Iranian Agriculture News Agency

احمد سبحانی:

بروز آفت زنجرک خرما در نخیلات استان بوشهر

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: طی بررسی ها و نظارت مستمر سازمان جهاد کشاورزی آفت زنجرک خرما در نخیلات منطقه ارم شهرستان دشتستان مشاهده گردید و در حال کنترل است.

بروز آفت زنجرک خرما در نخیلات استان بوشهر

به گزارش خبرنگار ایانا در استان بوشهر، احمد سبحانی افزود: زنجرک خرما از دیرباز یکی از آفات مهم نخیلات در برخی از مناطق استان بوده که در بعضی سال ها حالت طغیانی پیدا می نماید و معمولا" آلودگی شدید در باغ های نزدیک رودخانه و باغ های متراکم و فشرده که جریان هوا در آنها کمتر است یا باغ هایی با کشت مخلوط و نزدیک کوه ایجاد می شود.

سبحانی اظهار کرد: این آفت دارای دو فصل فعالیت در سال است. نسل اول (نسل زمستانه) در ماههای فروردین و اردیبهشت و نسل دوم (نسل تابستانه) در شهریور و مهر خسارت ایجاد می کند.

وی بیان نمود: خسارت آفت زنجرک خرما به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می شود. خسارت مستفیم آفت شامل مکیدن شیره گیاهی، زردی و خشکیدگی برگ ها و ضعف درخت          می باشد و ترشح عسلک، فعالیت قارچ های ساپروفیت و کاهش بازارپسندی محصول، کوچک و چروکیده شدن و ریزش میوه، دشوار شدن عملیات باغبانی مانند گرده افشانی، هرس و آرایش خوشه ها به دلیل خاصیت چسبندگی از جمله خسارت غیر مستقیم زنجرک می باشد.

سبحانی افزود: بهترین روش های مقابله با این آفت، رعایت فاصله کشت، بهداشت باغ از جمله  حذف علف های هرز و پاجوش های زیاد اطراف درخت، تغذیه مناسب خصوصا" تغدیه با کود پتاس، نصب کارت و یا نوار زردرنگ برای بررسی جمعیت و سمپاشی با سمومی از قبیل استامی پراید، مالاتیون و ایمیداکلوپراید می باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید