Iranian Agriculture News Agency

بررسی واگذاری اراضی و تخصیص آب برای احداث مجتمع دامداری در روستاهای دماوند

باحضور نماینده مجلس شورای اسلامی، مسائل و مشکلات شهرستان دماوند از جمله واگذاری اراضی و تخصیص آب برای احداث مجتمع دامداری در روستاهای این شهرستان بررسی شد.

بررسی واگذاری اراضی و تخصیص آب برای احداث مجتمع دامداری در روستاهای دماوند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان تهران، نشست بررسی مسائل و مشکلات بخش کشاورزی و دامداری شهرستان دماوند با حضور جمعی از مسئولان استانی در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

در این نشست سیداحمد رسولی‌نژاد نماینده مردم شریف شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی، رضایی‌مهر معاون فنی و عمرانی فرماندار شهرستان دماوند، جبرئیل برادری سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران و جمعی از مسئولان نیز حضور داشتند.

برادری، سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در این جلسه، دماوند یکی از قطب‌های کشاورزی عنوان کرد که سالانه بیش از 325 هزار تن محصولات کشاورزی و باغی را تولید می‌کند و سهم عمده‌ای را در امنیت غذایی و کسب و کار مرتبط با این بخش در استان دارد.

وی ادامه داد: بر اثر سیل مردادماه سال جاری 12 شهرستان از 16 شهرستان استان تهران در تمامی زیربخش‌های دام، طیور، آبزیان و باغات، تاسیسات آب و خاک و... دچار خسارت شدند که با برآورد خسارات امکاناتی را در اختیار باغداران گذاشتیم، اراضی و انهار کشاورزی بر اثر سیل مسدود شده بود که بازگشایی و فقط در فیروزکوه 62 کیلومتر مسیر لایروبی شد، فراوانی خسارت در شهرستان دماوند بیشتر بوده و 477 میلیارد تومان خسارت به باغات این شهرستان وارد شد که بیشتر محصولات باغی بودند، الزاماتی همچون بیمه محصولات در حال اجراست و این مهم تسریع پیدا خواهد کرد.

برادری تاکید کرد: قوانینی که بیمه دارد با خسارات موجود همخوانی ندارد، لذا باید قوانین اصلاح و به روز شوند تا خسارات وارد شده به مردم جبران شود.

یوسفی مرند، مدیرعامل شرکت تعاونی دامداران منطقه دماوند اظهار داشت: معیشت دامداران طی دوسال اخیر به پایین ترین سطح خود رسیده و دامداران با مجاهدت زیان تولید را به جان خریده‌اند و در آستانه فصل پاییز، دیگر توانی برای حفظ تولید خود ندارند و متاسفانه با این روند امکان دارد در سال‌های آینده دیگر تولید دام به صورت دامداری سنتی و خرده پا از بین برود. تعاونی‌ها و تشکل‌ها در دوران مشکلات با تمام توان خود به حمایت از دامداران پرداختند و سرمایه و آبروی خود را برای حفظ دامداری و ادامه تولید به خطر انداختند و امروز این انتظار را داریم که بخش دولتی مخصوصا مدیریت کشاورزی شهرستان نیز تمام امکانات خود را در اختیار بخش کشاورزی و تشکل‌ها قرار دهند.

مینایی، سرپرست معاونت امور دام جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه در یک ماه گذشته حدود 635 هزار قطعه جوجه‌ریزی در استان تهران انجام شده است، گفت: در شهرستان دماوند 10 واحد جوجه کشی شامل 4 واحد در رودهن و 6 واحد در شهر دماوند با ظرفیت 314 هزار قطعه جوجه ریزی فعالند. همچنین با پیگیری نماینده مردم شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی ۱۲۰ تن شکر به زنبورداران شهرستان دماوند تخصص داده شد.

در این نشست نمایندگان تشکل‌ها، کشاورزان و دامداران شهرستان دماوند به بیان مشکلات مربوطه در این حوزه پرداختند و در خصوص واگذاری اراضی و تخصیص آب برای احداث مجتمع دامداری در روستاهای شهرستان دماوند و ... مواردی مطرح شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید