Iranian Agriculture News Agency

آتش‌زدن بقایای گیاهی بافت خاک را تخریب می‌کند

مدیرجهاد کشاورزی ری با تاکید بر جلوگیری از آتش زدن بقایای مزارع غلات گفت: این عمل غیر علمی و غیر قانونی باعث ازبین رفتن موادآلی خاک و موجودات زنده و میکرو ارگانیسم های مفید خاک می شود .

آتش‌زدن بقایای گیاهی بافت خاک را تخریب می‌کند

به گزارش ایانا در استان تهران، محمد عباسی در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: در خصوص آتش زدن بقایای گیاهی در مزارع غلات شهرستان براساس ماده ۶۸۸ قانون مجا‌زات اسلامی و ماده ۲ و ۲۲ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و ماده ۲۰ قانون هوای پاک و ماده ۴۵ قانون حفاظت از جنگلها و مراتع آتش زدن بقایای گیاهی جرم محسوب شده و مرتکبین به جزای نقدی و حبس محکوم خواهند شد.

وی افزود: جدا از خسارات احتمالی که به واسطه آتش زدن بقایای گیاهی از نظر سرایت آتش به اماکن عمومی و خصوصی دیگران رخ خواهد داد، این عمل غیر علمی و غیر قانونی باعث ازبین رفتن موادآلی خاک و موجودات زنده و میکرو ارگانیسم های مفید خاک می شود .

عباسی ادامه داد: هم چنین با از بین رفتن مواد آلی خاک ، حاصلخیزی خاک به شدت کاهش یافته و به دلیل تبخیر مصرف آب به میزان زیادی افزایش می یابد و همچنین باعث ازبین زفتن پوشش گیاهی و موجب جاری شدن روان آبهای سطحی و فرسایش خاک  خواهد شد.

وی احتمال سرایت آتش به مزارع مجاور را از دیگر زیان های این اقدام برشمرد و گفت: یکی از خطرات بزرگ،  احتمال سرایت آتش به مزارع مجاور و عرصه های منابع طبیعی و همچنین باعث افزایش تراکم ذرات ریز معلق هوا و آلودگی هوا و ایجاد بیماری های حاد تنفسی می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ری از کشاورزان عزیز و زحمتکش در منطقه شهرستان ری تقاضا کرد  که با کارشناسان جهادکشاورزی در خصوص جلوگیری از آتش زدن بقایای مزارع غلات همکاری لازم را داشته باشند  و گفت: خاک و بقایای گیاهی منشاء سخاوت و برکت برای بشر است آنرا آنش نزنیم؛ به جای آتش زدن بقایای گیاهی می توان از انجام عملیات خاک ورزی استفاده نموده که با کمک و راهنمایی کارشناسان مراکز خدمات کشاورزی بخش های مختلف شهرستان این امر محقق می شود.

عباسی در پایان از بخشداران و دهیاران محترم درخواست می شود در این امر  مهم همکاری لازم را داشته باشند و افرادی که اقدام به اتش زدن بقایای گیاهی  را میکنند برخورد قانونی را صورت دهند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید