Iranian Agriculture News Agency

۳۰۰ هزار راس دام در استان بوشهر پلاک کوبی شدند

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: از ابتدای اجرای عملیات هویت‌گذاری دام تا پایان آذرماه سال‌جاری بیش از ۳۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در این استان پلاک کوبی و هویت دار شدند.

۳۰۰ هزار راس دام در استان بوشهر پلاک کوبی شدند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان بوشهر محمد صادق یزدان‌شناس  دراین ارتباط افزود: در این ارتباط تاکنون تنها پنج عامل هویت‌گذاری دام در استان بوشهر وجود داشت که بتازگی براساس ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی و تفاهم نامه منعقد شده بین مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی کشور سازمان نظام مهندسی نیز به عنوان یکی از مجریان این طرح معرفی شده‌است.

وی ادامه داد: براساس این ابلاغ، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی باید عملیات هویت‌گذاری در استان بوشهر را رصد کند و سرعت ببخشد و سایر مجریان نیز در کنار فعالیت خود، موظف به همکاری با این سازمان هستند.

یزدان‌شناس اظهار کرد: پیش بینی می‌شود با توجه به دستورالعمل نظارت بر تخصیص و توزیع نهاده‌¬ها که براساس آن تخصیص نهاده به همه دامداران در قبال هویت گذاری دام خواهد بود و برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای تولید و توزیع کنسانتره بین واحدهای روستایی و دام سبک، تقاضا برای هویت گذاری نیز افزایش یابد برهمین اساس از شرکت‌-های مجری این طرح در استان بوشهر خواسته شده، عملیات پلاک کوبی را با سرعت بیشتری ادامه داده و به اندازه کافی ذخیره پلاک در استان وجود داشته باشد.

وی جمعیت دامی استان بوشهر را یک میلیون و ۱۰۰ هزار راس دام عنوان کرد و گفت: با توجه به الزام در زمینه پلاک کوبی و هویت‌گذاری جمعیت دامی و اهمیت آن در جلوگیری از قاچاق دام و توزیع نهاده‌ها انتظار می‌رود دامداران در این طرح همکاری کنند.

یزدانشناس درباره خرید گوشت قرمز از واحدهای پرواربندی گوساله بیان کرد: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور، شرکت پشتیبانی امور دام موظف به خرید گوشت قرمز از واحدهای پرواربندی گوساله شده‌است.

وی اضافه کرد: براساس دستورالعمل ابلاغی به استان‌ها خرید گوشت گوساله منجمد کارتنی داخلی از واحدهای دارای پروانه بهره‌برداری بیش از ۲۰۰ راس گوساله پرواری و براساس معرفی نامه سازمان جهاد کشاورزی استان یا مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها امکان پذیر است.

یزدان شناس گفت: برای این منظور دامداران می‌توانند با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و دریافت معرفی نامه به شرکت پشتیبانی امور دام استان مراجعه نسبت به انعقاد قرارداد و تحویل گوشت قرمز اقدام کنند و مدت این قرارداد حداکثر ۶ ماه و براساس حجم تحویل گوشت قرمز به صورت منجمد پنج تکه کارتنی قابل اجراست.

وی گفت: قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز تحویلی بدون استخوان، به صورت منجمد پنج تکه کارتنی و تحویل در سردخانه‌-های شرکت پشتیبانی امور دام ۸۲۵ هزار ریال و نقدی است و شرکت نیز به ازای هر کیلوگرم گوشت تحویلی، مقدار سه هزار و ۸۰۰ گرم جو و یکهزار و ۳۴۰ گرم ذرت به صورت مدت دار ۲ ماهه در قبال ضمانت نامه‌های بانکی در اختیار دامداران قرار می‌دهد.

یزدان شناس افزود: اگر متقاضی، دامدار نبود و از طرف جهاد کشاورزی معرفی نشده باشد، امکان تحویل گوشت قرمز بدون تخصیص سهمیه نهاده¬‌های دامی و در قالب عقد قرارداد رسمی و دریافت تضامین مربوطه و دستورالعمل ابلاغی وجود دارد.

تولید ۲ هزار تن خوراک دام در استان بوشهر

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: براساس ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی تامین نهاده‌های دامی واحدهای روستایی و پرورش دام سبک به صورت خوراک دام و طیور، کار تولید این نهاده در استان بوشهر به میزان ۲ هزار تن، با استفاده از ظرفیت ۲ کارخانه آغاز شد.

وی افزود: برای این منظور، نهاده‌های دامی مورد نیاز کارخانه‌های خوراک دام، تامین و در اختیار آنها قرار داده شده‌است و کارخانه‌ها در حال خرید نهاده و تولید خوراک دام به صورت کنسانتره دامی (خوراک متراکم تشکیل شده از چند نهاده مختلف متناسب با نیازهای دام) به میزان مورد نظر هستند.

یزدان شناس اظهار کرد: دو نوع کنسانتره دامی، شیری متوسط تولید و پرواری متوسط رشد در حال تولید است و اولویت تحویل به واحدهای پرورش دام سنگین روستایی و دام سبک صنعتی و روستایی است ولی دامداران صنعتی دام سنگین نیز در صورت تحویل نشدن نهاده‌های خام دامی می‌توانند از کنسانتره تولیدی بهره مند شوند.

وی افزود: برای واحدهای پرورش دام سنگین با ظرفیت و تولید بالا، امکان خرید نهاده‌ها به صورت مستقیم و تخصیص به کارخانه‌های خوراک دام برای تولید کنسانتره نیز پیش بینی شده‌است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: همچنین هماهنگی لازم با اتحادیه دامداران این استان برای توزیع کنسانتره بین تعاونی‌ها و تشکل‌های دامداران انجام گرفته است.

یزدان شناس گفت: کنسانتره تولیدی با استفاده از نهاده‌های یارانه‌ای تولید و در اختیار دامداران قرار میگیرد.

وی افزود: هرچند در این طرح دامداران نسبت به نهاد های خام، هزینه بیشتری برای خرید پرداخت می‌‍کنند اما با افزایش تولید و بهره‌وری، درآمد بیشتری عاید آنها خواهد شد که نتیجه آن اقتصادی شدن تولید و پایدار شدن پرورش دام در استان خواهد بود.

وی بیان کرد: عمده مشکل واحدهای پرورش دام استان بوشهر بویژه در روستاها، متعادل نبودن جیره‌های غذایی، کمبود انرژی و پروتئین است که با مصرف خوراک دام به صورت کنسانتره، همه این کمبودها برطرف می‌شود.

یزدان‌شناس ادامه داد: همچنین مشکل اصلی واحدهای پرورش دهنده دام سبک استان بوشهر اعم از گوسفند و بز که از مرتع استفاده می‌کنند، کمبود ریزمغذی‌های مورد نیاز شامل مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری است که نتیجه آن، کاهش بازده تولید مثلی، مرگ و میر دام‌های بالغ و نابالغ و در نتیجه کاهش بهره‌وری در پرورش دام سبک استان بویژه در شرایط خشکسالی است که با استفاده از کنسانتره دامی و تامین تمام نیازهای دام، ضمن افزایش بهره وری و بالا رفتن تولید، درآمد دامداران نیز افزایش می‌یابد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید