Iranian Agriculture News Agency

نجفیان خبر داد:

تولید صد درصدی بذر گندم آبی در کشور

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر گفت: صد درصد بذر مورد نیاز گندم آبی کشور در داخل تولید می‌شود و در این خصوص به خودکفایی رسیده‌ایم.

تولید صد درصدی بذر گندم آبی در کشور
گودرز نجفیان در حاشیه بازدید وزیر جهاد کشاورزی از موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر گندم در گفتگو با خبرنگار ایانا، گفت: در این مزرعه پژوهش‌های ملی کشور برنامه‌ریزی می‌شود‌، که بخشی از آن در ستاد و بخشی در استان‌ها در ۲۵ ایستگاه تحقیقاتی در اقلیم‌های مختلف انجام می‌شود.

وی افزود: در این بازدید بخشی از ظرفیت‌های موجود در موسسه اصلاح و بذر برای پاسخگویی به چالش‌ها و پشتیبانی از برنامه‌های خوداتکایی کشور در زمینه تولید محصولات اساسی گندم و جو را به سمع و نظر وزیر جهاد کشاورزی رساندیم.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با بیان این که در تولید گندم آبی کشور صددرصد بذر مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود و در این خصوص خودکفا هستیم. هم‌اکنون نیز با توجه به ظرفیت‌های موجود، رقم خوبی را معرفی کردیم.

این مسوول خاطرنشان کرد: در این موسسه سالانه ۱۵ واریته و بذر جدید معرفی می‌شود که حدود ۶ تا ۱۰ واریته مربوط به گندم است.

نجفیان با بیان این که از آغاز انقلاب تاکنون بیش از ۱۴۰ رقم اصلاح شده در گندم و جو از سوی این موسسه معرفی شده است، گفت: در حال حاضر نیز حدود ۵۰ تا ۶۰ رقم فعال گندم در عرصه داریم که به تولید کمک می‌کنند. این ارقام متحمل به کم‌آبی و مقاوم در مقابل بیماری‌ها هستند، موجب صرفه‌جویی در مصرف سم می‌شوند و بهره‌وری آب را افزایش می‌دهند.

به گفته وی، ما ارقامی داریم که در آب کم ۵ تا ۶ تن در هکتار عملکرد دارند که اینها از ظرفیت‌هایی است که از سال ۸۰ بر روی آن در موسسه تحقیقاتی کار شده است گندم‌هایی همچون سیروان، مورگان و پیشگام که در مناطق اقلیمی مختلف می‌توانند کمک کنند تا عملکرد تولید را افزایش دهند.

نجفیان ادامه داد: این بذرها توانسته‌اند با وجود کاهش سطح زیر کشت و منابع محدود آبی، تولید کشور را حفظ کنند.

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در خصوص محصول جو نیز گفت: از ۶۰۰ هزار هکتار تا حدود یک میلیون هکتار جو دیم و ۶۰۰ هزار هکتار جو آبی، حدود ۳.۵ میلیون تن جو تولید می‌شود که این میزان به ۳.۷ میلیون تن هم رسیده است.

وی افزود: جو یکی از محصولات مهمی است که برای کنسانتره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید