Iranian Agriculture News Agency

انعقاد تفاهم‌نامه مشترک موسسه تحقیقات شیلات با سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح

تفاهم نامه‌ای با تاکید بر همکاری‌های مشترک در زمینه مطالعه، پژوهش، آموزش و ترویج با سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح منعقد شد.

انعقاد تفاهم‌نامه مشترک موسسه تحقیقات شیلات با سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح

 

به گزارش ایانا از روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، محمود بهمنی، در جلسه با سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح که مورخ 27 مرداد 1399 در سالن جلسات موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور برگزار شد، ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص قدمت 100 ساله موسسه و توانمندی‌های موسسه تحقیقات علوم شیلاتی با 11 پژوهشکده و مراکز تابعه، گفت: ناوگان شناور تحقیقاتی گیلان تنها شناور اقیانوس‌پیما در دریای خزر است که مربوط به موسسه است. این ناوگان توانسته در چندین دهه، فعالیت‌های مطالعاتی و تعیین زی توده ذخایر در دریای خزر را به انجام برساند.
وی، با اشاره به اینکه موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، با بیش از 130 عضو هیات علمی، فعالیت‌های تحقیقاتی گوناگونی را در سطح ملی و بین‌المللی به انجام می‌رساند، افزود: سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با تخصص حاکمیتی در حفاظت از منبع و منافع کشور عزیزمان و منابع آبی و دریایی بسیار حائز اهمیت است. 
بهمنی، معتقد است: ظرفیت‌های بی نظیری از آبزیان در منابع آبی کشور وجود دارد و هر نوع فناوری و یافته تحقیقاتی در حوزه شیلات قطعا باید به تایید علمی موسسه رسیده و بدون شک از برون‌داد فعالیت‌های مشترک، اختراعات، نوآوری ها و مسائلی از این دست پدید خواهد آمد که این خود آینده نگری را تسهیل می کند.
در ادامه امیر فخری، رییس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح به معرفی سازمان و همکاران مجموعه پرداخت و عنوان کرد: سازمان جغرافیایی ارتش از سال 1299 شروع به فعالیت نموده و فرآیند پر فراز و نشیبی را در این مدت طی کرده و به یک سازمان راهبردی در کشور تبدیل شده است.
وی، افزود: این سازمان شامل 7 گروه عملیاتی و چندین مرکز تحقیقاتی در حوزه های مختلف است که امید می رود از امکانات موسسه در دریای خزر و همچنین خلیج فارس و دریای عمان در این راستا استفاده شود.
این مقام مسئول، با تاکید بر تبادل داده ها در راستای پژوهش‌های مشترک، عنوان کرد: از فعالیت‌های این سازمان می‌توان به پایگاه اطلاعات جغرافیایی با قابلیت تحلیل و سرویس‌های گوناگونی که به کاربران ارائه می‌شود، اشاره کرد. همچنین با توجه به اینکه تمامی اطلاعات مناطق جغرافیایی کشور، تصاویر هوایی، نقشه ها و... در سازمان موجود است امید می رود که با همکاری دو مجموعه بتوان اقداماتی هرچند کاربردی‌تر به ثمر رساند. 
فریدون عوفی، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، در ادامه گزارش مختصری از روند تفاهم‌نامه و فعالیت های انجام شده، مطرح کرد.
وی گفت: از بهمن ماه سال گذشته بازدیدی از سازمان انجام و اقدامات اولیه صورت پذیرفت. در کمتر از یک ماه تفاهم‌نامه نهایی و به امضاء رسید و مقرر شد موضوعات و محور هایی که اولویت سازمان و موسسه است در کارگروهی که تعیین می‌گردد بحث شود و هر 3 ماه یک بار به رویت روسای سازمان و موسسه برسد. 
 عوفی در ادامه افزود: در 3 ماه اول سال، جلساتی تشکیل و اولویت‌های اصلی مشخص شد که اجرای پروژه‌های مشترک و در اختیار داشتن شناور برای عملیات مستقل، از نمونه آنهاست. در این میان 2 مورد مطرح که منجر به گزارش عملی مشترک شد؛ یکی پدیده گل‌فشان دریایی در سواحل مکران و دیگری پایش دریاچه سبلان بود.
در ادامه حافظیه، معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، به مواردی از قبیل داده های حاصل از پایش یا remote sensing  برای ذخایر ارزشمند کشور از قبیل تون ماهیان و دستیابی به گله این ماهیان  با توجه به اهمیت آنها اشاره کرد.
به گفته وی، در حوزه آبزی‌پروری و همچنین فرآوری آبزیان و... اطلاعات سازمان می‌تواند کمک شایانی به موسسه نماید.
حسین زاده صحافی در ادامه به اشتغال بیش از 130 تا 140 هزار نفر در عرصه ساحلی به شغل صیادی اشاره کرد که سازمان جغرافیایی در سامانه های صیادی، اسکله های صیادی، توزیع و پراکنش آنها می تواند موسسه را یاری کند. 
 شریف روحانی، قائم مقام موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، به مسایلی که موسسه طی چندین سال با آن روبرو بود، اشاره کرد.
وی، معتقد است: در بحث پرورش میگو طی سال‌های گذشته با بحران بیماری ویروسی مواجه شدیم که در منطقه بحرانی (آبادان) چوئیبده به یکباره بیماری ویروسی با توجه به حساسیت جغرافیایی منطقه، آسیب های زیادی را وارد کرد که با اقدام جهادی موسسه، ویروس کنترل شد. 
 شریف روحانی اضافه کرد: اتفاق دیگر بروز کشند قرمز در خلیج فارس و دریای عمان در سال 1387 بود که از طریق پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان، منبع را گونه فیتوپلانکتونی کوکلودینیوم معرفی کردند. در نهایت موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با عملیات رس پاشی توانست به مهار این بلوم جلبکی بپردازد.
وی موضوع بندر شهید بهشتی چابهار که سال‌ها پروسه تکمیلش متوقف مانده بود را عنوان و ادامه داد: این بندر دارای بستر مرجانی بود و از بتن ریزی آن ممانعت به عمل می‌آمد. بنابراین راهکار موسسه، جابجایی مرجان ها بود. در همین راستا محققان توانستند 18800 کلونی مرجانی را از قطر 25 سانتی متر تا 2 متر در مدت کوتاهی جابجا کنند  که حدود 3 ماه به طول انجامید و این موضوعات، از پروژه های بسیار موفقیت آمیز در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به شمار می رود. 
در ادامه  تقوی، مشاور رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، گفت: بخش مهمی از کارهای موسسه، حاکمیتی است و با توجه به  اکوسیستم های محدود باید برداشت از این اکوسیستم ها حفظ شود.  وی با اشاره به اینکه سواحل نیاز به پهنه‌بندی دارند تا بر اساس معیارهایی که داریم مناطق حساس شیلاتی را تعیین کنیم و بر اساس آنها دستورالعمل هایی صادر و محدودیت هایی برای صیادی ایجاد کنیم گفت لازم است مناطق حساس و نوزادگاهی در قالب نقشه‌های دقیق مشخص شوند که این  تفاهم نامه فتح بابی است که از این ظرفیت ها استفاده کنیم. 
در پایان امیر فخری، تشکیل جلسه ای در سازمان جهت مباحث بیشتر و همکاری های گسترده تر را پیشنهاد داد. همچنین بهمنی نیز بازدید از مراکز تابعه موسسه در شمال و جنوب کشور را از موارد همکاری های بیشتر موسسه و سازمان، مطرح کرد. 
 
 
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید