Iranian Agriculture News Agency

محمدتقی منوچهری:

۵۵ پروژه کشاورزی در استان بوشهر آماده بهره‌‎برداری است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: امسال همزمان با هفته دولت ۵۵ پروژه کشاورزی با ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار آماده بهره‌برداری است.

۵۵ پروژه کشاورزی در استان بوشهر آماده بهره‌‎برداری است

محمد تقی منوچهری به مناسبت هفته دولت دولت به خبرنگار ایانا در استان بوشهر اعلام کرد: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها ۷۷۴ فرصت شغلی مستقیم و یکهزار و ۲۶۰ فرصت شغلی غیر مستقیم در بخش‌های مختلف کشاورزی فراهم می‌شود.

وی بیان کرد: ماموریت اصلی جهاد کشاورزی تامین غذا و امنیت غذایی، حمایت از منابع انسانی و حفاظت از منابع پایه است.

منوچهری رشد سرمایه‌گذاری، تکمیل و اجرای زنجیره تولید با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، تولید گیاهان دارویی، توسعه گلخانه‌ها، شهرک‌های کشاورزی، حفظ منابع طبیعی، توسعه کمی و کیفی محصولات راهبردی، کشت بهینه محصولات کم آب‌بر، توسعه صنایع تبدیلی و ارتقای محصولات مزیت دار استان را از جمله راهبردهای سازمان جهاد کشاورزی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه ۱۶ درصد از شاغلان استان و ۴۰ هزار نفر بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند ادامه داد:  درزمان حاضر در ۳۱۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان بوشهر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌شود.

منوچهری گفت: گندم، جو، کلزا، گوشت قرمز و سفید از جمله محصولات راهبردی استان و ماهی، میگو، نخیلات، سبزی و صیفی نیز از جمله محصولات مزیت دار استان بوشهر به شمار می‌روند که به دنبال افزایش آنها هستیم.

وی یادآور شد: سالانه در صورت شرایط مناسب بارندگی ۱۲۰ هزار تن گندم، ۶۰۰ هزار تن محصول گوجه فرنگی، ۱۶۵ هزارتن خرما و ۲۱ هزار تن میگوی پرورشی در استان تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: در زمان حاضر یک میلیون راس دام و ۲۷۲ واحد پرواربندی فعال در استان بوشهر وجود دارد و سالانه هشت هزار تن گوشت قرمز در این استان تولید می‌شود.

به گفته منوچهری ۲۱۷ واحد پرورش مرغ با امکان تولید ۳۹هزار تن گوشت و ۶ میلیون و ۶۹۰ هزار تن جوجه ریزی در استان بوشهر فعال است.

منوچهری افزود: ۹۰ هزار کلونی زنبور در استان بوشهر نیز سالانه یکهزار تن عسل تولید می‌کنند.

وی با اشاره به هجوم ملخ های صحرایی به ۹ استان کشور در سال جاری گفت: در این مدت ۱۴۷ هزار هکتار مبارزه با ملخ صحرایی در سطح دشت‌ها و مناطق کوهستانی انجام و کمترین خسارتی به مزارع و باغ‌های استان بوشهر وارد نشد.

به گفته منوچهری براساس اعلام سازمان خواربار وکشاورزی ملل متحد (فائو) امسال پدیده ملخ صحرایی زودتر از هر سال به کشور حمله می‌کند برهمین اساس استان بوشهر برای تامین سم و آمادگی ناوگان مقابله با این آفت آمادگی لازم را دارد.

وی آفت چوب خوار خرما را یکی از آفت‌های مهم نخلیلات دشتستان و تنگستان عنوان کرد که باعث بروز خسارت زیادی به آنها شده و تلاش می‌شود در قالب برنامه مشترکی با سازمان حفظ نبابات این آفت کنترل شود.

منوچهری تولید محصول سالم، مبارزه بیولوژیک و غیر شیمیایی در سطح ۱۸ هزار هکتار، اجرای سه هزار و ۵۳۰ هکتار سیستم آبیاری تحت فشار در سال‌جاری، احیا و مرمت قنات‌ها، اجرای طرح کاداستر برای ۲۹۴ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی را از جمله اقدام‌های انجام شده در بخش کشاورزی استان بوشهر عنوان کرد.

وی در باره تامین نهاده‌های کشاورزی (کود و سم ) با ارز نیمایی گفت: تلاش شده نیاز مزارع و باغ‌های بویژه در بحث کود شیمیایی تامین شود در سال گذشته ۱۸هزار و ۸۶۶ تن کود ازته، فسفاته و پتاسیم، ۱۱ هزار و ۳۰۰ تن بذر اصلاح و گواهی شده تامین شده‌است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: نیاز استان در بخش تامین نهاده‌های کشاورزی شامل کنجاله، ذرت، سویا و جو ۴۰ هزار تن است که تاکنون به جای ۱۸هزار تن تنها ۱۰ هزار تن تامین شده‌است.  

منوچهری یادآور شد: تلاش می‌شود نهاده‌های مورد نیاز کشاورزی قبل از آغاز فصل کشت از سوی شرکت‌ها خریداری، و بوجاری کرده و با  شروع کشت پائیزه توزیع شود.

وی یادآور شد: ۵۰ درصد کود اوره مورد نیاز کشور معادل یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن از پردیس عسلویه تامین و شرکت خدمات حمایت کشاوزی استان بوشهر کار توزیع آن را برعهده دارد.

منوچهری اضافه کرد: همچنین ۲ کارخانه پرشین شیمی و ارکان شیمی در عسلویه توان تولید ۲۰۰ هزار تن فسفات معادل ۳۵ درصد نیاز کشور را تامین می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین ۲ کشتی خاک فسفات که حامل ۴۰ هزار تن خاک است تخلیه شده که از این میزان خاک ۶۰ هزار تن کود فسفات تهیه می‌شود.

۸۲ منوچهری یادآور شد: ۸۲ درصد تسهیلات اشتغال روستایی استان بوشهر معادل ۱۹۴ میلیارد تومان در بخش کشاورزی جذب شده‌است.

وی در باره پرورش ماهی در قفس گفت: ۶۰ هزار تن مواقفت اصولی در استان بوشهر صادر شده و تاکنون حدود ۲ هزار تن تولید ماهی انجام شده و امسال نیز یک سری از موافقتنامه‌ها مورد بهره‌بردرای قرار می‌گیرد.

منوچهری اضافه کرد: مشکل اصلی پرورش ماهی در قفس مسائل و مشکلات اجتماعی است و در مناطقی که قرار است قفس در آنها مستقر شود صیادان محلی از انجام این کار ممانعت می‌کنند.

وی یکی از مشکلات گلخانه داران استان بوشهر را بالا رفتن قیمت ارز عنوان کرد و افزود: با افزایش نرخ ارز هزینه راه‌اندازی یک واحد گلخانه از یک میلیارد به چهار میلیارد تومان افزایش یافته است.

منوچهری تک محصولی نبودن گلخانه‌ها را از جمله رویکردهای جهاد کشاورزی در استان بوشهر است.

وی در باره گیاهان دارویی گفت: آلوئه ورا باکیفیت ترین محصول و گیاه دارویی است که در استان بوشهر تولید می‌شود ولی تاکنون تنها به تولید برگ آن بسنده شده و در حوزه صنعت در این بخش کاری انجام نشده‌است.

منوچهری ادامه داد: به دلیل شرایط اقلیمی کیفیت مواد موثر در گیاهان دارویی بسیار با کیفیت است به همین دلیل  استان بوشهر از جمله استان‌های مهم در پرورش گیاهان دارویی به شمار می‌رود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهربا بیان اینکه این استان ظرفیت تولید بیش از پنج هزار تن گیاه آلوئه ورا  را دارد  افزود: در زمان حاضر این گیاه در سطح  ۱۱۲هزار هکتار کشت و سالانه سه هزار تن تولید در استان صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: درزمان حاضر تنها ۲ کارگاه تولید ژل از گیاه آلوئه ورا در بوشهر و دشتستان فعال است و جای کار برای استفاده بهینه از این گیاه دارویی در این استان وجود دارد.

منوچهری  در باره وجود برخی نگرانی‌ها برای بازار فروش خرما در سال‌جاری اظهارداشت: اگر امسال وضعیت صادرات مناسب نباشد و ممنوعیت صادرات به دلیل برخی مسائل از جمله کرونا به وجود آید با مشکل روبرو خواهیم شد.

وی تاکید کرد: به همین دلیل روان سازی صادرات نه تنها در خرما بلکه در سایر محصولات کشاورزی ضروری است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید