Iranian Agriculture News Agency

۲ واحد فرآوری گیاه آلوئه ورا در استان بوشهر راه اندازی شد

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی بوشهر گفت: با حمایت این سازمان ۲ واحد فرآوری گیاه دارویی آلوئه ورا (صبرزرد) با سرمایه گذاری ۲میلیارد و ۱۴۰میلیون تومان اعتبار در استان راه اندازی شد.

۲ واحد فرآوری گیاه آلوئه ورا در استان بوشهر راه اندازی شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان بوشهر، مصطفی قلی پور افزود: این واحدهای فرآوری شامل تولید ژل در دشتستان و یک واحد تولید نوشیدنی آلوئه ورا در کنگان با ظرفیت ۶ هزار تن تولید و ۱۰ هزار تن جذب ماده خام هستند که توان جذب و فرآوری این گیاه را در استان دارند.

وی بیان کرد: استان بوشهر همواره خاستگاه گیاه دارویی آلوئه ورا (صبر زرد) است که در گذشته به دلیل نبود واحد فرآوری صنایع تبدیلی این ظرفیت مغفول مانده بود و کشاورزان رغبت و تمایلی به کشت این گیاه دارویی با ارزش و مصرف کم آب نداشتند.

استان بوشهر با سطح زیر کشت ۱۰۰ هکتار و تولید ۲هزار و ۴۰۰ تن گیاه آلوئه ورا (صبر زرد) رتبه برتر این گیاه دارویی را در کشور دارد؛ فصل کشت این گیاه در پائیز و بهار و عمده سطح زیر کشت آن در شهرستان‌های بوشهر، دشتستان و دیر است.

ارتقای ۱۰ هزار تنی ظرفیت کارخانه‌های تولید غذای آبزیان 

قلی پور اضافه کرد: صنایع تبدیلی تولید خوراک آبزیان پرورشی به عنوان پشتیبان صنعت میگوی پرورشی استان یکی دیگر از قابلیت‌های استان در توسعه صنایع تبدیلی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در همین راستا تا قبل از سال ۹۲، تنها  ۲ کارخانه تولید غذای آبزیان (میگو) با ۳۵ هزار تن ظرفیت در استان بوشهر فعال بود که در زمان حاضر این ظرفیت با راه اندازی سه کارخانه جدید دیگر به بیش از ۴۵ هزار تن افزایش یافته است.

مدیرصنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: برای راه اندازی این واحدهای تولیدی ۸۵ میلیارد تومان اعتبار سرمایه گذاری شده است.

به گفته قلی پور همچنین باتوجه به توسعه صورت گرفته در بخش پرورش آبزیان در استان بوشهر ۱۲ مجوز دیگر در زمینه تولید خوراک آبزیان در استان صادر شده که از این تعداد هفت واحد در حال ساخت هستند.

وی تاکید کرد: با توسعه صورت گرفته در بخش تولید خوراک آبزیان مهمترین مشکل تولید کنندگان آبزیان پرورشی در استان برطرف می‌شود.

تحقق مطالبه گوجه کاران در بخش توسعه صنایع تبدیلی در استان بوشهر

قلی پور توسعه صنایع تبدیلی گوجه فرنگی را به عنوان یکی دیگر از ظرفیت‌های استان بوشهر عنوان کرد و گفت: استان بوشهر سالانه ۶۰۰ هزار تن تولید گوجه فرنگی دارد که تا سال ۹۴ هیچ صنایع تبدیلی در این زمینه در استان وجود نداشت و راه اندازی این واحدهای صنعتی همواره از مهمترین مطالبات گوجه کاران استان به شمار می‌رفت.

وی بیان کرد: با وجود همه مشکلات و تنگناهای اقتصادی اما با حمایت دولت در سال ۹۵ نخستین واحد تولید رب گوجه فرنگی در استان بوشهر احداث و در زمان حاضر این شمار به سه کارخانه افزایش یافته و مجوز چهار واحد دیگر نیز صادر شده است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی بوشهر افزود: راه اندازی واحدهای صنایع تبدیلی در بخش گوجه فرنگی کمک بزرگی به خرید محصول درجه ۲ از کشاورزان می‌کند در حالی که در گذشته بخشی از محصول تولیدی آنان سرمزرعه می‌ماند و موجب ضرر و زیان و هدر رفت منابع آب و خاک و سرمایه‌های مالی کشاورزان گوجه کار می‌شد.

قلی‌پور ادامه داد: واحدهای تولیدی صنایع تبدیلی رب گوجه فرنگی استان در زمان حاضر توان تولید ۲۴هزار تن محصول با جذب ۱۲۰ هزارتن ماده خام  گوجه فرنگی و ایجاد اشتغال ۱۱۷ نفر را دارند.

به گفته وی ایجاد مجتمع کشتارگاهی طیور شامل( کشتار مرغ، قطعه بندی،تبدیل ضایعات کشتارگاهی، سردخانه نگهداری زیر صفر درجه) واقع در بندر ریگ شهرستان گناوه در  زمینه تولید مرغ گوشتی با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل تسهیلات اشتغال روستایی صندوق توسعه ملی کشور و اشتغال ۳۰ نفر در مراحل پایانی بهره‌برداری قرار دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید