Iranian Agriculture News Agency

بوشهر آماده مقابله با هجوم ملخ

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی بوشهر گفت: تجهیزات و سموم مورد نیاز برای مبارزه با ملخ در استان تامین شده است.

بوشهر آماده مقابله با هجوم ملخ

به گزارش خبرنگار ایانا، خسرو عمرانی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: امسال سومین سال ورود ملخ‌های صحرایی به استان و کشور است و استان بوشهرآماده هر گونه مبارزه با ملخ است.

او با اشاره به اینکه به تازگی آمادگاه مبارزه با ملخ در بوشهر راه اندازی شده است، ادامه داد: سم و تجهیزات مورد نیاز مانند وسایل سم پاش تامین شده و آمادگی پایش، ردیابی و مبارزه با ملخ در استان وجود دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: ملخ‌ها از شمال آفریقا، یمن و شبه جزیره عربستان که محل زاد و ولد آن‌ها است وارد کشور و استان بوشهر می‌شوند.

عمرانی عنوان کرد: عملیات مبارزه در شبه جزیره عربستان به طور کامل انجام نمی‌شود و همین امر سبب شده که جمعیت ملخ‌ها حالت طغیانی پیدا کند و ملخ‌ها بالغ شوند.

او پیش‌بینی کرد تا اواخر بهمن ملخ‌ها وارد کشور و استان بوشهر شوند و بر همین اساس، از مردم خواست به محض دیدن ملخ به سازمان جهاد کشاورزی اطلاع دهند، زیرا بهترین راه برای مبارزه با این آفت شناسایی به موقع و استفاده از مواد شیمیایی برای از بین بردن آن‌ها است.

حشره‌ای که گیاهان سر راهش را درو می‌کند

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز ، با اشاره به ویژگی‌های ملخ گفت: این حشره قدرت پرواز بسیار بالایی دارد و می‌تواند کیلومتر‌ها بر فراز دریا پرواز کند و خود را از یک کشور به کشور دیگر برساند. به همین علت نیز به ملخ‌های صحرایی ملخ دریایی نیز می‌گویند.

احمد سبحانی افزود: این آفت توانایی تکثیر و تغذیه خیلی بالایی دارد به طوری که یک ملخ ماده در طول دوره رشد خود می‌تواند، ۲۵۰ تا ۳۰۰ تخم بگذارد. همچنین هر ملخ می‌تواند هر روز معادل وزن خود از گیاهان زراعی باغی و مرتعی تغذیه کند. به طور مثال اگر وزن یک ملخ ۲ گرم باشد ۲ گرم در روز می‌تواند تغذیه کند.

بوشهر آماده مقابله با هجوم ملخ

او ادامه داد: اگر در یک کیلومتر مربع ۵۰ میلیون عدد ملخ تصور کنید این تعداد در یک روز می‌توانند ۱۰۰ تن تغذیه کنند، این عدد به معنای خسارت جدی این آفت به عرصه مرتعی، گیاهی، زراعی و باغی است.

۵۲ کشور جهان درگیر ملخ‌های صحرایی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اینکه ۵۲ کشور درگیر ملخ هستند، عنوان کرد: بعد از حدود ۵۷ سال، در سال ۹۷ حمله گسترده ملخ‌ها از شمال تا جنوب استان یعنی از دیلم تا دیر را در برگرفت و نوار ساحلی استان بوشهر به جز کنگان و عسلویه را درگیر کرد.

سبحانی بیان کرد: حمله اخیر ملخ‌ها اوایل آذر بوده که هم استان بوشهر و هم استان خوزستان درگیر شدند. در استان بوشهر، شهرستان‌های شمالی دیلم و گناوه با این آفت دست به گریبان بودند که ۱۸۵ هکتار مبارزه با ملخ بالدار در آن‌ها انجام شد.

هنگام حمله ملخ، تنها راهکار مبارزه است

او در این خصوص که آیا می‌شود از ملخ‌ها استفاده دیگری کرد، افزود: در دیدگاه اولیه، چون می‌خواهیم هیچ گونه خسارت مرتعی، جنگلی، زراعی و باغی وارد نشود اولویت ما مبارزه با این آفت است، چون جمعیت طغیانی است و ما ناچاریم این جمعیت را به آستانه تعادل برسانیم. زمانی که جمعیت ملخ‌ها در حال تعادل باشد، می‌تواند مصارف دامی و شیلاتی داشته باشد.

بوشهر آماده مقابله با هجوم ملخ

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر درباره سموم مورد استفاده نیز گفت: بسته به فصل زراعی و اینکه دما چقدر باشد تصمیم می‌گیریم از چه نوع سم و چه مدل سم پاش استفاده کنیم. به طور معمول از سمومی که در سبد مبارزه قرار می‌گیرند، بین نیم لیتر تا یک و نیم لیتر در هکتار با توجه به شرایط اقلیمی فصلی و مرحله زیستی آفت استفاده می‌شود.

سبحانی ادامه داد: از آنجا که ملخ‌ها تمایل دارند بر روی درخت و درختچه‌ها مثل درخت کهور و کُنار تجمع کنند بهترین زمان برای مبارزه با آن‌ها شب ها است. زیرا در این شرایط می‌توانیم با کمترین میزان سم و سمپاشی آفت را کنترل کنیم و آلودگی زیست‌محیطی را کاهش و کارایی مبارزه را افزایش دهیم.

بوشهر آماده مقابله با هجوم ملخ

او ادامه داد: یک ملخ ماده زمانی که تخم ریزی می‌کند و بسته به شرایط محیطی ۲۵ تا ۵۰ روز طول می‌کشد تا تخم هایش تبدیل به پوره شود بنابراین ما باید تلاش کنیم به محض تخم ریزی و خروج پوره‌ها از رشد آفت‌ها (ملخ) جلوگیری کنیم.

مشارکت خوب مردم برای مبارزه با ملخ

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر عنوان کرد: در مناطق هموار و دشت‌ها از سم پاشی هوایی استفاده می‌شود و در محل‌هایی که سم پاشی هوایی امکان پذیر نباشد، از سمپاشی‌های پشت کولی، سم پاشی، وانتی و تراکتوری استفاده می‌کنیم.

بوشهر آماده مقابله با هجوم ملخ

سبحانی افزود: در این چند سالی که استان با حمله ملخ رو به رو بوده است، شاهد حضور بسیار خوب و موفق نیرو‌های مردمی بودیم. مردم با انواع سمپاش‌ها، وسایل حمل آب و تراکتور‌ها به کمک ما آمدند.

او گفت: با کنترل موفق و کار‌هایی که انجام شد هیچ گونه خسارت به مراتع، مزارع و باغ‌ها نداشتیم. زیرا هم با تخم‌ها و هم با پوره و ملخ بالغ مبارزه کردیم و مانع شدیم که جمعیتشان طغیانی شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید