Iranian Agriculture News Agency

​سرپرست وزارت جهاد کشاورزی خبر داد

میزان تولید کلزا در کشور 7 برابر شد

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: در پنج سال گذشته میزان تولید کلزا در کشور با افزایش ۷ برابری به ۴۲۰ هزار تن رسید.

میزان تولید کلزا در کشور 7 برابر شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان بوشهر، عباس کشاورز روز دوشنبه در حاشیه بازدید از مزارع کشت کلزار در دشتستان استان بوشهر افزود: افزایش تولید روغن و کنجاله همواره یکی از برنامه های جدی بخش کشاورزی بوده به طوری که در پنج سال گذشته میزان تولید کلزا از ۶۰ هزار به ۴۲۰ هزار تن در سال گذشته رسید.

وی بیان کرد: این برنامه کماکان ادامه دارد و علت تمرکز روی کلزا این است که کلا یک محصول پاییزه و بیشتر متکی به آب باران است که با توجه به کم آبی کشور سازگاری بیشتری نیز با این شرایط دارد.

کشاورز ادامه داد: کلزا از همه مهم‌تر به علت عمق ریشه باعث حاصلخیزی خاک می‌شود و برای سال جاری نیز پیام ما به کشاورزان مناطق معتدل و کمی گرم این است که چنانچه کشت پاییزه کلزا را   ازدست دادند در دی ماه از کشت کلزا پرهیز ولی از اوایل بهمن تا اوایل نسبت به کشت این محصول اقدام کنند.

وی گفت: کشاورزان برای کشت این محصول بدون نگرانی اقدام کنند چرا که عملکرد قابل قبولی خواهد داشت و می‌توانیم میزان تولید کلزا را نیز افزایش دهیم.

کشاورز ادامه داد: برنامه امسال کشت ۳۰۰ هزار هکتار کلزا است که تاکنون ۲۵۰ هزار هکتار آن محقق شده و مابقی نیز تا پایان سال محقق می‌شود.

وی یادآور شد: برای کشت کلزا در دو سه منطقه مشکل کاهش بارندگی داشتیم که این مهم نیز برطرف شده است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: از کشاورزان انتظار داریم با هدف افزایش تولید شیر در کشور نسبت به کشت علوفه‌های با نیاز آبی کم اهتماج جدی داشته باشند.

کشاورز در ارتباط با سطح زیرکشت گلخانه ای کشور نیز گفت:  کشت گلخانه‌ای کشور اکن ن ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار است که تا پایان سال یکهزار و ۵۰۰ هکتار  به آن اضافه می‌شود.

وی یادآور شد:  سالانه حدود ۳ تا ۴ هزار هکتار از اراضی کشور زیر سطح کشت گلخانه‌ای خواهد رفت که عمده مزیت آن نیز صرفه جویی در مصرف آب، افزایش تولید و تجاری سازی برای صادرات است.

کشاکرز ادامه داد: برای کشت بهاره  انواع محصولات کشاورزی کود، بذر و آفت کش تامین شده به نحوی که ذخیره آفت‌کش‌ها نیز اکنون ۲ برابر نیاز سالانه است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید