Iranian Agriculture News Agency

رحیم خادمی:

هفته آینده؛ مرکز نوآوری در بوشهر افتتاح می‌شود

جایگاه دانش و نوآوری در کشاورزی استان بوشهر مورد بررسی قرار گرفت

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر می گوید برای این که کشاورزی ما در مجموع کشاورزی پایدار و سودآور شود، باید سمت نوآوری برویم.

هفته آینده؛ مرکز نوآوری در بوشهر افتتاح می‌شود

رحیم خادمی  به مناسبت «روز کشاورزی، نوآوری و دانش محوری» در گفت و گوی اختصاصی با «خبرنگار ایانا » در استان بوشهر درباره دانش محوری و علم و نوآوری در کشاورزی استان بوشهر، گفت: اهداف اصلی کشاورزی حتی در تعریف آن در هزاره سوم، بهبود امنیت غذایی، تولید در سیستم یا نظام پایدار و سودآوری برای بهره بردار عنوان شده و این سه هدف جهانی است.

وی ادامه داد: در کشاورزی، نیاز به علمی کردن و دانشی کردن کشاورزی داریم و به تعبیری ما نیاز به کشاورزی دانش بنیان داریم و قطعا ما از چند سال پیش این بحث را شروع کرده ایم که به سمتی برویم که کشاورزیمان دانش بنیان باشد؛ زیرا باید بتوانیم اکوسیستم و تولیدمان را پایدار و مشکلاتی که کشاورزی ما را بسیار پر نوسان می کند را کم تر کنیم، ضمن این که منابعمان را هم در طول سال حفظ کنیم.

مهندس خادمی ادامه داد: اتفاقات خوبی در طول چند سال در این باره رخ داده و در کنار سازمان جهاد کشاورزی که به عنوان بخش دولتی بود، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی هم راه اندازی شد و طرحی را مشترک همان زمان به عنوان «مهندسی سازی نظام تولید» شروع کردیم که در راستای دانشی کردن نظام تولید بود.

باید سمت نوآوری برویم

وی توضیح داد: دانشی کردن نظام تولید یا همان دانش بنیان کردن کشاورزی ما، بدون ایجاد و فعالیت مراکز نوآوری و مراکز پشتیبان دانش بنیان و فن آوری امکان پذیر نیست؛ در استان ما نیز، مراکز پژوهشی و دانشگاهی به عنوان مراکز پشتیبان دانشی و فنی کشاورزی استان و به عنوان یکی از ظرفیت های اصلی است؛ هم دانشکده کشاورزی داریم و هم مرکز تحقیقات کشاورزی استان که بیش از ۳۰ سال سابقه دارد و فعالیت های خوبی در این زمینه انجام داده است و در کنارش، بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان را هم داریم.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر با بیان این که «فعالیت های خوبی تا الان انجام شده و قطعا در خیلی از زمینه ها توانسته ایم خوب پیش برویم»، افزود: مثلاً در زمینه آبزیان، در مجموع خوب پیش رفته ایم، در زمینه نخیلات، بخشی از بخش ها خوب پیش رفته ایم و در بعضی زمینه ها هنوز نیاز به کار بیشتری داریم که باید در زمینه فن آوری و نوآوری و دانشی کار شود؛ در حوزه گلخانه و محصولات خارج فصل نیز خیلی خوب پیش رفته ایم.

وی ادامه داد: در تولید نشا در سطح کشور جایگاه داریم و بیش از یک میلیارد قطعه نشا تولید می کنیم که نشاهایمان هم کاملا مکانیزه است و در این قسمت ها خوب پیش رفته ایم و اخیرا هم در حوزه گیاهان شور زیست یا کشاورزی تلفیقی با آب دریا، بابی را باز کرده ایم و امسال در بحث تولید گیاهی به نام «سالیکورنیا» به دانشی رسیدیم که مستقیما آن را با آب دریا تولید می کنیم که ظرفیت بسیار خوبی دارد.

خادمی گفت که گیاه «سالیکورنیا» استفاده های دارویی، بهداشتی، کاربرد علوفه ای و حتی خوراکی دارد و افزود: در حوزه زیست فناوری دریا، در حال پیگیری سه محصول هستیم؛ یکی سالیکورنیا است، یکی جلبک و یکی هم گیاهان شورزیست علوفه ای یا همان هالوفیت های علوفه ای که گیاهان ارزشمندی هستند.

 هفته آینده؛ افتتاح مرکز نوآوری در استان

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر تاکید کرد: ما برای اینکه کشاورزیمان در مجموع کشاورزی پایدار و سودآور شود، باید سمت نوآوری برویم و برای این که نوآوری در کشاورزیمان حاکم شود، باید شبکه داشته باشیم؛ بخشی از شبکه ها قطعا همین مراکزی است که در استان وجود دارد، اما ما به دنبال این بحث هستیم که یک مرکز نوآوری با همکاری مرکز علم و فناوری ایجاد کنیم که هفته آینده افتتاح خواهد شد. 

در تمام دنیا، ثروت فقط از طریق نوآوری تولید می شود

وی افزود: هدف ما این است که در سطح استان فراخوان بزنیم و سرمایه گذاران بخش کشاورزی، بهره برداران، تولید کنندگان و همه را بیاوریم در کنار مراکز علمی و مسایلمان را بررسی کنیم و مراکز علمی راه حل بدهند و نوآوری در این زمینه داشته باشیم.

رحیم خادمی ادامه داد: در تمام دنیا، ثروت فقط از طریق نوآوری تولید می شود و ما هم هیچ راهی نداریم و قطعا باید مراکز نوآوری را هم ایجاد کنیم، ترکیبی از بخش خصوصی و مراکز دانشی ما خواهند بود که انشااله بتوانند کمک کنند و ما ضمن این که منابع و عرصه هایمان را حفظ می کنیم، در واقع، تولیدمان را هم در چارچوب تولید پایدار قرار دهیم.

وی با بیان این که در این حوزه کارهای خوبی هم انجام شده، توضیح داد: مثلاً ارقام جدیدی در حوزه گندم و کلزا در استان داریم. مصرف کود را فرموله کرده ایم و در عرصه نخیلات و برخی دیگر از محصولات پیشنهاد داده ایم و دارد استفاده می شود؛ حوزه دام و تنوع بخشی به غذای دام را هم همکاران ما در اولویت قرارداده اند و دارند کار می کنند از جمله همین جلبک و سالیکورنیا یا سایر قسمت های دیگر که باقی مانده های کشاورزی هستند. در یک جمع بندی کلی، کشاورزی ما باید به سمت مهندسی سازی و دانشی پیش برود. لزوم این کار این است که بتوانیم شبکه هایی ایحاد کنیم که بتوانند این دانش را ایجاد کنند. این دانش قطعا توسط مراکز پژوهشی و دانشگاهی ما ایجاد می شود و ارتباط ما با سرمایه گذار بخش، تولید کننده، بهره بردار و کشاورزان باید در قالب مرکز نوآوری اتفاق بیفتد و پارک علم و فناوری هم همیشه کنار ما است و ما داریم این مرکز نوآوری را ایجاد می کنیم.

وی اضافه کرد: امیدواریم یک روز بتوانیم وضعیت کشاورزی استانمان را در وضعیت تولید پایدار و نوآور قرار دهیم.

امتیازاتی که به طرح های نو داده می شود

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر در پاسخ به سوال دیگر «فکرشهر» درباره این که اگر کسی طرح نوآوری داشته باشد ولی طرحش شخصی باشد و نه در قالب شرکت و مراکز، چه حمایتی و چگونه انجام می شود، توضیح داد: ما هفته آینده در سطح استان و حتی کشور فراخوان کلی می زنیم و دو هدف در این باره داریم؛ یکی یافتن راه حل برای مشکلاتمان در حوزه کشاورزی که احصا شده اند یا می شوند و دیگر این که طرح های نواورانه، ارزش افزوده و اشتغال و منابع برای استان ایجاد می کنند و می توانند به ما کمک کنند. ما فراخوان را می زنیم و همه افراد چه در قالب فرد حقیقی و چه فرد حقوقی را پذیرا خواهیم بود، به خصوص فرد حقوقی چون ساختار، جایگاه خوبی برایشان تعریف کرده و امتیازات خوبی در اختیارشان قرار داده است.

مهندس خادمی امتیازاتی که به طرح های نوآورانه تعلق خواهد گرفت، را فضا، تسهیلات و آموزش و مدیریت عنوان کرد و توضیح داد: اگر طرح  بعد از بررسی پذیرفته شود، فضا در اختیار صاحب یا صاحبان طرح می گذاریم، حتی در خود بوشهر و البته مراکز ما در دشتی و دشتستان که مراکز کشاورزی ما هستند و با آن ها هم تفاهم کرده ایم؛ دومین مورد، تسهیلات ارزان قیمت است که برای این که کارشان را بتوانند پیش ببرند به ان ها تعلق می گیرد؛ سومین مورد هم آموزش به ویژه در بحث بازار و بازاریابی و مدیریت است و این سه مورد در مرکز نوآوری پیش بینی شده است و من همین جا خدمت شما اعلام آمادگی می کنیم که ایده های نو به خصوص جوانان را که ایده های خوبی در بخش کشاورزی دارند، در زمینه های مختلف حمایت می‌کنیم.

وی این را هم گفت که سازمان نظام مهندسی متولی امر برای تایید طرح ها است و درباره مخالفت با برخی طرح ها و یا نبودن تعریف برای برخی طرح ها نیز به «فکرشهر» گفت: یک سری اولویت ها در استان بوشهر داریم؛ مثلاً ممکن است یکی بگوید می خواهم مرغ داری بزنم، چون ظرفیت استان در این زمینه تکمیل است، خب ممکن است طرح پذیرش نشود؛ مگر این که طرح نویی داشته باشد، مثلا بگوید بهره وری را می خواهم بالا ببرم با ضریب تولید را بالا ببرم. برای مثال دیگر، ما تعیین کرده ایم دو هزار هکتار بیشتر گوجه در استان کشت نشود، اگر بیشتر شود هم برای آب و خاک آسیب رسان است چون منابع آب و خاک ما محدود است و هم ممکن است خود کشاورز دچار مشکل و ضرر شود و قطعا در این صورت مطالباتشان از بخش است و بخش هم باید کمک کند و مشکل ایجاد می شود؛ بنابراین کار باید نوآور باشد و پیشنهاد جدید باشد تا با آن موافقت شود.

 5 شهرک کشاورزی استان بوشهر کجا قرار دارد؟

رحیم خادمی با بیان این که مهم تریم دغدغه کشور الان اشتغال جوانان است، بر اشتغال زایی طرح های نو تاکید کرد و درباره محدودیت ایجاد گلخانه ها نیز گفت: در این زمینه در استان بوشهر با محدودیت آب مواجه هستیم؛ در شهرک های کشاورزی استان می توان گلخانه ایجاد کرد ولی در سایر مناطق، به دلیل نبود آب مجوز داده نمی شود.

وی گفت که در حال حاضر 5 شهرک کشاورزی در استان بوشهر وجود دارد و گفت: یک سایت در دیلم است که می خواهند از آب دریا استفاده کنند؛ یکی دشتستان در تنگ ارم برای استفاده از سد تنگ ارم  و یکی زیر سد رییسعلی در دشتستان است و یکی در دشتی است که در حال آماده شدن است و یکی هم در تنگستان است که زیرساخت هایش آماده است و هر کس بخواهد می تواند اقدام کند.

رحیم خادمی اظهارداشت: کشاورزی ما الان در شرایط ویژه ای قرار دارد؛ یکی از دلایل آن، کرونا است که بحث بازار را دچار مشکلاتی کرده و توصیه ما این است که با احتیاط در این زمینه کار شود و توصیه ای که از بهره برداران و کشاورزان دارم این است که قطعا کمک بگیرند و بدون مشاوره علمی کاری تولید نکنند چون هزینه های تولید به شدت بالا رفته است.

دو ریسک عمده در کشاورزی

وی افزود: ما دو ریسک عمده در کشاورزی داریم، یکی تولید است و یکی بازار؛ در تولید، هزینه ها به شدت بالا رفته و وقتی هزینه ها بالا برود، شما قطعا باید عملکرد خیلی خوبی داشته باشید و این هیچ راهی ندارد جز کمک گرفتن از مشاوران بخش خصوصی یا دولتی و علمی کار کردن و دوم این که قطعا آینده بازار را هم ببینند.

خادمی افزود: در دنیا توصیه الان این است دو اتفاق بیفتد، یک این که کشاورزی، کشاورزی قراردادی شود، یعنی از همین الان باید فروشش مشخص باشد و کشاورز قرارداد فروش ببندد و تضمین بدهد و نکته دوم که خیلی اهمیت دارد، این است که زنجیره تامین کشاورزی کامل دیده شود، یعنی ما فقط در بحث تولید نرویم یک چیزی را کشت کنیم، بلکه باید زنجیره را کامل دید. در بحث آلوئه ورا همین بحث را در استان بوشهر داریم و تلاش هایی هم برای ایجاد صنایع مرتبط آن شده ولی کافی نیست.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید