Iranian Agriculture News Agency

۷۵ هکتار از عرصه‌های گناوه علیه ملخ صحرایی سمپاشی شد

مدیرجهاد کشاورزی گناوه گفت: براساس پایش‌های صورت گرفته ۷۵ هکتار از عرصه‌های این شهرستان علیه آفت ملخ صحرایی سمپاشی شد.

۷۵ هکتار از عرصه‌های گناوه علیه ملخ صحرایی سمپاشی شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان بوشهر، عباس تخم افشان افزود: از مجموع  ۴۰۰ هکتار پایش صورت گرفته عرصه‌های این شهرستان، ۲۵۰ هکتار به آفت ملخ‌های صحرایی آلوده شده بود که با برنامه‌ریزی و اقدام لازم مبارزه شیمیایی با همکاری اهالی روستاها انجام شد.

وی اظهارکرد: تاکنون سهکانون آلوده به ملخ‌های صحرایی در روستاهای مال محمود، چاهک و قلعه حیدر شناسایی و مبارزه علیه آنها حتی در هنگام شب انجام می‌شود.

تخم افشان  گفت: با توجه به اینکه امسال برای سومین سال پیاپی شاهد حمله و هجوم ملخ‌های صحرایی به استان بوشهر هستیم، تمهیدات و برنامه‌ریزی لازم برای  مبارزه با این آفت خطرناک اندیشیده شده‌است.

مدیر جهادکشاورزی گناوه افزود: کارشناسان این مدیریت به صورت روزانه در حال شناسایی، دیده‌بانی و ردیابی ملخ های صحرایی هستند و عملکرد صورت گرفته به سازمان جهادکشاورزی استان بوشهر ارایه می‌شود.

وی بیان کرد:  همه کشاورزان و ساکنان روستاهای بخش مرکزی و ریگ شهرستان گناوه درصورت مشاهده دسته‌های ملخ، از طریق شماره تلفن ۰۷۷۳۳۱۴۴۲۰۱ به مدیریت جهادکشاورزی شهرستان گناوه اطلاع دهند.

ملخ صحرایی که به نام ملخ بیابانی  شناخته می‌شود، یکی از مضرترین نوع آفت‌ها است و  به دلیل عبور این ملخ از دریا و پروازهای طولانی روی خلیج فارس، آن را ملخ دریایی نیز می‌نامند.

ملخ صحرایی هرچند سال یک بار از کانون‌های دائمی خود که شامل آفریقا، عربستان سعودی، هندوستان و پاکستان است به مناطق جنوبی ایران حمله کرده و دامنه انتشار آن در بعضی از سال‌ها تا مناطق شمالی دریای خزر کشیده می‌شود.

خسارت ملخ صحرایی بسیار زیاد است و دسته‌های این حشره هر چه سرسبزی را در سر راه خود اعم از علوفه، غلات، صیفی، انواع درختان و رستنی‌های جنگلی را ببینند از بین برده و حتی علف‌های هرز از دست این آفت در امان نیست.

شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر در چندسال اخیر با هجوم ملخ‌هایی صحرایی مواجه شده‌است.

کشاورزان این شهرستان پارسال با هجوم ملخ‌ها به مزارع، باغ‌ها و نخیلات روستاهای این شهرستان روبرو و متحمل خسارت شدند.

گستردگی جمعیت ملخ ها در این شهرستان به حد بحرانی رسید به گونه‌ای که به نخیلات هجوم آورده و برگ و طارونه درخت‌ها را خوردند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید