Iranian Agriculture News Agency

محمدتقی منوچهری:

زنجیره تولید مرغ گوشتی در استان بوشهر تکمیل می‌شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با ایجاد واحد مرغ مادر گوشتی و تولید جوجه، زنجیره تولید مرغ گوشتی را در استان کامل می‌کنیم.

زنجیره تولید مرغ گوشتی در استان بوشهر تکمیل می‌شود

محمد تقی منوچهری در گفت و گو با خبرنگار ایانا گفت: تامین غذا، امنیت غذایی، حفاظت از منابع پایه و حمایت از منابع انسانی مهمترین ماموریت‌های سازمان جهاد کشاورزی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۱۷ واحد پرورش مرغ گوشتی در استان فعال است افزود: این واحد‌ها هر سال ۳۹ هزار تن مرغ تولید می‌کنند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجیره تولید گوشت مرغ را تا قبل از سال ۹۸ فقط مرغ گوشتی دانست و ادامه داد: راه‌اندازی یک واحد مرغ مادر گوشتی در دشتستان، یک واحد تولید جوجه در بندر ریگ و یک کشتارگاه مدرن در بندر گناوه کمک زیادی به افزایش تولید گوشت خواهد کرد.
وی با بیان اینکه در هفته دولت ۵۵ طرح در حوزه‌های مختلف کشاورزی با ۷۷۴ نفر اشتغال‌زایی مستقیم و ۱۲۶۰ نفر اشتغال‌زایی غیر مستقیم به بهره‌برداری خواهد رسید اضافه کرد: کل اعتبار برای اجرای این طرح‌ها که بیشتر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی راه‌اندازی می‌شود حدود ۲۲۰ میلیارد تومان است.
اجرای طرح نخلستان در دشتستان
منوچهری، اجرای طرح نخلستان در شهرستان دشتستان را یکی از طرح‌های مهم اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: این طرح قرار است با هدف اصلاح شیوه آبیاری در ۳۴ هزار و ۲۵۰ هکتار اجرا شود که ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار آن  با ۷۵ درصد پیشرفت در سعدآباد و ۳ هزار و ۱۰۰ هکتار آن نیز در نخیلات آبپخش همزمان با هفته دولت آغاز می‌شود.
این مقام مسئول در مورد ظرفیت سردخانه‌های استان نیز گفت: از سال ۹۲ تا کنون ۶۱ هزار تن ظرفیت سردخانه‌ای در استان ایجاد شده در حالی که که قبل از آن کل ظرفیت سردخانه‌ای ۵۱ هزار تن بوده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: در این مدت ظرفیت صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری نیز با ۲۱۳ واحد به ۳۰۳ هزار تن رسیده که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این زمینه ۱۷۰ میلیارد تومان بوده است.
استان بوشهر رتبه اول تولید میگوی پرورشی در کشور
وی همچنین به فعالیت ۱۰ مرکز فعال پرورش میگو و تکمیل زنجیره تولید و ارزش آبزیان در استان اشاره کرد و گفت: پارسال ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار و امسال ۶ هزار و ۱۰۰ هکتار از مزارع پرورشی به پرورش میگو اختصاص یافته که از نظر تولید رتبه اول کشور را داریم، ولی وابسته بودن به واردات لارو (بچه میگو) یکی از مشکلات این حوزه است.
منوچهری ساخت شهرک شیلاتی رودشور را در تکمیل زنجیره کامل آبزی پروری موثر دانست که عملیات زیر ساختی آن با ۳۵ درصد پیشرفت در حال انجام است.
به گفته وی سه شهرک شیلاتی دیگر در زیارت دشتی، دیلم و جزیره شیف در حال برنامه‌ریزی است.
مبارزه با ملخ‌های صحرایی در ۱۴۷ هزار هکتار اراضی
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان همچنین در مورد اقدامات سازمان جهاد کشاورزی در زمینه مبارزه با ملخ صحرایی گفت: در دو سالی که ملخ‌های صحرایی به استان ما و دیگر استان جنوبی مهاجرت کرده‌اند، عملیات مبارزه در ۱۴۷ هزار هکتار اراضی استان انجام شد تا کمترین آسیب به مراتع و باغات وارد شود.
وی عنوان کرد: آمادگی لازم را برای حمله احتمالی  ملخ‌ها داریم  و سموم مورد نیاز را نیز تهیه کرده‌ایم.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تولید گندم به میزان ۱۲۰ هزار تن در سال، گوجه فرنگی با ۶۰۰ هزار تن در سال، خرما با ۱۶۵ هزار تن در سال و برداشت ۱۲۱ هزار تن میگوی پرورشی را از مزیت‌های کشاورزی استان دانست.
در ۳۱۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان بوشهر بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌شود که ۱۶ درصد از شاغلان استان با ۴۰ هزار بهره‌بردار در این حوزه فعالیت می‌کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید