Iranian Agriculture News Agency

77هکتار کشت کلزا در شهرستان گناوه

به منظور کاهش وابستگی کشور به واردات روغن خوراکی، در سال زراعی جاری 99-98 میزان 77 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان گناوه زیر کشت کلزا قرار گرفت.

77هکتار کشت کلزا در شهرستان گناوه

به گزارش خبرنگار ایانا در استان بوشهر، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گناوه گفت: از میزان سطح کشت شده 61 هکتار آبی و 16 هکتار دیم است.

امان‌اله حیدری افزود: با تغذیه مناسب ورعایت اصول فنی عملکرد محصول کلزا نسبت به هزینه انجام شده اقتصادی است. کلزا دارای قیمت خرید تضمینی 46622 ریال است که با توجه به تناسب عملکرد و هزینه در بین دانه های روغنی و محصولات پاییزه کشت مقرون به صرفه‌ای است. همچنین دارای درصد روغن بین 40 تا 45 درصد است.

حیدری عنوان کرد: محصول کلزا می تواند در تناوب با زراعت گندم و جو قرار گیرد و در کاهش علف های هرز، آفات و بیماری‌ها موثر است و ضمن پایداری تولید باعث افزایش عملکرد این محصولات شود.

وی گفت: این محصول علاوه بر این که دارای بقایای گیاهی مطلوب است در میزان ماده آلی خاک و در تآمین علوفه مورد نیاز دامداران نیز موثر است.

حیدری اظهار کرد: این محصول در توسعه صنعت زنبورداری هم نقش مهمی می‌تواند داشته باشد و دارای 18 تا 24 درصد پروتئین و 12 تا 20 درصد پوست بوده و به علت دارا بودن اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول از کیفیت تغذیه ای بالایی برخوردار است.

وی هدف از توسعه کشت محصول را کلزا کاهش وابستگی کشور به واردات روغن خوراکی اعلام کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید