت مناسب بارش‌های اوایل سال و اجرای طرح هلالی آبگیر( ایجاد چاله در کنار درختان تاغ) در سطح اراضی باعث شده تا وضعیت تاغ‌زارها بسیار مطلوب باشد تا جایی که امسال درختان گز که به صورت طبیعی در جنوب ورامین رشد کرده، گل دهد.
سپه وند تصریح کرد: به منظور توسعه و احیاء جنگل‌های تاغ و با اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد ریال، طرح ایجاد هلالی‌های آبگیر وحذف سرشاخه‌های خشک اجرا می‌شود تا با شروع فصل پائیز، نزولات جوی درسطح منطقه ذخیره شود.
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان ورامین با اشاره به سرکشی مستمر از وضعیت مراتع به منظور پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی در سطح اراضی منابع طبیعی گفت: با وجود گرمای زیاد هوا، تا کنون هیچ موردی از آتش‌سوزی در سطح مراتع شهرستان ورامین رخ نداده است.
وی گفت: با همکاری نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی، محیط زیست، جهاد کشاورزی و شهرداری، کشیک اطفاء حریق به صورت ۲۴ ساعته در اراضی طبیعی ورامین انجام می‌شود تا در صورت بروز حادثه، سریعا نسبت به رفع آن اقدام شود.
تاغ‌ها گیاهی درختچه‌ای است که به دلیل مقاومت زیاد در برابر خشکی و گرما و به منظور جلوگیری از گسترش کویر، در مناطق بیابانی کشت می‌شود.
گیاه تاغ اغلب به صورت دستی در مناطق بیابانی کاشته می‌شود و سه گونه سیاه تاغ، زردتاغ یا سفیدتاغ و تاغ بوته‌ای بومی ایران هستند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید