Iranian Agriculture News Agency

تولید 2000 تن خوراک دام در استان بوشهر

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: به منظور تامین نهاده های دامی واحدهای روستایی و واحدهای پرورش دام سبک، کار تولید خوراک دام در استان بوشهر به میزان 2000 تن با استفاده از ظرفیت دو واحد تولیدی آغاز شد.

تولید 2000 تن خوراک دام در استان بوشهر

به گزارش خبرنگار ایانا در استان بوشهر، محمدصادق یزدان شناس مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: براساس سیاست وزارت جهاد کشاورزی و ابلاغیه وزیر محترم جهاد کشاورزی مبنی بر تامین نهاده های دامی واحدهای روستایی و واحدهای پرورش دام سبک به صورت خوراک دام، کارتولید خوراک دام در استان بوشهر به میزان 2000تن، با استفاده از ظرفیت دو واحد تولیدی کارخانه خوراک دام و طیور آغاز شد.

 یزدان شناس افزود: برای این منظور، نهاده های دامی مورد نیاز کارخانه های خوراک دام، تامین و در اختیار آنها قرار داده شده است و کارخانه ها در حال خرید نهاده و تولید خوراک دام به صورت کنسانتره دامی ( خوراک متراکم تشکیل شده از چند نهاده مختلف متناسب با نیازهای دام) به میزان مورد نظر هستند.

یزدان شناس اظهار کرد: دو نوع کنسانتره دامی، شیری متوسط تولید و پرواری متوسط رشد در حال تولید است و اولویت تحویل به واحدهای پرورش دام سنگین روستایی و دام سبک صنعتی و روستایی است ولی دامداران صنعتی دام سنگین نیز در صورت عدم تحویل نهاده های خام دامی می توانند از کنسانتره تولیدی بهره مند شوند.

وی افزود: برای واحدهای پرورش دام سنگین با ظرفیت و تولید بالا، امکان خرید نهاده ها به صورت مستقیم و سپس تخصیص به کارخانه های خوراک دام جهت تولید کنسانتره نیز پیش بینی شده است. همچنین هماهنگی لازم با اتحادیه دامداران استان جهت توزیع کنسانتره بین تعاونی ها و تشکل های دامداران و تحویل به دامداران شده است.

یزدان شناس گفت: کنسانتره تولیدی با استفاده از نهاده های یارانه ای تولید و در اختیار دامداران قرار داده می شود. اگرچه دامداران نسبت به نهاده های خام، هزینه بیشتری برای خرید پرداخت می کنند اما با افزایش تولید و بهره وری، درآمد بیشتری عاید آنها خواهد شد که نتیجه آن اقتصادی شدن تولید و پایدار شدن پرورش در استان خواهد بود.

وی بیان نمود: عمده مشکل واحدهای پرورش دام استان بوشهر بخصوص واحدهای روستایی، متعادل نبودن جیره های غذایی و کمبود انرژی و پروتئین است که با مصرف خوراک دام به صورت کنسانتره ، تمامی این کمبودها مرتفع می شود. همچنین مشکل اصلی واحدهای پرورش دهنده دام سبک استان اعم از گوسفند و بز که از مرتع استفاده می کنند، کمبود ریزمغذی های مورد نیاز شامل مواد معدنی و ویتامین های ضروری است که نتیجه آن، کاهش بازده تولید مثلی، مرگ و میر دام های بالغ و نابالغ و در نتیجه کاهش بهره وری در پرورش دام سبک استان بویژه در شرایط خشکسالی بوده است. با استفاده از کنسانتره دامی و تامین تمام نیازهای دام، ضمن افزایش بهره وری و بالا رفتن تولید، درآمد دامداران نیز افزایش می یابد.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: این حجم از کنسانتره برای شروع کار بوده و این آمادگی وجود دارد تا مقدار بیشتری از کنسانتره در استان تولید و در اختیار دامداران قرار داده شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید