Iranian Agriculture News Agency

دام‌های مناطق پرخطر استان بوشهر علیه طاعون واکسیناسیون شدند

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: ۳۰۰ هزار دوز واکسن به دام‌های مناطق پرخطر این استان برای مقابله با شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک تزریق شد.

دام‌های مناطق پرخطر استان بوشهر علیه طاعون واکسیناسیون شدند

مرتضی بحرانی در گفت و گو با خبرنگار ایانا در استان بوشهر گفت: واکسیناسیون دام‌ها علیه طاعون نشخوار کنندگان در روستاهای حاشیه مناطق حفاظت شده، مناطق با جمعیت دامی بالا و روستاهای پرتردد استان بوشهر انجام شده‌است.

وی بیان کرد: در سال‌های ۹۳ و ۹۴ شمار کانون‌های بیماری طاعون نشخوارکنندگان در استان بوشهر ۴۰ مورد بود که این آمار در سال ۹۷ به هشت و سپس به ۶ کانون کاهش یافت اما در ۶ ماه نخست امسال فقط ۲ کانون این بیماری در این استان شناسایی شد.

بحرانی ادامه داد: با توجه به اینکه برخی از استان‌‌های همجوار به شدت درگیر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک هستند، تزریق واکسن به دام‌های مناطق پر خطر استان بوشهر در همان ابتدای شیوع این بیماری انجام شد.

وی ادامه داد: براساس برنامه سازمان جهانی بهداشت دام در سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ واکسیناسیون دام‌های حساس در مناطق پرخطر، ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ واکسیناسیون عمومی و برای سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ برای دام‎های زیر یک سال پیش بینی شده‌است.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: در این ارتباط اکنون کمربندی امنیتی واکسیناسیون علیه طاعون نشخوارکنندگان سبک در این استان در حاشیه مناطق پرخطر از جمله مناطق حاشیه مند، مناطق حفاظت شده نایبند و منطقه شکار ممنوع دشتی و دشتستان تکمیل شده‌است.

بحرانی اظهار کرد: همچنین با توجه به ورود دام‌های عشایری در زمان کوچ به مناطق شکار ممنوع واکسیناسیون آنها نیز انجام شده‌است.

وی ادامه داد: علاوه بر ۳۰۰ هزار واکسن تزریق شده تا پایان مهرماه نیز با تزریق ۹۰ هزار واکسن جدید به دام‌های مناطق پرخطر این استان علیه بیماری طاعون انجام خواهد شد و ۱۰۰ هزار دوز نیز برای مناطق جدید احتمالی در این استان نگهداری می‌شود.

بحرانی افزود: با برنامه ریزی صورت گرفته این اطمینان خاطر به حوزه محیط زیست داده شد که تا پایان امسال استان بوشهر با طغیان بیماری مواجه نخواهد بود.

بحرانی ادامه داد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک ( (ppr) واگیری بسیار بالا و تلفات قابل توجهی دارد.

وی گفت: سازمان جهانی بهداشت نیز آن را جزو یکی از ۱۰ بیماری‌هایی محسوب کرده که در هر کشوری مشاهده شد باید به صورت اجباری آن را گزارش کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید