Iranian Agriculture News Agency

بحران ملخ‌ها نیازمند مشارکت همگانی است

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به گستردگی ورود ملخ و حجم بالای آن و همچنین مناطق گسترده درگیر آلودگی لازم است که دستگاه‌های مختلف کمک کنند و هر چقدر بتوان در اسفندماه کانون‌های ملخ را از بین برد، باعث می شود جمعیت سطح اصلی خسارت در اردیبهشت ماه کاهش یابد.

بحران ملخ‌ها نیازمند مشارکت همگانی است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان بوشه، خسرو عمرانی با اشاره به آغاز فاز دوم حمله ملخ‌ها اظهار کرد: بر اساس پیش بینی‌ها و اعلام سازمان حفظ نباتات اعلام شده بود که ملخ‌های مهاجر بین ۴ تا ۵ سال مهمان ما خواهند بود، بنابراین تیر ماه و پس از پایان فصل مبارزه با ملخ‌ها در کشور حضور این ملخ ها را نداشتیم.

وی ادامه داد: فاز دوم مبارزه از آبان ماه شروع شد که ملخ های برگشتی از هند و پاکستان اواسط آبان ماه وارد سیستان و بلوچستان شده و در ادامه هم از پاکستان و هند و هم از عمان و یمن به هرمزگان آمده و سپس از شبه جزیره عربستان و حاشیه خلیج فارس وارد استان هرمزگان و در نهایت به بوشهر رسید.

وی با بیان اینکه حمله ملخ های مهاجر از عصر پنج شنبه اول اسفندماه به استان بوشهر آغاز شده است، افزود: ضمن اینکه کانون های آلوده سال گذشته را همچنان داریم و منتظر هستیم که پوره ملخ ها از تخم خارج شود فاز جدید حمله که از عصر پنجشنبه و جمعه ورود کرده اند و همچنان به طور پراکنده ادامه دارد.

این مسئول بیان کرد: شهرستان‌های عسلویه، جم، کنگان، دیر، دشتی، تنگستان، بوشهر، دشتستان و گناوه مجدداً آلوده شده اند و ورود این جمعیت بسیار بزرگ با پراکندگی بسیار بالا در تمام مناطق استان بوشهر درگیری به وجود آورده است. این ملخ ها عمق استان را مورد هدف قرار داده اند؛ در این مرحله مناطقی مانند ریز و همچنین مناطق قطب کشاورزی مثل دیّر، اطراف دشتی، خائیز، سمل و آباد، بنداروز، بوشکان از کلمه تا طلحه و تنگ ارم که مناطق کشاورزی ما هستند آلوده شده اند.

معاون جهاد کشاورزی استان بوشهر با تاکید بر اینکه حمله ملخ ها از جنوبی ترین نقطه استان ما را درگیر کرده است، خاطرنشان کرد: سال گذشته و آلودگی فاز اول در حاشیه دریا و عرصه‌های منابع طبیعی و جنگلی آلودگی اتفاق افتاد ولی امسال ملخ ها در عمق استان و عرصه های اصلی کشاورزی ما نشستند.

عمرانی اضافه کرد: با توجه به تجربه سال گذشته و آمادگی که داشتیم بلافاصله عصر پنج شنبه ستاد بحران سازمان را تشکیل و پیگیری های لازم را انجام دادیم. دیروز نیز ستاد مدیریت بحران استان با حضور دستکاه های اداری استان و به رساست استاندار تشکیل شد که در آنجا تاکیدات و دستورات لازم برای هماهنگی، پشتیبانی و حمایت از سازمان جهاد کشاورزی را به طور کامل صادر کردند که خوشبختانه همین موضوع انگیزه و نقطه قوتی برای پیگیری بیشتر کار شد.

وی افزود: پس از وقوع حمله بلافاصله مبارزه شروع شد خوشبختانه با تشکیل ستاد مدیریت بحران و اینکه تمهیدات لازم از پیش اندیشیده شده بود. سم و سم پاش ها آماده بود و بلافاصله به مناطق ارسال شد. پس از ورود ملخ ها به استان بوشهر در عصر پنجشنبه بلافاصله عملیات سمپاشی را آغاز کردیم که هنوز هم ادامه دارد.

این مسئول تصریح کرد: با توجه به گستردگی ورود ملخ و حجم بالای آن و همچنین مناطق گسترده درگیر آلودگی در کانون های جدید و کانون هایی که از سال گذشته داریم و اینکه همچنان پیش بینی می شود ملخ باز هم ورود خواهد کرد و سطح آلوده و درگیری و مبارزه ما بیش از دو تا سه برابر سال گذشته (۱۰۴ هزار هکتار سال گذشته و ۳۰۰ هزار هکتار پیش بینی امسال) پیش بینی شده است. انتظار ما با وجود تاکید و دستور صریح استاندار به همه دستگاه ها و نهادهای دولتی و نظامی و انتظامی این است که حمایت و کمک بیشتری داشته باشند.

خسرو عمرانی توضیح داد: ضمن تشکر از همه کسانی که سال گذشته به ما کمک کردند، باید بگویم که مشارکت و حضور ویژه مردم نقطه قوت مبارزه های سال گذشته بود ولی امسال انتظار ما از همه دستگاه ها، بسیج، و تمام مردم، به ویژه کشاورزان، دهیاران و شهرداران این است که در امر مبارزه همکاری بیش از پیش داشته باشند و به ما کمک کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر عنوان کرد: با توجه به گستردگی آلودگی و اینکه مناطق اصلی کشاورزی ما تبدیل به کانون های آلودگی ملخ شده است، آحاد مردم و مسئولین حتما در امر مبارزه کنار ما باشند و کشاورزان مشارکت داشته باشند. امکاناتی چون سم و سمپاش به اندازه کافی تامین و به مناطق آلوده ارسال شده است. از این نظر هیچ جای دغدغه ای نیست، تعدادی دستگاه های ULV پاش نیز تجهیز و به مناطق درگیر ارسال شده است؛ همچنین دو فروند هواپیما پیش بینی شده و در حال ورود به استان است. ولی باز هم استدعا و انتظار ما این است که کشاورزان با تمام توان در کنار ما باشند.

وی اظهار کرد: دهیاری ها و شوراها در کنار سازمان و ستادهای جهاد کشاورزی مرکز هماهنگی شوند و مناطق آلوده را اطلاع رسانی کنند و با تجهیزات سمپاش و نیروی انسانی خود بیایند تا کار را به بهترین شکل انجام دهیم. دستگاه‌های مختلف کمک کنند، هر چقدر بتوانیم در اسفندماه کانون‌های ملخ را از بین ببریم باعث می شود سطح اصلی خسارت ما که در اردیبهشت ماه خواهد بود جمعیت آن کاهش یابد.

عمرانی تاکید کرد: مبارزه های همه جانبه و سخت در این دوره کار ما را راحت تر خواهد کرد و خسارت و جمعیت بعد از عید کمتر می شود، چون خسارت اصلی در نسل جدید و اردیبهشت ماه پیش بینی شده است و این موجب می شود که بتوانیم میزان خسارت را کاهش دهیم، در واقع بحران ملخ های صحرایی و مهاجر نیازمند مشارکت همگانی و به ویژه کشاورزان است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید