Iranian Agriculture News Agency

به مناسبت روز جهانی غذا؛

کاهش زباله‌های مواد غذایی راهکاری برای کاهش تغییرات آب و هوا

مطالعه جدید نشان می‌دهد، تا اواسط قرن، حدود یک‌دهم از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی در حوزه کشاورزی مربوط به زباله‌های مواد غذایی خواهد بود.

کاهش زباله‌های مواد غذایی راهکاری برای کاهش تغییرات آب و هوا


مطالعه جدید نشان می‌دهد، تا اواسط قرن، حدود یک‌دهم از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی در حوزه کشاورزی مربوط به زباله‌های مواد غذایی خواهد بود.

به گزارش ایانا به نقل از وب‌سایت The Fish Site ، تیمی از مؤسسه تحقیقاتی پوتسدام ( Potsdam Institute for Climate Impact Research : مؤسسه‌ای که در زمینه تغییر جهانی، اثرات آب و هوا و توسعه پایدار تحقیق می‌کند. پوتسدام، مرکز ایالت براندنبورگ آلمان و در جنوب غربی برلین واقع شده است)، برای نخستین‌بار پیش‌بینی کرد، ضایعات مواد غذایی در جهان می‌تواند در انتشار گازهای گلخانه‌ای موثر باشد. در حال حاضر، حدود یک‌سوم تولید جهانی غذا از بین می‌رود.

این در حالی است که کاهش ضایعات مواد غذایی می‌تواند در افزایش امنیت غذایی و کاهش تغییرات آب و هوایی تأثیرگذار باشد.

کارن هیک Ceren Hic ، نویسنده راهنمای این مطالعه، گفت: "کاهش ضایعات مواد غذایی می‌تواند به مبارزه با گرسنگی کمک کند، همچنین تا حدی هم می‌تواند در کاهش اثرات شدید آب و هوایی و افزایش سطح آب دریا مؤثر باشد."

گفتنی است،‌ میزان مواد غذایی قابل دسترس، از متوسط نیاز ​​ جهانی بالاتر رفته است، اما برخی کشورهای در حال توسعه هنوز هم درگیر سوء‌تغذیه و گرسنگی هستند.

پراجال پرادهان Prajal Pradhan ،‌ نویسنده همکار این مطالعه خاطرنشان کرد: "کشاورزی، عامل اصلی تغییرات آب و هوایی و در بیش از 20 درصد از گازهای گلخانه‌ای جهانی در سال 2010 مؤثر بوده است. با اجتناب از هدررفت مواد غذایی می‌توان از انتشار گازهای گلخانه‌ای جلوگیری و به کاهش تغییرات آب و هوا کمک کرد."

محققان با بررسی نیاز انواع مواد غذایی در زمان‌های مختلف، با در نظر گرفتن تغییرات جمعیتی و میزان تقاضای غذا و قابل دسترس بودن و ارتباط آن با انتشار گازهای گلخانه‌ای، دریافتند با وجودی که به‌طور متوسط ​​ تقاضای جهانی مواد غذایی در هر فرد ثابت مانده، اما در پنج دهه گذشته، مواد غذایی قابل دسترس، به سرعت افزایش یافته است.

این مطالعه نشان می‌دهد، افزایش گازهای گلخانه‌ای با زباله‌های مواد غذایی در ارتباط است و می‌تواند میزان دی‌اکسیدکربن را سالانه از مقدار کنونی 0.5 گیگا تن به 1.9 - 2.5 گیگاتن، تا سال 2050 افزایش دهد؛ بنابراین می‌توان دریافت، تولید گازهای گلخانه‌ای مربوط به بخش کشاورزی از مسائل مهم به‌شمار می‌آید.

تحقیقات پیشین نشان داده، با توجه به تغییرات رشد جمعیت و شیوه زندگی، انتظار می‌رود، تولید گازهای گلخانه‌ای در کشاورزی به‌تنهایی باعث افزایش دی‌اکسیدکربن تا 18 گیگاتن، تا سال 2050 شود.

پرادهان در ادامه گفت: "بنابراین، تولید گازهای گلخانه‌ای مربوط به ضایعات غذایی، می‌تواند بسیار گسترده‌تر و پیچیده‌تر باشد."

یورگن کراپ Jürgen Kropp ، نویسنده همکار و معاون تحقیقاتی بخش اثرات آب و هوا و آسیب‌پذیری آن، در مؤسسه پوتسدام گفت: "با این حال، تا 14 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های کشاورزی تاسال 2050، می‌تواند توسط مدیریت و استفاده و توزیع مواد غذایی درست، کاهش یابد."

وی افزود: "همچنین تغییر رفتار فردی می‌تواند یک کلید باشد، تا به سمت کاهش بحران آب و هوایی پیش رفت. در حال حاضر، 1.3 میلیارد تن مواد غذایی در هر سال دور ریخته می‌شوند."

گفتنی است، ضایعات مواد غذایی بیشتر در کشورهای در حال توسعه با توجه به زیرساخت‌های ناکارآمد کشاورزی رخ می‌دهد و این میزان هدررفت به نسبت کشورهای ثروتمند بیشتر است.

کراپ اظهار داشت: "بسیاری از اقتصادهای جهان مانند چین و هند، پیش‌بینی کرده‌اند، با تغییر شیوه زندگی، زباله‌های مواد غذایی هم افزایش یابد، با افزایش رفاه و تغییر عادات غذایی، میزان بیشتری از محصولات حیوانی استفاده می‌شود و در نتیجه هدررفت مواد غذایی هم بیشتر شده، این عوامل می‌تواند در افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای مؤثر باشد."

حال باید پرسید، برای کاهش ضایعات مواد غذایی، چگونه می‌توان زنجیره تأمین مواد غذایی دقیق و کارآمدتری ایجاد کرد و مصرف‌کنندگان را متقاعد ساخت تا به کاهش ضایعات مواد غذایی روی آورند؟

این در حالی است که مسائلی از این نوع، نیاز به تحقیقات بیشتر دارد، و مطالعه دقیق درباره امنیت غذایی و تغییرات آب و هوایی می‌تواند برای تغذیه حدود 10 میلیارد نفر از مسائل مهمی به‌شمار آید.

یورگن کراپ یاد‌آور شد: "دور شدن از هدررفت مواد غذایی می‌تواند، کاهش اثرات زیست‌محیطی، صرفه‌جویی در منابع مورد استفاده تولید مواد غذایی و بالا بردن امنیت غذایی محلی، منطقه‌ای و جهانی را به‌دنبال داشته باشد."/


ترجمه: فرحناز سپهری


منبع:

http://www.thefishsite.com

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید