Iranian Agriculture News Agency

کوچ ملخ‌ها به کوه،‌‎ مبارزه با آن را در بوشهر دشوار کرد

تاکنون ۸۸۵ هکتار از اراضی استان بوشهر به صورت زمینی سمپاشی شده است

کوچ ملخ‌ها به سمت مناطق کوهستانی روند مبارزه با این آفت را در استان بوشهر با مشکل رو به رو کرده است.

کوچ ملخ‌ها به کوه،‌‎ مبارزه با آن را در بوشهر دشوار کرد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان بوشهر، خسرو عمرانی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر، گفت: ملخ‌ها که دوباره از اول اسفند وارد این استان شده‌اند رفتارشان نسبت به پارسال عوض شده و اکنون به سمت کوه‌ها رفته‌اند که این موضوع دسترسی به این آفت و مبارزه را با آن را دشوار کرده است.

عمرانی با اشاره به وجود دو کانون اصلی ملخ در دشتی و دشتستان، بیان کرد: بیشتر ملخ‌ها به سمت کوه‌های طلحه و درنگ در شهرستان دشتستان کوچ کرده‌اند که منطقه‌ای سخت گذر است و امکان تردد با خودرو به آنجا وجود ندارد.

وی ادامه داد: اکنون چاره‌ای جز استفاده از  سمپاش‌های کولی برای مبارزه با ملخ ها وجود ندارد؛ البته این مبارزه تعداد زیادی نیرو و  زمان برای رسیدن نیرو‌ها به محل تمرکز ملخ‌ها، لازم دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: با توجه به اینکه هر سمپاش کولی ۱۰ یا ۲۰ لیتر ظرفیت دارد، استفاده از این روش، روند مبارزه را کند خواهد کرد.

عمرانی بیان کرد: اکنون لودر در حال ایجاد مسیر به طول یک و نیم کیلومتر است تا نیرو‌ها بتوانند خود را به دامنه کوه برسانند و از آنجا پیاده به سمت کانون ملخ‌ها بروند.

وی با اشاره به فعالیت ۵۰ گروه ردیابی و مبارزه با ملخ در استان بوشهر، گفت: امکانات لازم از جمله ۹ دستگاه خودرو یو ال وی در استان وجود دارد، اما اکنون تنها راه مبارزه استفاده از سمپاش‌های کولی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر عنوان کرد: پیش از این هرمزگان بیشترین آلودگی را از نظر ملخ داشت، اما اکنون بوشهر شرایط بدتری دارد.

عمرانی معتقد است حضور ملخ‌ها در کوه باعث می‌شود که آن‌ها بتوانند به راحتی تخم گذاری کنند و اردیبهشت پوره‌های ملخ به سمت مزارع هجوم آورند.

وی با اشاره به مشارکت کشاورزان در مبارزه با ملخ در مزارع و باغ‌ها، گفت: تاکنون ۸۸۵ هکتار از اراضی استان بوشهر به صورت زمینی سمپاشی شده است و مزارع و باغ‌ها از این آفت آسیبی ندیده‌اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تاکید کرد: دامداران مراقب باشند دام‌های خود را به مناطقی که سمپاشی شده‌است وارد نکنند؛ و بعد از پنج روز تا یک هفته اجازه دارند در این مناطق تردد کنند. همچنین زنبورداران نیز باید کندو‌های خود را ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر دورتر ازمناطق آلوده و سمپاشی شده مستقر کنند.

گفتنی است؛ ملخ‌ها بهمن سال گذشته نیز  به استان بوشهر حمله کردند و مبارزه با آن‌ها در دو مرحله تا تیر امسال ادامه داشت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید