Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر

گرده افشانی در ۹۰ درصد نخلستان‎های بوشهر انجام شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گفت: گرده‌افشانی در ۹۰ درصد نخلستان‎های بوشهر انجام شد.

گرده افشانی در ۹۰ درصد نخلستان‎های بوشهر انجام شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان بوشهر، نخل درختی دو پایه است و برای بارور شدن باید گرده از پایه نر به پایه ماده منتقل شود. گرده افشانی (در اصطلاح محلی بو دادن) در استان بوشهر سنتی است و به دو روش انجام می‌گیرد.

در یک روش پس از تهیه خوشک‌های شکوفه نخل (در اصطلاح محلی تارِه) از درخت نر، دو تا سه رشته از این خوشک‌ها به صورت وارونه در بین خوشه‌های شکوفه‌های پایه ماده قرار می‌گیرد و سپس خوشه‌ها با برگ نخل گره زده می‌شود.

در روش دوم گرده آسیاب شده پایه نر بر روی خوشه‌های ماده پاشیده می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در استان بوشهر  ،گفت: گرده افشانی نخلستان‌های استان بوشهر از اواسط اسفند آغاز شده است و تا اوایل اردیبهشت ادامه خواهد یافت.

خسرو عمرانی افزود: گرده افشانی نخستین مرحله داشت در تولید خرما به شمار می‌رود و این مرحله برای داشتن محصولی باکیفیت و کمیت مناسب بسیار اهمیت دارد.

او ادامه داد: در استان بوشهر با توجه به شرایط نخلستان‌ها گرده افشانی به صورت سنتی و دستی انجام می‌گیرد و این کار به دو شکل گذاشتن

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: در استان بوشهر ۳۶ هزار هکتار نخلستان با حدود ۶ میلیون اصله نخل وجود دارد که سالانه ۱۶۵ هزار تن خرما از آن به دست می‌آید.

عمرانی با اشاره به هجوم ملخ‌ها به استان بوشهر از اول اسفند، گفت: ملخ‌ها تا کنون به نخلستان‌ها آسیب نرسانده‌اند و مشکلی برای گرده افشانی به وجود نیاورده‌اند.

استان بوشهر دومین تولید کننده خرما در کشور به شمار می‌رود.

کبکاب، زاهدی، خاصویی، شهابی، شکر و خنیزی بیشتر ارقام خرمای استان بوشهر را تشکیل می‌دهند و پس از دشتستان که بیش از ۷۰ درصد خرمای استان را تولید می‌کند، تنگستان، دشتی و جم عمده تولیدکنندگان این محصول در استان هستند.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید