Iranian Agriculture News Agency

کاکتوس گیاهی خشن، اما اقتصادی و پرخاصیت

کاکتوس گونه گیاهی است که در خانه و منازل از گونه‌های مختلف آن استفاده می‌شود، اما هستند گونه‌هایی که علاوه بر استفاده در گلدان یا باغچه، پرورش آن اقتصادی بوده و مصرف غذایی برای انسان و دام دارند.

کاکتوس گیاهی خشن، اما اقتصادی و پرخاصیت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان بوشهر، با توجه به خشک سالی‌های اخیر و کم شدن ذخایر آبی زیر زمینی، کشت گیاهان علوفه‌ای برای دامداران با مشکل مواجه شده است. برای همین محققان مرکز ترویج جهاد کشاورزی استان بوشهر به سراغ کشت گونه گیاهی کاکتوس به نام آپونتیا رفته‌اند که در مقابل کم آبی و گرما بسیار مقاوم است.

خادمی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان بوشهر می‌گوید این گونه گیاهی در خاک‌های کم بازده هم قابل کشت است و نیاز غذایی بسیار پایینی دارد، به گرما مقاوم و به سرما نیز تا حدودی مقاوم است. به کم آبی مقاوم است و شوری را در حد متوسطی می‌پذیرد.

کبیری فرد عضو هیئت علمی تحقیقات علوم دامی جهاد کشاورزی استان هم می‌گوید کاکتوس آپونتیا می‌تواند سالانه در هکتار ۲۰ تن علوفه تازه تولید کند که هم می‌تواند در تغذیه دام از آن استفاده کرد و هم می‌تواند مقدار زیادی آب درون خود ذخیره کند که منبع ذخیره آب برای دام به حساب می‌آید.

درآمد حاصل از فروش محصول این گیاه در سال به میلیارد‌ها دلار می‌رسد و در حال حاضر بیش از یک میلیون هکتار از اراضی دنیا زیر کشت این محصول است.

کشت کاکتوس آپونتیا در کشور و صادرات آن می‌تواند باعث ارز آوری برای کشور شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید