Iranian Agriculture News Agency

مبارزه با ملخ در۲۵۰ هکتار از عرصه‌های استان بوشهر انجام شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: همزمان با دومین ریزش ملخ صحرایی در سال زراعی ۹۹- ۱۴۰۰ در این استان مبارزه با این آفت در سطح ۲۵۰ هکتار از عرصه‌ها انجام شد.

مبارزه با ملخ در۲۵۰ هکتار از عرصه‌های استان بوشهر انجام شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان بوشهر، خسرو عمرانی افزود: تاکنون شهرستان‌های دیلم، گناوه، بوشهر و دشتستان تحت تاثیر آفت ملخ قرار گرفته‌اند و علاوه بر این شهرستان‌ها عملیات ردیابی و پایش در همه مناطق استان بوشهر در حال انجام است.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط جوی دسته‌های ملخ به صورت مداوم در حال جابه جایی هستند و سازمان جهاد کشاورزی عملیات مبارزه را در کانون‌های شناسایی شده انجام می‌دهد.

عمرانی اضافه کرد: با توجه به پوشش گیاهی خشک موجود در منطقه ملخ‌های صحرایی بیشتر به سمت مناطق کوهپایه‌ای دارای پوشش گیاهی پرواز می‌کنند.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: هرچند هنوز ملخ‌های صحرایی مهاجم خسارتی برای مزارع و باغ‌های استان بوشهر نداشته‌اند اما در صورت تخم ریزی و ظاهر شدن پوره‌ها امکان بروز خسارت وجود دارد.

وی ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ۳۰ هزار تن سم، ۱۰۰ دستگاه سمپاش و ۶۰ اکیپ ردیابی و پایش برای مقابله با آفت ملخ صحرایی تامین کرده‌است.

عمرانی یادآور شد: در نخستین ریزش آفت ملخ صحرایی استان بوشهر در سال زراعی جاری مبارزه در سطح ۱۸۵ هکتار از عرصه‌های استان بوشهر انجام شد و با توجه به مبارزه بموقع و موثر با این آفت، خسارت ناشی از آن در بخش کشاورزی صفر بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اضافه کرد: در سال ۹۷، در سطح ۱۰۴ هزار هکتار و در سال ۹۸ نیز ۴۳ هزار هکتار مبارزه با آفت ملخ در استان بوشهر انجام شد.

وی اضافه کرد: ملخ صحرایی از جمله گونه‌های سبزه خوار به شمار می‌رود و اگر به جمعیت طغیانی برسد خطرناک است به همین دلیل کشاورزان در هر منطقه‌ای که جمعیتی از ملخ‌ها را مشاهده کردند، مسئولان جهاد کشاورزی منطقه را برای پایش و سمپاشی با خبر سازند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر عنوان کرد: در زمان حاضر، سازمان خواروبار جهانی (فائو) بیشتر هشدارها را برای استان‌های بوشهر، خوزستان و هرمزگان اعلام کرده‌است که به همین دلیل مدام در حال پایش هستیم تا به محض ورود ملخ پس از شناسایی مناطق ریزش، عملیات مبارزه را آغاز کنیم.

وی ادامه داد: ملخ صحرایی یکی از خطرناکترین آفت‌های نباتی است که هر سال رفتار متفاوتی از خود نشان می‌دهد و باعث غافلگیری می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید