Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی بوشهر:

مبارزه بی‌امان با ملخ در شرایط دشوار/ اجازه ندادیم مزارع و باغ‌ها آسیب ببینند

ملخ‌ها برای دومین سال پیاپی از اول اسفند پارسال به استان بوشهرهجوم آورده‌اند که از همان زمان مبارزه علیه آن‌ها آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

مبارزه بی‌امان با ملخ در شرایط دشوار/ اجازه ندادیم مزارع و باغ‌ها آسیب ببینند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان بوشهر، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در استان بوشهر ، گفت: از ابتدای اسفند که هجوم ملخ‌ها به استان آغاز شد مبارزه با این آفت مداوم ادامه دارد.

خسرو عمرانی افزود: این روز‌ها زمان خروج پوره ملخ است و این موضوع باعث شده که هر چه سم می‌زنیم باز می‌بنیم که فردا همان جا پر از ملخ شده است.

او حضور ملخ‌ها در مناطق کوهستانی و سخت‌گذر را یکی از مشکلات مبارزه با این آفت عنوان کرد و ادامه داد: مجبور شده‌ایم در برخی مناطق کوهستانی راهی ایجاد کنیم و با سمپاش کوله پشتی و تراکتوری، مبارزه را ادامه دهیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: خودرو‌های یو ال وی و هواپیما در این شرایط کارساز نیست و فقط با سمپاش‌های کولی و گاهی هم تراکتور می‌توان با کانون‌های پرجمعیت ملخ مبارزه کرد که آن هم با توجه به اینکه محدودیت ظرفیت سمپاش‌ها و سختی مسیر دسترسی به ملخ‌ها کاری دشوار است.

عمرانی، با اشاره به شناسایی ۶۰ کانون آلوده ملخ در استان، شهرستان‌های دشتی، تنگستان و دشتستان را کانون ملخ‌ها در زمان حاضر عنوان کرد و ادامه داد: ۶۰ گروه پایش و مبارزه در استان داریم و دهیاری‌ها، شهرداری‌ها و کشاورزان هم به کمک آمده‌اند.

او عنوان کرد: خروج پوره‌های ملخ پارسال ۲۶ تا ۲۷ فروردین رخ داد، اما امسال ۲۰ روز زودتراین اتفاق افتاد و از هفتم فروردین شاهد خروج پوره‌ها هستیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به دشواری‌های سمپاشی ملخ‌ها در این شرایط، بیان کرد: در روز‌هایی که به مردم گفته می‌شود برای پیشگیری از انتشارویروس کرونا در خانه بمانند گروه‌های مبارزه با ملخ باید در مناطق مختلف حضور یابند تا از آسیب زدن ملخ به مزارع و باغ‌ها و در خطر افتادن امنیت غذایی مردم تلاش کنند که این کار در خور قدردانی و تحسین است و امیدواریم مسئولان مربوط هم این تلاش طاقت‌فرسا را رصد کنند.

عمرانی افزود: با تلاش گروه‌های پایش و مبارزه تا کنون هیچ مزرعه یا باغی از ملخ آسیب ندیده است.

او، با بیان اینکه سطح مبارزه با ملخ را تا کنون نزدیک به شش هزار هکتار عنوان کرد و گفت: با توجه به شرایط کنونی و هشدار‌هایی که درباره ورود دسته‌های جدید ملخ داده شده، باید سطح مبارزه با این آفت به ۲۰۰ هزار هکتار افزایش یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اشاره کرد: افزون بر بوشهر، هرمزگان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و فارس هم درگیر ملخ هستند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید