Iranian Agriculture News Agency

استان بوشهر رتبه برتر تولید آلوئه ورا را در کشور دارد

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: این استان با تولید ۲هزار و ۴۰۰ تن گیاه آلوئه ورا (صبر زرد) رتبه برتر این گیاه دارویی را در کشور دارد.

استان بوشهر رتبه برتر تولید آلوئه ورا را در کشور دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان بوشهر سمیه فرح بخش  مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر، افزود: سطح زیر کشت گیاه آلوئه ورا در استان بوشهر ۱۰۰ هکتار است که عمده آن در شهرستان‌های بوشهر، دشتستان و دیر است.

وی اظهار کرد: فصل کشت گیاه آلوئه ورا در پائیز و بهار است و بستگی به سایز نهال و یا پاجوش کشت شده دارد که از ۱۲ تا ۱۸ ماه طول می‌کشد وقتی که یک بوته قابلیت برداشت برگ داشته باشد.  

فرح بخش ادامه داد: با توجه به اینکه تولید گیاه دارویی آلوئه ورا در تابستان به دلیل گرمای زیاد در حالت رکود قرار می‌گیرد در همین ارتباط از سال ۹۸ تاکنون پروژه احداث "سایه بان" برای کشت این گیاه دارویی در سطح هشت هکتار اجرا شد.

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: هدف از اجرای پروژه سایه بان در استان بوشهر را حفظ گیاه آلوئه ورا از نظر کمیت و کیفیت عنوان کرد.

وی ادامه داد: با توجه به کارکرد گیاه دارویی آلوئه ورا در لوازم بهداشتی و آرایشی، دمنوش، کمپوت و سایر موارد بازار پسندی لازم را دارد و هرچه بتوان شرایط کشت را برای این گیاه دارویی فراهم کرد کیفیت آن ارتقا و بازارپسندی آن نیز افزایش می‌یابد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: کشت گیاه آلوئه ورا از مهرماه در استان بوشهر آغاز و در طول سال نیز برداشت صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در زمان حاضر تنها یک واحد ژل گیری از گیاه آلوئه ورا در استان بوشهر فعال است و با توجه به ظرفیت این استان توسعه زیرساخت‌های صنایع تبدیلی در این بخش برای استفاده از این قابلیت و فرصت ضروری است.

فرح بخش یادآور شد: در زمان حاضر کشت گیاه آلوئه ورا در استان بوشهر در محیط باز انجام می‌شود این درحالی است که در استان‌های دیگر کشت آن در محیط گلخانه‌ای صورت می‌گیرد و این خود یک قابلیت است که باید از این بهره برد. 

وی بیان کرد: آلوئـه ورا گیـاهی از تیـره سوسـن‌ها اسـت کـه بـومی آفریقـا بـوده و خـواص بهداشـتی - درمـانی بسـیار زیـادی بـویـژه در درمـان سـوختگی‌ها و انـواع زخـم‌ها دارا اسـت، بـه گونـه‌ای کـه در زمان حاضـر در بسـیاری از کشـورهای جهـان بـه صـورت صـنعتی کشـت می‌شود.

فرح بخش گفت: بـا توجـه بـه ویژگـی‌هـای فیزیولوژیک ایـن گیـاه و مقاومـت آن در برابـر خشـکی، دمـای بـالا و بـا در نظـر گـرفتن مسـاحت وسـیع اقلیم خشک در کشور مـا، پتانسـیل کشـت ایـن گیـاه ارزشـمند در ایـران وجـود دارد.

 مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به سطح ۵۶۰ هکتاری کشت گیاهان دارویی در این استان گفت: از این میزان سطح زیر کشت ۳۸ هکتار مربوط به گیاه دارویی سیاه دانه است که سالانه یارانه دولتی برای خرید بذر این نوع گیاه به کشاورزان پرداخت می‌شود.

وی اضافه کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده قرار است امسال این میزان سطح زیرکشت گیاه سیاه دانه به ۵۰ هکتار افزایش یابد.

فرح بخش یادآور شد: کشت سیاه دانه از نظر اقتصادی به صرفه و برای تناوب زراعی بویژه در مزارع گندم آبی با هدف کنترل علف‌های هرز و بیماری‌ها نیز بسیار مفید است که انتظار می‌رود کشاورزان استقبال لازم را داشته باشند.

 وی کشت رازیانه، کاسنی، همیشه بهار، بابونه، ماری تیغال، اسفرزه، شوید و نعناع فلفلی از جمله دیگر گیاهان دارویی استان بوشهر عنوان کرد.

فرح بخش با اشاره به نیاز کم آب و غذایی گیاهان دارویی گفت: برای تولید این گیاهان به صورت ارگانیک و حفظ نمونه‌های این گیاهان در مراتع و عرصه‌های طبیعی لازم است که به سمت زراعی سازی گیاهان حرکت کرد که در همین ارتباط سازمان جهاد کشاورزی برای توسعه گیاهان دارویی به کشاورزان یارانه پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: بهترین مناطق کشت گیاهان دارویی در استان بوشهر دشت برازجان، شبانکاره و بخش ارم و بوشکان است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: ارائه تسهیلات کم بهره و تقویت صنایع تبدیلی در این استان از جمله تولید آب میوه، کمپوت، ژل تصفیه شده، عرق گیری، عصاره گیری و  موارد دیگر امکان استقبال از کشت گیاهان دارویی را در استان فراهم می‌کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید