Iranian Agriculture News Agency

بوشهر میزبان ۴۰۰ هزار کلنی زنبور عسل مهاجر

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: سرمای شدید در استان‌های سردسیر و شرایط مناسب جوی در این استان موجب افزایش کوچ زنبورداران مهاجر با ۴۰۰ هزار کلنی عسل شده است.

بوشهر میزبان ۴۰۰ هزار کلنی زنبور عسل مهاجر

به گزارش خبرنگار ایانا در بوشهر، افشین قطبی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر  افزود: زنبورداران مهاجر به طور معمول در ۲ مرحله وارد استان بوشهر می‌شوند که مرحله نخست آن از شهریور ماه هرسال و با قصد تولید عسل پر اهمیت کُنار است و مرحله دوم کوچ بعد از آغاز بارندگی در این استان است که از اواخر آبان و اوائل آذرماه برای زمستان گذرانی و تولید مثل زنبور (تکثیر جمعیت و تولید بچه کندو ) وارد می‌شوند.

وی بیان کرد: در مرحله اول کوچ زنبور داران به استان بوشهر طبق آمار موجود در سامانه آمارگیری زنبورستان‌ها ۵۷۵ زنبوردار مهاجر با ۱۵۶ هزار کلنی در فاصله زمانی شهریور و مهر ماه برای تولید عسل کُنار به این استان وارد و در آمارگیری شرکت کردند.

قطبی ادامه داد: این درحالی است که برآوردهای انجام شده، نشان می‌دهد در زمان حاضر ۲هزار نفر زنبوردار اعم از دارای مجوز و فاقد مجوز همراه با بیش از ۳۵۰ هزار کلنی در استان بوشهر مستقر شده اند و پیش بینی می‌شود تا اسفند ماه با افزایش روند کوچ شمار کُلنی‌های زنبور عسل در این استان به ۴۰۰ هزار کُلنی افزایش یابد.

وی عمده دلایل افزایش کوچ زنبورداران مهاجر به استان بوشهر را سرمای شدید هوا در استان‌های مبدا و تعطیلی کامل زنبورداری درآن استان‌ها، وفور درختان کُنار برای تولید عسل کُنار، رطوبت مناسب هوا برای پرورش زنبور و تولید ملکه به دلیل مجاورت با دریا، پوشش متنوع و مناسب بویژه در مناطق کوهستانی مانند بادام کوهی زمستان، امکان پرورش و نگهدری زنبور عسل در ۹ ماه از سال در این استان، امکان تولید و برداشت عسل بهاره (علاوه بر عسل کنار) در بهار سال بعد، وجود جاده های روستایی مناسب، همراهی مردم و وجود امنیت مناسب عنوان کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: زنبورداران مهاجر بیشتر از استان‌های اصفهان، فارس، کهگیلویه وبویراحمد، چهارمحال وبختیاری، همدان، تهران و کرمانشاه به استان بوشهر کوچ می‌کنند.

وی اظهار کرد: اهمیت عسل کنُار از نظر عطر، طعم و خواص دارویی به اندازه‌ایی است که هرسال شاهد تراکم زنبورداران در مناطق کُنارخیز استان بوشهر هستیم.

قطبی ادامه داد: وجود بیش از ۵۰ هزار هکتار درخت کنار از گونه‌های متفاوت از یک طرف و مرغوبیت، بازارپسندی و ارزش اقتصادی عسل کُنار تولیدی به گونه ای است که موجب شهرت استان بوشهر دراین زمینه و تبدیل آن به قطب تولید این عسل در کشور شده است.

وی یادآور شد: این قابلیت و توانمندی استان بوشهر در زمینه تولید عسل کُنار، باعث شده علاوه بر ۷۰۰ نفر زنبوردار بومی با ۱۱۴ هزار کندو و یکهزار و ۱۲۰ تن عسل، زنبورداران مهاجر نیز از اقصی نقاط کشور برای اسکان و تولید آن در این استان با همدیگر رقابت کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: طبق نظر زنبورداران مجرب و کارشناسان صاحب نظر به دلیل شرایط خاص اقلیمی مانند رطوبت هوا، کیفیت عسل کُنار تولید شده در این استان بالاتر از سایر مناطق دیگر است.

وی اضافه کرد: پیش بینی می‌شود عسل کُنار تولید شده در استان بوشهر امسال با ۲۰ درصد افزایش به بیش از ۲هزار تن برسد.

قطبی گفت: ثبت نشان جغرافیایی عسل کُنار کشور به نام استان بوشهر با نام تجاری ۱۴۳ - GI، برگزاری پنج جشنواره برداشت عسل کُنار در شهرستان‌های مختلف این استان، ساماندهی اسکان زنبورداران بومی و مهاجر در مناطق کُنارخیز و اجرای طرح آنالیز ترکیبات عسل کُنار استان با همکاری بخش تحقیقات زنبور عسل کشور از جمله مهمترین اقدامات انجام گرفته در سال‌های اخیر در بخش زنبورداری است.

سالانه بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ تن عسل به وسیله زنبورداران بومی و غیر بومی در این استان تولید می‌شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید