Iranian Agriculture News Agency

مرشدی:

پیشتازی استان بوشهر در راه اندازی «استودیو کشاورز» در کشور

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از راه اندازی استودیو کشاورز در استان بوشهر برای نخستین بار در کشور خبر داد.

پیشتازی استان بوشهر در راه اندازی «استودیو کشاورز» در کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در استان بوشهر، شهریار مرشدی در این ارتباط اظهار داشت: تنوع در روش ها ی آموزشی، خلاقیت و نوآوری از ویژگی های بارز آموزش و ترویج زنده و پویا است و مروجین به دلیل نوع فعالیت هایشان، ارتباط با بهره برداران و بخش های اجرایی و تحقیقاتی همواره باید نوآور، خلاق و پیشاهنگ باشند.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در ادامه  گفت: یک برنامه آموزشی ترویجی پویا باید بتواند از فضای مجازی برای انجام فعالیت های آموزشی ترویجی به خصوص با شرایط فعلی بیماری کرونا بهره کافی را ببرد.

وی در خصوص آموزش های مجازی سازمان جهاد کشاورزی بیان داشت: از مهرماه سالجاری با برنامه ریزی منظم توسط مدیریت هماهنگی ترویج، آموزش های تحت وب هر هفته روزهای دوشنبه ساعت 9 تا 10 صبح برای مروجین پهنه های تولیدی و کشاورزان پیشرو انجام می‌شود.

مرشدی این فضای مجازی طراحی شده را بستری مناسب برای فراگیری آموزش برای کشاورزان دانست و افزود: کشاورزان و مروجین می توانند از آموزش های تحت وب در فضای مجازی ایجاد شده براحتی بهره مند شوند.

وی از راه اندازی "استودیو کشاورز" در کل کشور خبر داد و گفت: راه اندازی استودیو کشاورز از موضوعات مورد توجه وزارت خانه و موسسه آموزش و ترویج است که بصورت متمرکزدر مرکز کشور به صورت تلویزیون اینترنتی راه اندازی شده است و به جهت استفاده از پتانسیل های استانها قراراست این تلوزیون اینترنتی دراستانها نیزراه اندازی شود.

شهریار مرشدی هدف از راه اندازی این استودیو را رفتن به سوی ترویج فراگیر و دیجیتال دانست و افزود: استان بوشهر اولین استانی است که به طور رسمی و با حضور دکتر مویدی معاون سازمان تات و رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی وزارت خانه "استودیو کشاورز" را  افتتاح کرد.

وی راه اندازی تلویزیون اینترنتی در استان ها را اتفاق شایسته ای دانست و بیان داشت: برنامه های زنده اینترنتی در فضاهایی بصورت خلاقانه و با استفاده از امکانات موجود طراحی خواهد شد که در عین حال نوعی تبلیغ برای فعالیت های آموزشی و ترویجی محسوب می شود ومی تواند جایگاهی برای به اشتراک گذاشتن تجربیات و جذب مخاطبان و بهره برداران استانی باشد.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: رویکرد تلوزیون اینترنتی تهیه و پخش برنامه های آموزشی ترویجی با محوریت کارشناسان، مروجین و بهره برداران میباشد که مقرر شده که بصورت زنده، هفته ای دو ساعت در سطح ملی و در بستر اینترنت پخش شود.

شهریار مرشدی مزایای این استودیو اینترنتی را برشمرد و عنوان کرد: بارگزاری مطالب علمی و آموزشی تهیه شده بصورت فیلم، عکس و گرافیک و....در سامانه تاک زمینه رشد و توسعه کشاورزی بر پایه مطالعات علمی را فراهم خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: دکتر مویدی معاون تات و رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در مراسم افتتاحیه استودیو کشاورز به اهمیت برنامه ریزی روش های انبوهی در آموزش و ترویج،و انتقال دانش و اطلاعات کشاورزی برای بیش از 4 میلیون و دویست هزار بهره بردار با سطوح آگاهی و دانش متفاوت در کشور و 4 هزار بهره بردار در استان بوشهر تاکید داشت تا بتوانند از این بستر مناسب استفاده کنند.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: هدف و تلاش ما بر این است تا با کمک اهل فن، خبرگان و صاحب نظران بخش کشاورزی و کشاورزان نمونه در سطح ملی، از ظرفیت استودیو کشاورز استفاده کرده و آخرین یافته ها و دستاورد های علمی، تحقیقاتی و آموزشی ترویجی را به کشاورزان انتقال دهیم.

وی به کم رنگ شدن برگزار ی کلاس های آموزشی حضوری در شرایط ایجادشده براثربیماری کرونا اشاره کرد و افزود: استودیو کشاورز درواقع صدای کشاورزان است و امکان ارتباط نزدیک و بهینه تر را بین آنها و مسئولان بخش کشاورزی فراهم می‌کند.

مرشدی به باز بودن همیشگی فضای نوآوری اشاره کرد و بیان داشت: استفاده بهینه از فضای مجازی و ارتباط از راه دور، پایگاهی برای انتقال دانش، اطلاعات و همچنین ایجاد رقابت سالم در بین بهره برداران خواهد بود و در این برنامه ها از آخرین دستاوردهای رسانه ای استفاده می‌شود.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تصریح کرد: این تلویزیون بزودی در بستر اینترنت برنامه های آموزشی ترویجی استان را برای جامعه کشاورزی ارائه می دهد و امیدواریم که کشاورزان ما خصوصا پیشروان عرصه تولید در بخش کشاورزی به همراه کارشناسان بتوانند از این بستر مناسبی که درفضای مجازی ایجاد شده بهره کافی جهت افزایش دانش و مهارت خود ببرند.

وی در خصوص راهکارهای اطلاع رسانی استودیو برای کشاورزان کم سواد و بی سواد  گفت: اولین اقدام در این زمینه، تلاش مروجین و کارشناسان پهنه هامیباشدکه راهنمایی آنها خیلی میتواندبه این قضیه کمک کنه تا کشاورزان با اهداف ومزایای استودیو کشاورز آشنا شوند.

شهریار مرشدی با بیان اینکه امروزه بسیاری از کشاورزان کم سواد و بی سواد ما نیز براحتی از اپلیکیشن ها و برنامه های مجازی استفاده می کنند، افزود: برای استفاده از این برنامه یک اپلیکیشن بنام " تاک" به روی گوشی نصب می شود و پس از نصب کردن یک آدرس را باید وارد کرده وثبت نام نمود که در صورت عدم توانایی در وارد کردن میتوانند از طریق فرزندان خود اقدام و یا به مهندسین پهنه در جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

مرشدی ارتباط با کشاورزان کم سواد و بی سواد از طریق فضای مجازی را آسان دانست و گفت: کشاورزان می توانند با ورود به اپلیکیشن تاک ورفتن به مسیر وآدرس کانال برنامه براحتی از این تلویزیون اینترنتی و برنامه های آموزشی استفاده کنند و ارتباط برقرارکردن از این طریق بسیار راحت تر از آموزش های حضوری بوده و می توان به خوبی مطالب تفهیمی را آموزش و انتقال داد.

وی با بیان اینکه استفاده از این برنامه نیازی به هیچگونه تجهیزات پیشرفته و سطح سواد بالایی ندارد، افزود: کافیست کشاورزان با مراکز جهادکشاورزی ارتباط داشته تا درجریان برنامه ها قرار بگیرند ودر ساعت مشخص از آموزش ها استفاده ببرند.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اینکه هنوز بستر اصلی از سوی وزارت خانه اختصاص داده نشده، گفت: در حال حاضر ما بستری در مرکز تحقیقات داریم که برای آموزش های تحت وب از آن استفاده میکنیم و با فراهم شدن بستر اختصاصی در استان کلیه برنامه ها بصورت تقویم زمانبندی شده ومشخص اطلاع رسانی خواهد شد.

وی افزود: طی دو ماه آینده بستر اصلی به ما اختصاص داده خواهد شد تا بتوانیم در ساعت مشخصی به بهره برداران از طریق مراکز جهاد کشاورزی و مروجین اطلاع رسانی کنیم.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در پایان یادآور شد: اطلاع رسانی ما از طریق زیرنویس برنامه تلویزیونی فصل رویش، برنامه رادیویی خیش و خرمن و از طریق مروجین و جهاد کشاورزی انجام می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید