Iranian Agriculture News Agency

امضای توافقنامه های همکاری در زمینه تحولات فراگیر کشاورزی در انجمن 2017 انقلاب سبز آفریقا

کشاورزی، عامل تسریع مسیر رفاه در آفریقا/ اتحادیه اروپا با برنامه توسعه به ارزش 1.5میلیارد دلار موافقت کرد /قراردادهای تجاری قابل توجهی با بخش دولتی، خصوصی و ان جی او ها امضاء شد

ابعاد رشد اقتصادی آفریقا در این هفته افزایش عمده ای داشت. این اتفاق با امضای تعدادی سرمایه گذاری های جدید و توافقنامه های همکاری در زمینه تحولات فراگیر کشاورزی در انجمن 2017 انقلاب سبز آفریقا به ثبت رسید.

کشاورزی، عامل تسریع مسیر رفاه در آفریقا/ اتحادیه اروپا با برنامه توسعه به ارزش 1.5میلیارد دلار موافقت کرد /قراردادهای تجاری قابل توجهی با بخش دولتی، خصوصی و ان جی او ها امضاء شد

ابعاد رشد اقتصادی آفریقا در این هفته افزایش عمده ای داشت. این اتفاق با امضای تعدادی سرمایه گذاری های جدید و توافقنامه های همکاری در زمینه تحولات فراگیر کشاورزی در انجمن 2017 انقلاب سبز آفریقا 1 (AGRF) به ثبت رسید.

به گزارش ایانا از سایت "اگریکالچر این نیوز"، آلاسان اواتارا (Alassane Ouattara) ، رئیس جمهوری ساحل عاج، میزبان این انجمن بود و بیش از هزارو300 نفر از نمایندگان و مقامات بلند پایه از جمله الن جانسون سیرلیف (Ellen Johnson Sirleaf) ، رئیس جمهوری لیربیا؛ کومی سلوم کلاسو (Komi Selom Klassou) ، نخست وزیر توگو و نماینده فایور اسوزیمنا گناسینگبو (Faure Essozimna Gnassingbe) ، رئیس جمهور توگو؛ دکتر آئوسو آفریه آکوتو (Owusu Afriyie Akoto) وزیر کشاورزی غنا و نماینده نانا آکوفو آدو (Nana Akufo-Addo) ، رئیس جمهوری غنا؛ جان کوفور (John Kufuor) ، رئیس جمهوری سابق غنا؛ اولسگون اوباسانجو (Olusegun Obasanjo) ، رئیس جمهوری سابق نیجریه؛ و جاکایا کیکوئته (Jakaya Kikwete) ، رئیس جمهوری سابق تانزانیا در این مراسم حضور داشتند.

دیگر مقامات شامل خانم کورا جوزفا ساکو (Correa Josefa Sacko) ، کمیسیونر اتحادیه آفریقا در بخش اقتصاد روستایی و کشاورزی؛ آقای مارسل دسوزا (Marcel de Souza) ، رئیس مجمع اقتصادی دولت های غرب آفریقا (ECOWAS) ؛ 8 نفر از وزرای کشاورزی و امور مالی؛ رهبران تجار؛ مؤسسات مالی؛ شرکت های کشاورزی خصوصی؛ کشاورزان، سازمان های غیر دولتی (NGOs) ؛ جوامع مدنی؛ رسانه ها؛ دانشمندان؛ شرکای فنی و توسعه ای؛ و نسل آینده رهبران و کارآفرینان کشاورزی آفریقا بودند.

در طول هفتمین دوره انجمن، که یک هفته به طول انجامید، بر دو موضوع تمرکز شد: اعلام سرمایه گذاری واقعی در بخش کسب و کار کشاورزی، و راه اندازی رویکردهای جدید و نوآورانه و همکاری برای دریافت برنامه هایی با نتایج مهمتر.

تجسم انجمن آن است که امضای توافقنامه ها و معاملات تجاری متعدد نقش اساسی در ترویج تحولات کشاورزی عمده در منطقه از جمله تعهدات 30 میلیارد دلاری آ جی آر اف در سال 2016 دارد. این هزنیه توسط سران آفریقایی دولت های حاضر در انجمن رهبری شد که در درخواستشان برای اقدام فوری و انجام تعهدات این نمونه هم نظر بودند.

آلاسان اواتارا گفت: "کشاورزی بخش مهم رشد اقتصادی ماست. مطالعات نشان داده است بیش از نیمی از کاهش فقر با توسعه کشاورزی، در برابر 10 درصد توسعه غیرکشاورزی، در ارتباط است. به همین دلیل است که ما به تدریج در ساحل عاج، سرمایه گذاری در این بخش را در طول پنج سال گذشته افزایش دادیم که منجر به افزایش دو برابری درآمد کشاورزان و کاهش قابل توجهی در میزان فقر شد."

آلاسان اواتار، یکی از مهمترین قهرمانان کشاروزی آفریقا، متعهد شده که بودجه اختصاص یافته دولت به بخش کشاورزی را 10درصد افزایش دهد و مبلغ 200 میلیون دلار برای کشاروزان قهوه و کاکائو فراهم کرده است.

الن جانسون سیرلیف گفت: "ما اهمیت فوق العاده تغییر کشاورزی در اطرافمان و برای مردم و قاره خود و همچنین وضعیت کمی و کیفی تغذیه مان را به رسمیت می شناسیم. اگر این کار را انجام ندهیم، مردم ما در معرض گرسنگی و سوءتغذیه قرار خواهند گرفت." او تأکید بسیاری به همکاری با بخش خصوصی در این زمینه داشت و متعهد شد که دولت او با رهبران تجاری برای دو برابر کردن بازده محصول برنج کشاورزان همکاری می کند.

نخست وزیر توگو گفت: "با نگاهی به تمامی مشکلاتی که امروزه با آن مواجه ایم و با در نظر گرفتن رشد عمده این بخش، ما باید با سران سایر کشورها همکاری کنیم و سیاست های یکپارچه ای را گسترش دهیم و خرده مالکان را برای تشکیل تعاونی ها و سهولت دسترسی به منابع مالی تشویق کنیم. ما به هماهنگی کاری با همتایان خود نیازمندیم، زیرا همکاری میان بخش دولتی و خصوصی نقش اساسی در آینده کسب و کار کشاورزی دارد."

استریو ماسیوا (Strive Masiyiwa) ، رئیس گروه شرکای آ جی آر اف، در سخنرانی اصلی خود بر اهمیت اتحاد تمامی ذی نفعان با علائق مشترک در توسعه کشاورزی تأکید کرد. "این فرصتی بود تا رهبران این قاره را گردهم آوریم و از سران دولت ها تقدیر کنیم. مأموریت ما درباره خرده مالکان کشاورز است؛ و در مورد زنانی که تولیدکنندگان اصلی مواد غذایی اند. ما با دولت ها برای تحقق بخشیدن به چشم انداز آفریقایی مرفه و دارای امنیت غذایی همکاری می کنیم." آ جی آر اف در این همکاری سایر شرکاء از جمله بخش خصوصی را بسیج می کند تا در بخش تنومند کشاورزی و مواد غذایی این قاره سرمایه گذاری کنند. آن ها خواستار حمایت های جهانی، نه فقط به شکل کمک بلکه سرمایه گذاری برای یافتن فرصت های شغلی باارزش برای جوانان هستند.

دکتر آئوسو آفریه آکوتو، وزیر کشاورزی غنا، در صحبت هایی از طرف نانا آکافو آدو، رئیس جمهوری این کشور، از حمایت های جدید کشورش در برنامه "کاشت برای غذا و شغل" گفت که به صورت آزمایشی 200هزار نفر از مجموع پنج میلیون کشاورز و ماهیگیر را در اولین سال اجرا هدف قرار داده است.

انجمن شنید که این پیشرفت بزرگ به دست آمده بخشی از ضمانت های مالی و سیاسی به ارزش 30 میلیارد دلار است که نتیجه حمایت آ جی آر اف در سال 2016 از کشاورزی آفریقاست.

عامل اصلی در این میان، خبر جدید همکاری 280 میلیون دلاری تحول فراگیر کشاورزی در آفریقا 2 (PIATA) است که توسط بنیاد بیل و ملیندا گیتس (Bill & Melinda Gates) ، بنیاد راکفلر (Rockefeller) ، آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده امریکا 3 (USAID) و اتحاد انقلاب سبز آفریقا 4 (AGRA) انجام می شود. پیاتا، مشارکتی نوآورانه، تحول گرایانه و وسیله تأمین مالی برای پیشبرد تحول فراگیر کشاورزی در سراسر این قاره و افزایش درآمد و بهبود امنیت غذایی 30 میلیون نفر از خانواده های خرده مالکان کشاورز در 11 کشور آفریقایی تا سال 2021 است.

موضوع این انجمن،"سرعت بخشیدن به مسیر رفاه با رشد اقتصادی فراگیر و مشاغل مرتبط با کشاورزی"، چارچوب راهنمای کل، 52 جلسه و 300 سخنران بود . در تمام طول انجمن، بر افزایش زمینه های الویت مشارکت جوانان و زنان در کشاورزی و مشاغل مرتبط با آن بسیار تأکید شد. همچنین، قراردادهای تجاری قابل توجهی با بخش دولتی، خصوصی و ان جی او ها امضاء شد. این قراردادها شامل:

· اتحادیه اروپا در اجماعی جدید با برنامه ابتکاری توسعه به ارزش حدود 1.5میلیارد دلار موافقت کرد. این امر به امکانات مالی موجود در آفریقا و منطقه همسایه آن می افزاید که بودجه ای حدود 2.6 میلیارد دلار تخمین زده شده و سود حاصل از این سرمایه گذاری برای آفریقا بیش از 44 میلیارد دلار تا سال 2020 خواهد بود.

· وزارت توسعه و همکاری های اقتصادی آلمان 5 (BMZ) ، تعهدات خود به ابتکار "جهان بدون گرسنه" را با سرمایه گذاری به مبلغ 1.5 میلیادر یورو در سال مجدداً تأیید کرد.

· شرکت جهانی تولیدکود، به نام یارا (Yara) ، بیش از 100 میلیون دلار برای عملیات پایین دست رودخانه ها و 130 میلیون دلار برای توسعه معدن در اتیوپی اختصاص داد.

· حدود 6.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری، عمدتاً در غرب آفریقا، در روغن پالم؛ حبوبات؛ سیب زمینی و برنج برای 8 سال آینده انجام شد. این برنامه شامل امکانات مالی انبوه برای حمایت از 10هزار کشاورز و شرکت های کوچک و متوسط با وام های به مبلغ تا 10 هزار دلار؛ سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری در بخش زیرساخت ها برای بهبود دسترسی به مزارع و بازارها؛ و تعهدی از سوی شرکت کشاورزی ماهیندرا (Mahindra) که تمامی دانه های سبز تولید شده در آفریقا را برای فرآوری در کارخانه تازه تأسیسی در اتیوپی با ظرفیت تولید 40 هزار تن آرد خریداری می کند.

مامادو سانگافوآ (Mamadou Sangafowa) ، وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ساحل عاج، در سخنان خود در مراسم اختتامیه گفت: "رئیس جمهوری اواتارا این نوع تعهدات را کم رنگ نمی کند و به شما اطمینان می دهد که ما تمام تلاش های لازم برای اجرای پیشنهادات حیاتی این انجمن را انجام خواهیم داد."

این هفته دستاوردهای حاصل از گردهمایی تمام کشورهای آفریقایی و همکاری آنها با شرکای خود در بخش خصوصی را نشان داد. خانم ساکو گفت: "در حال حاضر و به عنوان یک قاره، ما به شدت به منابع خارجی برای تأمین نیازهای غذایی مان تکیه می کنیم. توان بالقوه موجود در آفریقا بدان معناست که نسل های آینده دیگر نیازی به این کار ندارند. ما می توانیم با کمک های ارائه شده به میلیون ها نفر از خرده مالکان کشاورز، که بسیاری از آنان زنان اند، برای دسترسی به منابع مالی و تخصصی مورد نیازشان، معیشت کشاورزان و همچنین موفقیت کسب و کار مردم منطقه را رونق بخشیم."

دکتر آگنس کالیباتا، رئیس اتحاد انقلاب سبز آفریقا، برنامه انجمن را با درخواست تکان دهنده دعوت به عمل که نشان دهنده چگونگی تحول کشاورزی است به پایان رساند. وی گفت: "این حرکت نه تنها وضعیت کشاورزان را تغییر می دهد، بلکه بهترین ها را برای رفاه آفریقا به همراه دارد. تحول فراگیر کشاورزی به بسیاری از مشکلات بزرگ این قاره می پردازد. مثلاً، کشاورزی می تواند خلأ رشد اقتصادی در نتیجه افزایش قیمت کالاها را از میان بردارد؛ در عوض مهاجرت جوانان به اروپا، مشاغلی با بالاترین بهره وری را برای آنان ایجاد کند؛ معیشت کشاورزان را بهبود بخشد تا از اشتغال معیشتی به سوی کسب و کارهای ارزشمند حرکت کنند؛ و در سطح جهانی، بخش کشاورزی رقابتی و مشاغل وابسته به آن را ایجاد کند تا مواد غذایی فرآوری شده باارزشی تولید کنند که طبقه متوسط در حال رشد آفریقایی آنها را مصرف می کنند."

دکتر کالیباتا نتیجه گیری کرد: "آفریقایی ها می توانند محصولات غذایی تولیدی خود با بالاترین ارزش را مصرف کنند، به واردات کمتری نیاز داشته باشند و مشاغل بیشتری برای آنها ایجاد شود. ما با وارد کردن بسیاری از مواد غذایی، ارزش گذاری اقتصادی و کارهای تولیدی مان را به طور مؤثری از بین می بریم. امروزه، بسیاری از جوانان ما در حین جستجوی کار در مدیترانه می میرند. ما در آینده اطمینان می دهیم که شرکت های کشاورزی مشاغل و ثباتی را فراهم می کنند که مردم شایستگی دریافت آن ها را دارند."

پانوشت:

1. Africa Green Revolution Forum

2. Partnership for Inclusive Agricultural Transformation in Africa

3. United States Agency for International Development

4. Alliance for a Green Revolution in Africa

5. Germany's Federal Ministry of Economic Cooperation and Development

ترجمه: مهشید جلالیان


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید