Iranian Agriculture News Agency

خیام نکویی خبر داد:

تدوین سند دانش بنیان امنیت غذایی پایدار

تحول در بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بهره مندی از دستاوردهای تحقیقاتی

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از تدوین سند "دانش بنیان امنیت غذایی پایدار" خبر داد و گفت: این سند هفته آینده توسط وزیر جهاد کشاورزی برای تصویب در صحن عالی شورای انقلاب فرهنگی ارائه خواهد شد.

تدوین سند دانش بنیان امنیت غذایی پایدار

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سید مجتبی خیام نکویی که در سفر هیات دولت به همراه وزیر جهاد کشاورزی به استان چهارمحال و بختیاری سفر کرده است، در محل فرمانداری شهرستان فارس گفت: امروزه بحث امنیت غذایی پایدار یکی از دغدغه هایی است که بسیاری از کشورها در شرایط بحرانی کنونی با آن مواجه هستند، ما نیز برای این که بتوانیم به یک امنیت غذایی پایدار با یک برنامه مناسب دست یابیم، در طول حداقل یک سال گذشته فعالیت های گسترده ای با همکاری تمام کارشناسان انجام داده ایم و در این راستا سندی به نام سند "دانش بنیان امنیت غذایی پایدار" تدوین شده است که هفته آینده توسط وزیر جهاد کشاورزی برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد شد.

وی افزود: در این سند که یکی از جامع ترین سندها شاید در طول چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب است، همه مولفه هایی که برای رسیدن به امنیت غذایی پایدار و دانش بنیان کردن بخش کشاورزی لازم است، دیده شده و پیش بینی می شود با اجرای این سند، حتی با محدود کردن سطح زیر کشت نسبت به وضعیت موجود، شاهد افزایش تولید در واحد سطح باشیم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: روح حاکم بر این سند، دانش بنیان کردن بخش کشاورزی از طریق افزایش بهره وری در واحد سطح است.

به گفته وی، با اجرای این سند، علاوه بر وزارت جهاد کشاورزی، از تمام ظرفیت های وزارتخانه های مرتبط در حوزه تولید، حفظ و سلامت غذا استفاده خواهد شد تا بتوانیم شاهد مسیری رو به رشد برای دستیابی به امنیت غذایی پایدار در کشور باشیم.

خیام نکویی با بیان این که دستاوردهای بسیار خوبی در بخش تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد، اظهار داشت: در سفر هیات دولت به این استان و با افتتاح و بهره مندی از این دستاوردها، تحول در بخش کشاورزی استان و سایر اقلیم های مشابه ایجاد خواهد شد.

معاون وزیر تصریح کرد: افتتاح ایستگاه تحقیقات بادام از دستاوردهای مهمی است که منجر به معرفی ارقام متحمل به خشکی، مقاوم به سرمازدگی و سایر تنش های زیستی و غیرزیستی خواهد شد که می تواند در افزایش کمی و کیفی بادام اثر قابل ملاحظه ای بگذارد.

وی افزود: دستیابی به دانش فنی کشت بافت نوعی از ارقام گل محمدی دیم نیز از دیگر دستاوردها است که عملکرد بیش از 2 تا 3 برابر گل در واحد سطح دارد که تحول بزرگی است که با معرفی این رقم و انتقال به بخش خصوصی شاهد افزایش سطح زیر کشت گل محمدی دیم در استان خواهیم بود. 

خیام نکویی دستیابی به دانش فنی مبارزه با بیماری شانکر باکتریایی را از دیگر دستاوردهایی که امروز از چهارمحال و بختیاری به کشور معرفی خواهد شد، عنوان و تصریح کرد: متاسفانه این بیماری خسارت زیادی به میوه های هسته دار می زند که با دستیابی به فرمولاسیون مناسب و دانش فنی مربوط به آن، امکان درمان و جلوگیری از خسارت به میوه های هسته دار در استان حاصل می شود و این قابل تعمیم به سایر استان هاست.

وی خاطرنشان کرد: از دستاوردهای دیگری که می توانیم نام ببریم معرفی بزهای پربازده که آمیخته ای از گونه های مختلف است که قابلیت افزایش شیر و چندقلوزایی در مجموعه استان را خواهد داشت و در اقلیم های مشابه هم می توانیم آن را معرفی کنیم.

این مقام مسوول، کنترل کرم خراط را نیز از دستاوردهایی عنوان کرد که می تواند در استان منشاء تحول باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید