Iranian Agriculture News Agency

استان بوشهر رتبه نخست تولید نشا مکانیزه سبزی و صیفی در کشور

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: امسال تا کنون بیش از یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون قطعه نشا سبزی و صیفی در گلخانه‌های استان تولید شده است.

استان بوشهر رتبه نخست تولید نشا مکانیزه سبزی و صیفی در کشور

سمیه فرح بخش  در گفت و گو با خبرنگار ایانا در استان بوشهر بیان کرد: مهمترین محصول تولیدی صبزی و صیفی در استان بوشهر گوجه فرنگی است که این محصول در ۱۱ هزار و ۳۰۰ هکتار مزرعه خاکی و ۴۲۰ هکتار گلخانه کشت می‌شود.

وی افزود: نشا‌های تولیدی در گلخانه‌های استان علاوه بر تامین نیاز داخل استان به استان‌های فارس، اصفهان، خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد نیز فرستاده می‌شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر توسعه سطح گلخانه‌های استان را از سال ۹۵ تا کنون ۳ برابر دانست و گفت: در سال‌های اخیر کشاورزان اقبال بیشتری نسبت‌به راه‌اندازی گلخانه‌ها پیدا کرده‌اند.
وی از مزایای کشت گلخانه‌ای به صرفه جویی ۵۰ درصدی آب، مقاومت ریشه گیاه، مصرف کود کمتر و کنترل آفات و علف‌های هرز اشاره کرد.
فرح بخش، افزایش ۵ برابری تولید و قابلیت صادرات را از دیگر مزایای کشت گلخانه‌ای عنوان کرد.
مدیر جهاد شاورزی شهرستان دشتی هم از آغاز کشت پاییزه گوجه فرنگی در این شهرستان خبر داد و گفت: چند روزیست که کشاورزان، نشا‌های گوجه فرنگی را به مزارع خاکی و یا گلخانه‌ها انتقال داده‌اند.
شیرعلی بهادری افزود: ۱۵۶ واحد گلخانه‌ای با سطح زیر کشت ۱۵۰ هکتار گلخانه در شهرستان دشتی وجود دارد که بیشتر به تولید نشا و محصول گوجه فرنگی مشغول هستند.
وی  ادامه داد: از یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون قطعه نشایی که در استان بوشهر تولید می‌شود ۹۶۰ میلیون قطعه آن  مربوط به شهرستان دشتی است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتی با بیان اینکه مدیریت در تولید بسیار مهم است افزود: کشاورزان محصولی را تولید کنند که نیاز مصرف جامعه است و الگوی کشت نیز باید رعایت شود.
وی با اشاره به حمایت جهاد کشاورزی از کشت گلخانه‌ای بیان کرد: متقاضیان ایجاد گلخانه  به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند.

استان بوشهر با تولید ۵۶۰ هزار تن گوجه فرنگی رتبه نخست تولید خارج از فصل این محصول را در کشور داراست و بیشتر شهرستان‌های تولید کننده دشتی و دیر هستند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید