Iranian Agriculture News Agency

۶۳۹ سند تک برگ برای اراضی ملی استان بوشهر صادر شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر، گفت: ۶۳۹ سند تک برگ برای یک میلیون و ۱۸۹ هزار و ۵۳۱ هکتار زمین‌های ملی این استان صادر شده‌است.

۶۳۹ سند تک برگ برای اراضی ملی استان بوشهر صادر شد

به گزار خبرنگار ایانا، غلامرضا منتظری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر  با بیان اینکه براین اساس برای ۷۰ درصد زمین‌های منابع طبیعی استان بوشهر سند صادر شده‌است، بیان کرد: داشتن سند تک برگ برای تثبیت مالکیت دولت و پیشگیری از زمین‌ خواری کمک می‌کند که این امر مهم تا قبل از دولت تدبیر و امید مغفول و امروز با اصلاح نقشه‌های قدیمی و رقومی سازی آنها دغدغه‌ها کمتر و کار بزرگی برای حفاظت از اراضی ملی صورت گرفته است.

منتظری اضافه کرد: طرح کاداستر (حدنگاری) تا پایان بهمن ماه امسال در سطح ۲ میلیون و ۱۵۵ هزار و ۳۶۰ هکتار از اراضی استان بوشهر شد که یک میلیون و ۲۴۴ هزار و ۸۰۷  هکتار آن تثبیت شده و هیچ جایی برای تعرض و تخریب وجود ندارد.

وی یادآور شد: اجرای کاداستر عرصه‌های ملی از جمله دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید است که از سال ۹۵ در استان بوشهر با هدف تثبیت مالکیت دولت، حفاظت از زمین‌های ملی به عنوان انفال بویژه در مراجع قضایی و مبارزه با زمین‌خواری نیاز به نقشه‌های به روز است، اجرا شده‌است. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر افزود: از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۵۸ پرونده شامل ۴۵۰ هکتار از اراضی ملی در این استان از تصرف زمین‌خواران شد که ۲۳ پرونده به مساحت ۱۱۷ هکتار همراه با قلع ‌و قع بوده‌است.

منتظری عنوان کرد: در زمان حاضر یکهزار و ۶۵۱ در استان بوشهر همیار طبیعت هستند که ۸۳۹ نفر آنها همیار دانش‌آموزی، ۳۸۴ نفر مروج و ۴۲۸ نفر هم محافظ هستند.

وی یادآور شد: امسال ۶۷ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای ۱۴۸ طرح ملی و استانی در حوزه‌های آبخیزداری، حفاظت، بیابان‌زدایی، مرتع و آموزش ترویج تخصیص یافته است.

منتظری اضافه کرد: تجدید منابع طبیعی سال‌ها زمان می‌برد؛ یعنی برای تجدید یک لایه نازک خاک بین ۳۰۰ تا ۸۰۰ سال طول می‌کشد که با توجه به نیاز بشر به طبیعت هم‌خوانی ندارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: امسال سه هزار و ۴۰۰ هکتار از عرصه های طبیعی استان طعمه حریق شد.

وی در باره عوامل افزایش آتش سوزی مراتع در سال جاری افزود: بارش‌های مناسب ۲ سال گذشته که از میانگین استان بالاتر و بعد از سال‌های پربارش دهه ۷۰ بی‌سابقه بود با پراکنش خوب باعث افزایش پوشش گیاهی و مرتعی شد و از  با توجه به خشکسالی سال‌های گذشته جمعیت دامی کمتری از عرصه‌های مرتعی تعلیف شدند.

منتظری اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد یکهزار و ۵۰۰ هکتار معادل ۵۰ درصد آتش سوزی‌های مراتع در استان بوشهر بر اثر حوادث طبیعی از جمله صاعقه بوده‌است.

وی ادامه داد: افزون بر عوامل طبیعی یک سری عوامل غیر طبیعی نیز در این آتش سوزی‌ها دخالت داشته که شناسایی و به مراجع قضایی و انتظامی تحویل شدند.

منتظری توسعه دولت الکترونیک با استفاده از سامانه‌های به‌روز، مدیریت و بهره‌برداری از مراتع با تکیه بر تولیدگیاهان دارویی، ارتقای پوشش حفاظتی با بلوک‌بندی مناطق، توسعه زراعت چوب، برون‌سپاری بوستان‌ها و جنگل‌ها به بخش خصوصی و توسعه صندوق حمایت از منابع طبیعی را از جمله برنامه‌های این اداره‌ کل عنوان کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید