Iranian Agriculture News Agency

کشت زعفران به روش آیروپونیک در تنگستان

کشت زعفران به روش آیروپونیک در فضای بسته در شهرستان تنگستان اجرا شد به نحوی که میزان تولید آن هفت برابر کشت سنتی است.

کشت زعفران به روش آیروپونیک در تنگستان

به گزارش خبرنگار ایانا از استان بوشهر، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنگستان گفت: در منطقه گورکات شهرستان تنگستان از توابع استان بوشهر، کشت زعفران به روش آیروپونیک در فضای بسته به میزان 140 کیلوگرم پیاز زعفران اجرا شد.

حمزه عباسی پوربحرانی افزود: یکی از روش های کشت زعفران کشت آیروپونیک یا هواکاشت است. در این روش به جای آب و خاک از رطوبشت استفاده می شود و نیازی به تهیه گلدان های ویژه و تعویض آنها نیست و تمام مراحل تغذیه گیاه تنها از طریق رطوبت محیط صورت می گیرد و پیازها هیچ گونه تماس مستقیمی با آب ندارند.

عباسی پوربحرانی عنوان کرد: از بزرگترین مزیت های این روش استفاده از حداکثر فضا و سطح زیر کشت به سبب طبقاتی بودن و تراکم کشت بالاست و میزان تولید نیز به طرز چشمگیری افزایش خواهد داشت به نحوی که حدود 7 برابر کشت سنتی است و کیفیت محصول نیز بهتر است و احتمال آفات و بیماری هایی که از خاک به زعفران وارد می شوند به صفر می رسد. در این روش که حدود 4 ماه طول می کشد، از هزار کیلو پیازچه زعفران درشت می توان معادل 2-1کیلو زعفران برداشت کرد.

وی اظهار داشت: کشت زعفران ارزش بالایی برای کشور دارد به طوریکه با کشت آن ارزش افزوده و سود بالایی از صادرات آن نصیب تولیدکننده می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید