Iranian Agriculture News Agency

۳۰ تن سم برای مبارزه با ملخ صحرایی در استان بوشهر تامین شد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: برای مبارزه با هجوم احتمالی آفت ملخ صحرایی، ۳۰ تن سم و بیش از ۵۰ دستگاه سمپاش مختلف برای مبارزه با این آفت در این استان تامین شده است.

۳۰ تن سم برای مبارزه با ملخ صحرایی در استان بوشهر تامین شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان بوشهر،‌ احمد سبحانی افزود: طبق پیش بینی فائو و با توجه به شرایط اقلیمی در کشورهای شاخ آفریقا، شمال آفریقا و شبه جزیره عربستان به دلیل بارندگی‌های خوب و مناسب در پائیز و به تبع آن پوشش گیاهی خوب آن مناطق شرایط برای تولید مثل و رشد ملخ صحرایی با جمعیت بالا مناسب است.

وی بیان کرد: براین اساس پیش بینی شده‌است آفت ملخ صحرایی با طی کردن مراحل رشد درزمستان به دلیل شرایط غریزی برای ادامه نسل و تکثیر در مناطق بهاره به احتمال زیاد از اوایل بهمن تا پایان اسفند به استان‌های جنوبی بویژه بوشهر وارد شود. 

سبحانی اضافه کرد: جنوب ایران به عنوان کانون بهاره برای آفت ملخ صحرایی به شمار می‌رود و از زمان ورود آفت تنها یک فرصت طلایی۷ تا ۱۰ روزه برای بالغ شدن و تخم ریزی دارند که باید دراین برهه زمانی مبارزه موثر انجام شود.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه امسال سومین سالی است که استان بوشهر با آفت ملخ صحرایی روبرو است، گفت: با انجام مبارزه بموقع و موثر با دسته جات ورودی و پوره‌های آفت ملخ صحرایی که از خاک بیرون  می‌آیند خسارت در این استان بویژه در بخش کشاورزی در حد صفر است.

مزارع گندم در تهدید علف‌های هرز 

سبحانی اضافه کرد: علف‌های هرز از جمله عوامل خسارت‌زای مهم است که مزارع گندم را تهدید می‌کند به همین دلیل کشاورزان باید از علف کش‌های مناسب برای کنترل این عوامل استفاده کنند.

وی ادامه داد: کنترل بموقع و موثر علف‌های هرز ضمن کاهش رقابت با گندم باعث افزایش عملکرد در واحد سطح شده و همچنین مزاحمتی در زمان برداشت گندم ایجاد نخواهد کرد.

سبحانی یادآور شد: کنترل علف‌های هرز باعث می‌شود گندم تحویلی دچار افت نشود و گندم سالم‌تر و عملکرد و درآمد بیشتری را عاید کشاورزان می‌کند.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: توصیه می‌شود کارشناسان و کشاورزان در ماه‌های بهمن، اسفند و اوایل فروردین که احتمال طغیان بیماری‌های برگی از جمله زنگ زرد گندم و بیماری‌های پاخوره، لکه برگی‌ها و ورس (خوابیدگی) وجود دارد مزارع را با دقت و به طور منظم ردیابی کنند و در صورت مشاهده کانون بیماری موضوع به مراکز جهاد کشاورزی اعلام شود.

سبحانی ادامه داد: امسال تاکنون موردی از بیماری‌های برگی در مزرعه‌های گندم گزارش نشده و چون احتمال بارش در ماههای اسفند و فروردین وجود دارد احتمال شیوع بیماری‌ها و سرعت انتشار بیشتر می‌شود  براین اساس لازم است درماه‌های آخر سال پایش و ردیابی بیماری‌ها بموقع انجام تا در صورت نیاز نسبت به کانون کوبی اقدام شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید