Iranian Agriculture News Agency

کوچ ییلاقی عشایر به دلیل شیوع ویروس کرونا با تأخیر انجام می‌شود

مدیر امور عشایر استان تهران با بیان اینکه کوچ ییلاقی عشایر به دلیل شیوع ویروس کرونا با تأخیر انجام می‌شود، گفت: در حدود ۱۷۳ هزار هکتار مرتع سیاه کوه ورامین که 232 خانوار بهره‌بردار وجود دارد نزدیک ۸۰ هزار رأس دام وارد این مرتع شدند.

کوچ ییلاقی عشایر به دلیل شیوع ویروس کرونا با تأخیر انجام می‌شود

به گزارش ایانا در استان تهران، هاتف ممیزی در این خصوص گفت: استان تهران دارای حدود ۳ هزار خانوار عشایری است که این جامعه ۲۵ درصد گوشت قرمز استان را تأمین می‌کند و در سال گذشته بیش از ۶۷ هزار تن محصول تولید و برای عرضه روانه بازار مصرف کردند.

مدیر امور عشایر استان تهران درخصوص زمان‌بندی کوچ عشایر به منطقه سیاه کوه ابراز داشت: عشایر طی دو مرحله از ابتدای آبان تا ابتدای دی و از ابتدای فروردین تا آخر اردیبهشت وارد این منطقه قشلاقی می‌شوند.

ممیزی با بیان اینکه حدود ۱۷۳ هزار هکتار مرتع در سیاه کوه وجود دارد، ادامه داد: تعداد بهره‌برداران این منطقه ۲۳۲ خانوار است که حدود ۸۰ هزار رأس دام دارند.

وی درخصوص زمان آغاز کوچ ییلاقی عشایر استان تهران خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع کرونا احتمالاً عشایر استان دیرتر از سیاه کوه خارج می‌شوند ولی به طور معمول از اواخر اردیبهشت کوچ ییلاقی را آغاز می‌کنند و تا ۱۵ خرداد خود را به مراتع دشت لار در شمیرانات می‌رسانند.

مدیر امور عشایر استان تهران به اقدامات صورت گرفته برای پیشگیری از شیوع کرونا در بین عشایر اشاره و تصریح کرد: با توجه به تمرکز اقدامات پیشگیرانه در ستاد ملی مقابله با کرونا، مکاتباتی در خصوص رعایت موازین بهداشتی و پوشش خدمات با استانداری داشتیم.

ممیزی اضافه کرد: تفاهم‌نامه‌ای هم بین سازمان امور عشایری ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منعقد شده که براساس آن مکلف به ارائه خدمات بهداشتی در محل استقرار عشایر شدند اما هنوز بسته‌های بهداشتی در اختیار عشایر قرار نگرفته است.

وی عنوان کرد: بسیج عشایری در این مدت در خصوص ضدعفونی و سم پاشی اماکن نگهداری دام اقدامات خوبی انجام داده است.

مدیر امور عشایر استان تهران با بیان اینکه ارائه خدمات در زمینه آبرسانی سیار و بازسازی راه‌ها در مناطق عشایری ادامه دارد، گفت: با همکاری فرمانداری و از محل اعتبارات ارزش افزوده محور جنوبی حرکت عشایر از ابتدای رازق آباد به سیاه کوه در حال بازسازی است.

ممیزی وضعیت مراتع سیاه کوه را مطلوب دانست و افزود: وضعیت مراتع با توجه به بارندگی‌های اخیر قابل قبول است و با ادامه بارش‌ها تا ۳۰ اردیبهشت شرایط پایداری برای تغذیه دام‌ها در این منطقه خواهیم داشت.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید