Iranian Agriculture News Agency

کارگاه آموزشی بیماری های دام در شهرستان بوشهر برگزار گردید

کارگاه آموزشی آشنایی با بیماری های دام با مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بوشهر و همکاری شبکه دامپزشکی این شهرستان برگزار گردید.

کارگاه آموزشی بیماری های دام در شهرستان بوشهر برگزار گردید

به گزارش ایانا در بوشهر، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بوشهر گفت: تب مالت از گاو، خوک، گوسفند یا بز آلوده به انسان انتقال می یابد، اما از انسان به انسان انتقال نمی یابد و جدانمودن بیمار از دیگران اغلب لازم نیست.

کبری توکلی افزود: استفاده از وسایل محافظتی بدن مانند دستکش، محافظ چشم، پیش بندد و هنگام تماس با حیوانات یا گوشت و سایر محصولات و واکسیناسیون دام ها از جمله مواردی هستند که در پیشگیری از تب مالت مؤثر می باشند .

توکلی گفت: تب کریمه کنگو یک بیماری حاد تب دار و خون ریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می شود .

وی اظهار داشت: گوشت آلوده، ویروس تب کنگو را انتقال می دهد. تب کریمه کنگو که بیماری ویروسی مشترکی میان انسان و دام است همچنین با شروع فصل گرما و افزایش حشرات ابتلا به انواع بیماری های ناقل شیوع می یابد، تب کریمه کنگو از بیماری های ناقل حیوان به انسان است که از طریق کنه منتقل شده و بسیار خطرناک می باشد .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بوشهر گفت: تب، درد عضلانی، گردن درد، سفت شدن بافت گردن، درد چشم، حساسیت چشم نسبت به نور، تهوع، استفراغ، اسهال، شکم درد، گلودرد، نوسانات خلقی شدید و خواب آلودگی از مهمترین علایم تب خونریزی دهنده کنگو هستند .

وی همچنین اظهار داشت: بیماری تیلریوز گاوی یکی از بیماری های شایع در گاوها است که در ایران به نام بیماری زردی گاو می شناسند و عامل اصلی آن انگلی به نام تیلریا آنولاتا است. راه انتقال بیماری تیلریوز گاوی کنه های آلوده به انگل است و برای درمان بیماری تیلریوز یا زردی گاو کافیست به آن داروی ضد انگل وتولکس )بوپارواکن( و داروهای اشتها آور ملین داده شود .

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید